Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite(-surfing?) i Apelviken

  • sourra

    Medlem
    4 september, 2008 vid 17:42

    @Oåxen 496675 wrote:

    Du kan väl inte på allvar mena att kajtingen inte medför ett högre mått av potentiell fara, både för utövaren och de runtomkring, än t ex vindsurfing?

    Nej, men jag anser att båda är rätt ofarliga. Okunskap är farligare.

  • oscar

    Medlem
    5 september, 2008 vid 06:11

    @sourra 496855 wrote:

    Nej, men jag anser att båda är rätt ofarliga. Okunskap är farligare.

    Och vad gör ni för att upplysa folk om hur ofarligt kiting är för omgivningen?

  • sourra

    Medlem
    5 september, 2008 vid 07:16

    En hel del. Håll utkik i en lokaltidning och ett kommunhus nära dig.

  • oscar

    Medlem
    5 september, 2008 vid 07:19

    @sourra 496991 wrote:

    En hel del. Håll utkik i en lokaltidning och ett kommunhus nära dig.

    Bra för jag håller med dig, okunskap är farligt finns många exempel på det.

  • kingarne

    Medlem
    5 september, 2008 vid 07:29

    En liknelse:

    Kite är som att röka, medans vindsurfing är som som att snusa…

    /R

  • haze

    Medlem
    5 september, 2008 vid 07:33

    Bägge är farligt alltså 😉

  • fnassel

    Medlem
    5 september, 2008 vid 07:49

    @Haze 497001 wrote:

    Bägge är farligt alltså 😉

    Går ju att diskutera eftersom man var tvungen att ta bort varningstexten från snusdosorna då man inte kan se ett samband mellan snusning och eventuella påstådda bivärkningar!

    Tycker den här diskussionen börjar bli larvig! Vi är alla surfare! Kitsurfing är bevisligen en farligare sport både för utövaren och omgivningen! Omgivningen kräver dock att vi visar dem respekt genom att inte utsätta den för fara!!!
    Detta gäller alla!
    Det betyder dock tyvärr för Kitarna att de måste acceptera större säkerhetszoner än Windsurfarna och Windsurfarna större säkerhetszoner än Surfarna osv. och nu menar jag inte förbudzoner utan vanligt sunt jäkla bondförnuft!!!

    Att sedan höra att några jävlar sitter och medvetet förstör för oss alla andra, som Gislövsexemplet, gör mig otroligt besviken. Om det sedan är kitare eller windsurfare eller surfare skiter jag blankt i! bara jag inte blir utesluten från dessa stränder pga några få rötägg som inte vuxit ur blöjorna ännu!

  • willyskipper

    Medlem
    5 september, 2008 vid 07:51

    @sourra 496659 wrote:

    Så vifta med en sax och köra kite är jämförbart? Jag vågar påstå att rädslan för kites till största delen beror på okunskap och att en ytterst liten del av rädslan är rationell vilket din jämförelse faktiskt antyder. Men om vi nu antar att en kitesurfare och nån som viftar med sax är samma sak borde du klämma in ett alternativ mellan A och B som säger: “Håller god marginal, han kan ju snava med saxen.”

    Du bör istället vara konstant rädd i bilen när du möter 2 ton med en relativ hastighet på 50 m/s och en marginal på bara en meter eller två.

    Det är kanske det här som är problemet?
    Det är ju den som viftar med saxen som har ansvaret att man inte skär någon. Du kan ju inte förvänta dig att andra skall flytta på sig för att de riskerar att skada sig. Ingen har ju mer rätt till plats än någon annan.

    Jag tycker att kitare skall visa mer hänsyn till vindsurfare eftersom en kite är farligare. På samma sätt som en vindsurfare skall visa extra hänsyn till en vågsurfare. Alla tre skall självklart hålla undan för badare eftersom de är mest utsatta.

    Allt inom väjningsreglerna så klart, men har man något farligt i handen så vilar ansvaret på en själv inte på omgivningen.

    Johan

  • kvabbso

    Medlem
    5 september, 2008 vid 08:04
    Fnassel;497009 wrote:
    Går ju att diskutera eftersom man var tvungen att ta bort varningstexten från snusdosorna då man inte kan se ett samband mellan snusning och eventuella påstådda bivärkningar!

    Tycker den här diskussionen börjar bli larvig! Vi är alla surfare! Kitsurfing är bevisligen en farligare sport både för utövaren och omgivningen! Omgivningen kräver dock att vi visar dem respekt genom att inte utsätta den för fara!!!
    Detta gäller alla!
    Det betyder dock tyvärr för Kitarna att de måste acceptera större säkerhetszoner än Windsurfarna och Windsurfarna större säkerhetszoner än Surfarna osv. och nu menar jag inte förbudzoner utan vanligt sunt jäkla bondförnuft!!!

    Att sedan höra att några jävlar sitter och medvetet förstör för oss alla andra, som Gislövsexemplet, gör mig otroligt besviken. Om det sedan är kitare eller windsurfare eller surfare skiter jag blankt i! bara jag inte blir utesluten från dessa stränder pga några få rötägg som inte vuxit ur blöjorna ännu!

    Håller med att knepiga jususliknelser börjar bli tjatigt, har aldrig serfat med en sax och rökt samtidigt. Problemet med bodförnufta är bara Alla pratar om “sunt förnuft”, men vad är det? Det finns ca 9 miljoner människor här i landet och de flesta hävdar att de är utrustade med “sunt förnuft”! Det finns alltså 9 miljoner sunda förnuft, vilket “sunda förnuft” är då det rätta? jag på det bestämdaste hävda att ingen säger sig sakna sunt förnuft men ändå händer att det blit trubel på vattnet. Det är tur att det finns lagar och regler att luta sig mot när det “sunda förnuftet” saknas!

  • jester

    Medlem
    5 september, 2008 vid 08:17

    Sunt förnuft är enkelt… Skall du hoppa med din kite? Kika i lä om dig, och glöm inte snett bakom och i lä. Inte så kul att få en kiteare i skallen.

    Skall du dra upp draken? Gör det på ett ställe där det inte är en massa folk precis i närheten om nåt går snett.

    Jag kör i TT, och på senare tid tycker jag samspelet fungerat riktigt bra. Var ett tag sen man fick en drake i skallen, det låg linor över vägar osv.

    Och naturligtvis kan olyckor hända ändå, ingen är perfekt!

  • fnassel

    Medlem
    5 september, 2008 vid 08:19

    @kvabbso 497025 wrote:

    Håller med att knepiga jususliknelser börjar bli tjatigt, har aldrig serfat med en sax och rökt samtidigt. Problemet med bodförnufta är bara Alla pratar om “sunt förnuft”, men vad är det? Det finns ca 9 miljoner människor här i landet och de flesta hävdar att de är utrustade med “sunt förnuft”! Det finns alltså 9 miljoner sunda förnuft, vilket “sunda förnuft” är då det rätta? jag på det bestämdaste hävda att ingen säger sig sakna sunt förnuft men ändå händer att det blit trubel på vattnet. Det är tur att det finns lagar och regler att luta sig mot när det “sunda förnuftet” saknas!

    Sunt förnuft är tex. inte att hoppa med kiten om du har någon 10 meter ner i lä!

    Det är heller inte att gippa sig in med vindsurfingbräda 3 meter i lä om en kitare. och efter som detta stadigt inträffar så saknar ju en hel del bondförnuft.

    Det handlar ju om att helt uppenbart inte utsäta andra för fara!
    Hur ofta kör du själv mot trafiken???? eller upp på cykelbanan i 90 km/h?
    Att man sedan får sladd vid plötslig halka är något helt annat!

    Och om du nu inte klarar av detta så tycker jag personligen att du är en av dem som omedelbart borde bli bannlyst från stränderna!

    Jag tror nog också att någon ovan var inne på det förut att åldern spelar roll!
    Bara för att man är odödlig när man är 18 betyder inte det att alla andra är det! och då är det ju bra om de som har lite rutin kanske talar om för de yngre att det faktiskt finns andra risker än att de själva kanke bryter ett ben!
    Gäller naturligtvis alla typer av surfare! (En leach sitter inte bara på surfbrädan för att du skall slippa simma efter brädan! ej heller en skistopper!)

  • kvabbso

    Medlem
    5 september, 2008 vid 10:21
    Fnassel;497032 wrote:
    Sunt förnuft är tex. inte att hoppa med kiten om du har någon 10 meter ner i lä!

    Det är heller inte att gippa sig in med vindsurfingbräda 3 meter i lä om en kitare. och efter som detta stadigt inträffar så saknar ju en hel del bondförnuft.

    Det handlar ju om att helt uppenbart inte utsäta andra för fara!
    Hur ofta kör du själv mot trafiken???? eller upp på cykelbanan i 90 km/h?
    Att man sedan får sladd vid plötslig halka är något helt annat!

    Och om du nu inte klarar av detta så tycker jag personligen att du är en av dem som omedelbart borde bli bannlyst från stränderna!

    Jag tror nog också att någon ovan var inne på det förut att åldern spelar roll!
    Bara för att man är odödlig när man är 18 betyder inte det att alla andra är det! och då är det ju bra om de som har lite rutin kanske talar om för de yngre att det faktiskt finns andra risker än att de själva kanke bryter ett ben!
    Gäller naturligtvis alla typer av surfare! (En leach sitter inte bara på surfbrädan för att du skall slippa simma efter brädan! ej heller en skistopper!)

    Grejen är ju att jag håller med dig och att jag kör väldigt säkert, MEN det gör inte alla andra, fast dom hävdar att det var säkert och förnuftigt. Det är ju i efterhand som deardevil´s kommer på att det inte var så förnuftigt

  • haze

    Medlem
    5 september, 2008 vid 10:22

    @kvabbso 497066 wrote:

    Grejen är ju att jag håller med dig och att jag kör väldigt säkert, MEN det gör inte alla andra, fast dom hävdar att det var säkert och förnuftigt. Det är ju i efterhand som deardevil´s kommer på att det inte var så förnuftigt

    Hahahahahaha så säger alla 😉

  • kvabbso

    Medlem
    8 september, 2008 vid 17:49
    Haze;497067 wrote:
    Hahahahahaha så säger alla 😉

    det verkar som vi har nr1 på listan över saknat förnuft.
    För det var ju exakt det jag syftade på:santa:

  • haze

    Medlem
    8 september, 2008 vid 17:54

    Ooopppsss ömtålig tå kanske?? Så klart alla som är längre ut och kör vågor kör säkert annars så kommer du knappast ut till vågorna. Sen att det finns folk som alltid skall styla nära stranden även om de är erfarna killar så är det synd. Ja och det finns sådana som är erfarna som gör det i A-bay. Och i Läjet.

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite(-surfing?) i Apelviken

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.