• Kastfall :(

    Publicerad av mikaelrexander på 17 juni, 2011 vid 11:46

    Hallajsan.

    Återfalls vindsufare som man är var jag lite övermodig och seglade med 8,5 segel i 11-12 ms.
    Det resulterade i ett kast fall som orsakade en liten spricka i nosen.

    Behöver man laga små sprickor eller är det risk att den suger vatten??

    Jag har en JP super lightwind.
    Hur lagar man bäst så att det inte ser helt taskigt ut?

    Mikael

    herr-pelegrin svarade 12 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • svenne

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 12:05

    Sök i gör det själv-forumet. Finns spaltmeter med info där.
    Och ja, sprickor ska oftast lagas.

  • jpo

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 05:41

    Apropå JP super lightwind!? Har läst en hel del possitivt om brädan.. Vore intressant om du kan kommentera hur den funkar osv!
    // Jens

  • mikaelrexander

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 06:34

    Jag är väldigt nöjd med den.
    Anledningen till att jag köpte den är att jag vill ha en bräda med lite mer volym efter som jag är lite rostig.

    Jag kör med ett 8,2 segel och då blir det roligt vid 6-7 ms.
    Den tar väldigt bra höjd och är riktigt lätt seglad.

    Brädan är mycket snabbare än vad jag trodde.
    Om man är inbiten windsurfare så kan jag tänka mig att man tycker att den är i största laget.
    Men för mig är den perfekt.

    MVH
    Mike

  • jpo

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 06:50

    Tack för info Mike!
    Har själv funderat på Lightwind:en. Verkar vara ett alternativ passande för Mälaren. Undrar om fler märken hakar på konceptet..Fanatic, F2 osv.
    // Jens

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 09:05

    Titta gärna på en tidigare länk som heter Palnande lättvindsbrädor. Där har jag skrivit en del om mina första upplvelser med JP SLW. Den är perfekt för inomskärs- och Mälarsegling. Några poänger med brädan:

    Planar lätt med 7.5-8.0 i 5-6 m/s.
    Går som på räls på alla bogar.
    Tar bra höjd så länge du planar. (Teknik krävs i icke planande läge.)
    Väldigt lättseglad.
    Stabil vilket gör att du slipper bada. Skönt på tidig och sen säsong.
    Lättgippad
    Om Din utgångspunkt är en vik med taskig vind så tar Du Dig alltid ut och in även om vinden avtar.
    Du har en bräda som Du kan köra långt på. Du kan ta Dig till det ställe på fjärden där det blåser bäst.
    Du får många roliga timmar på vattnet. Med ryggsäck med vatten, mackor, GPS o tfn klarar Du Dig länge.
    Ett bra alternativ för vanliga sommarvindar då Du annars bara får vänta på vind. Ett komplement till annan form av vindsurfing.
    Ett köp Du inte ångrar.

  • jpo

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 13:00

    Herr Pelegrin!!
    Kollade in ditt tidigare inlägg ang lättvindsbrädor. Dina lovord gör inte intresset mindre direkt. Undrar varför inte fler följer upp detta med formula/lättvindhybrider. Verkar vara precis det man behöver här i Mälaren. Vore jäv.. kul om du kastade iväg ett meddelande nästa gång du sticker ut med Lightwinden!?
    Mvh Jens

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 16:38

    Det lite speciella med JP SLW är väl att den var först ut. Nu har det ju kommit en RAD 155 och så har Du Ultrasonic 147. Hoppas marknaden växer för det är ju ett mycket bra alternativ till Formula eftersom man inte behöver köra med stora dyra riggar. Dessutom går det ju att köra JP:n i hårdare vindar med mindre segel.

    Under juli kommer jag att finnas på brädan i krokarna kring Horsfjärden. Skicka ett mail till Herr Pelegrin bara om Du har vägarna förbi.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.