Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Karpathos Speed 2013 – King of Paradise

  • jester

    Medlem
    26 juli, 2013 vid 18:34

    Fina bilder! Var iaf ruggigt jämt på 5*10s idag…

  • andersbq

    Medlem
    27 juli, 2013 vid 18:13

    Lite annorlunda dag idag.
    Igår kväll vred vinden över till nord-ost i stan och ökade till typ 15-18 m/s.
    Det häll i sig över natten och det brukar innebäara att vinden vid Devils Bay släcks ut. Så även idag. Vi åkte ner vid 9.30 och det var blankt framför centret.
    Beslöt att åka tillbaka till stan och hämta familjerna, sedan till Lefkos. Bad och underbar mat. På väg hem så åkte vi förbi centret. Vinden var runt 10-13 m/s, klen borta i andra viken och stora hål, men ändå bra bett i mellanåt.
    Vi körde nån timme efter kl 17.00. Med våra regler så blir därmed inte den här dagen räknad i det stora sammandraget. Men vi korar Daniel till King of the Day med 37,76 knop över 250 meter.

  • andersbq

    Medlem
    29 juli, 2013 vid 19:55

    Ett par dagar med lite konstig men jämn vind- Perfekt för 7.0 slalom. Vi har seglat långt varje dag och övat gippar. Idag kunde vi klämma farter runt 35-39 knop lite överallt, till havs, på strippen, devis, bakom ön etc.
    Sköna dagar ändå måste jag säga.

  • lundvall

    Medlem
    30 juli, 2013 vid 10:19

    Vi vill ha fler bilder 🙂

  • andersbq

    Medlem
    2 augusti, 2013 vid 20:05

    Låter kanske märkligt , men jag har fullt upp att segla, äta och uppdatera karpathosspeed.com och sedan sova
    (och usla internet uppkopplingar) så bilder mm dröjer lite.
    mvh

    Anders

  • andersbq

    Medlem
    9 augusti, 2013 vid 09:10

    Nu är vi hemma från igen från Karpathos.
    Under alla 13 veckor som jag spenderat där har vi aldrig haft så bra vindar varje dag.
    Vi har alltså seglat varje dag och klockat höga 30-rundor och ofta toppar över 40 knop nästan varje dag.
    Många mil har det blivit. Själv blev det nog uppåt 800 km i år.
    Av lite olika skäl så var den svenska och kroatiska deltagandet något mindre i år än tidigare (bla sjukdomar av släktingar), men det kompenserades av glada holländare och hårt kämpande “ryssar” från Ukriana, Formatet i år kändes bra, dvs att varje dag räknades som ett heat och de 6 bästa heaten till den totala serien. Vi hade en fartgräns på 33 knop för fem seglare. Det var lite tunt med deltagare som klarade gränsen de första 4 dagarna, men vi hade varje dag en liten individuell tävling med en liten liten pokal “king of the day”. Macke var bara där första veckan, och tog då hem 4 pokaler (samt bar-biljetter), så det blev ändå lite fight varje dag på det viset. Vinden blev något starkare de sista 7 dagarna och med tillskottet av holländska och Ukr-speedarna så var det rejält med speedare över 33 knop på 250 meter.

    Med 3 dagar kvar så såg det ljust ut för undertecknad, men Daniel spikade flera dagar i rad, och den sista dagen så skulle det avgöras. För det mesta har det blåst mest på morgonen, så den som först sjösatte hade ofta en klar fördel. Jag klämde fram en 39 knopare direkt på första försöket och sedan en till och var plötsligen i ledningen, vinden minskade tämligen snabbt och många seglare satt på stranden och vilande/väntade. Men när jag återvände med en något större bräda för att åka fort i mindre vind, kokade hela viken, mer vitt än blått vatten och i precis rätt ögonblick kom Mats Ferner och Daniel stormande ner för banan. Nu handlade inte om att hoppa mellan byarna, utan att hålla ihop hela rundan då det verkligen blåste. Gissar att det var runt 16-19 m/s som lyfte dem fram. Daniel klockade över 43 knop på displayen och 40,65 på 10 sekundaren. Nästan overkligt då nästa runda för honom blev typ 32 knop. Vinden kom och gick, och Daniel kom in bra i vindcyklerna, medans jag kryssade upp i superstarka byar så mötte jag Daniel slörandes i +40 knop igen. Jag fortsatte hela eftermiddagen att åka runda efter runda i hopp om en ny superby, men den kom aldrig. Så Daniel blev en klar segrare i år!
    Vi sammanfattar detta som en väldigt lyckat år.

    Vi som var där kan också konstatera att man blir väldigt ödmjuk vad det gäller att göra bra rundor, det krävs tur, bra teknik och uthållighet.
    Vad det gäller rätt material vet vi nu att det spelar mindre roll.
    Eric Groot Van Ederen körde nästa lika fort som oss varje dag, med en Thor Freeride-bräda från 1998 och ett Nasih Stealth-segel från 2005 samt en hitta-fena bakom förrådet.

    Fler bilder kommer, men finns också på http://www.karpathosspeed.com

    Jag vill passa på att tacka ALLA som deltog på det eventet, ni kämpade otroligt, och alla fina familjer som också sällskapade på stranden, hotellet och på stan. Utan er blir det inte alls samma sak!
    Hälsa era fruar och barn!

    Nästa är så är det 25/7 till 6/8 2014. Det kommer något fler holländare då, troligen bor de på “vårt” hotell, så boka tidigt!

  • marden

    Medlem
    10 augusti, 2013 vid 21:10

    @mackee 713407 wrote:

    Sitter nu och väntar på att lyfta …..,
    Bagage gubbarna river ut en del av det dom lastat på för att få med våra vindsurfingprylar
    Dom tyckte nog det var säkrast så för att få en säker och trevlig flygtur ner till Karpa
    Först hade dom tänkt lämna allt
    Ha ha lite dålig stämning på övriga resenärer kanske
    Men windsurfarna med familjer myser

    Haha, jag åkte samåkte med en cyklist idag till Ludvika för att tävla imorgon som jag aldrig träffat förr.
    Han jobba som ingenjör på novair och satt och räkna på hur bagaget ska packas vid flygningar.
    Han fick något mörkt i blicken när jag sa att jag vindsurfade också…

  • andersbq

    Medlem
    10 augusti, 2013 vid 21:33

    Också kommer lite filmtajm:

    [video=vimeo;72110680]https://vimeo.com/72110680[/video]

  • mgs

    Medlem
    11 augusti, 2013 vid 07:06

    En skön film Anders

  • marcus

    Medlem
    13 augusti, 2013 vid 13:46

    Snyggt, man blir minst sagt rätt sugen på Karpathos igen …….

  • svartepeter

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 20:32

    @Mården 714267 wrote:

    Haha, jag åkte samåkte med en cyklist idag till Ludvika för att tävla imorgon som jag aldrig träffat förr.
    Han jobba som ingenjör på novair och satt och räkna på hur bagaget ska packas vid flygningar.
    Han fick något mörkt i blicken när jag sa att jag vindsurfade också…

    Undrar varför 😀

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Karpathos Speed 2013 – King of Paradise

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.