Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite(-surfing?) i Apelviken

  • jesper_b

    Medlem
    1 september, 2008 vid 19:45

    Vi allihopa tillsammans, eller vi och dem, eller kanske till och med vi mot dem – fasen vad det kategoriseras.

    Tänk på alla bi-surfare, dvs som gör lite allt möjligt därute. Fasen jag har till och med kompisar som kitar utan shorts (mina hjältar), utanpå gummit alltså.

    Vad jag vill säga med detta får ni tänka ut själva.

    /Surgubben Blomberg

    PS: Bär hjälm!

  • rrd

    Medlem
    1 september, 2008 vid 20:06

    Kita utan shorts utanpå? Är inte det förbjudet, har du missat skyltarna?

  • surfslusken

    Medlem
    1 september, 2008 vid 20:18

    @Jesper_B 495961 wrote:

    Vi allihopa tillsammans, eller vi och dem, eller kanske till och med vi mot dem – fasen vad det kategoriseras.

    Tänk på alla bi-surfare, dvs som gör lite allt möjligt därute. Fasen jag har till och med kompisar som kitar utan shorts (mina hjältar), utanpå gummit alltså.

    Vad jag vill säga med detta får ni tänka ut själva.

    /Surgubben Blomberg

    PS: Bär hjälm!

    Vi har sen länge slutat o försöka klura ut va du svamlar om i dina meterlånga inlägg Jesper. Men skriv på du bara, de har du tid me.

    PS: Bär gärna hjälm, men se för fan till o inte ha den på skallen när ni surfar. De ser så otroligt pajas aktigt ut!

  • rrd

    Medlem
    1 september, 2008 vid 20:29

    Som du vet är kategoriseringar/modeller till för att förenkla verkligheten, att göra det mer teoretiskt och greppbart. För att kunna teoretisera lite, men vänta var det inte detta din analys just utmynnade i…

    Förresten, har du haft dina surfande barn framför/bakom en kite i viken på sistone?

  • sourra

    Medlem
    1 september, 2008 vid 20:51

    Jag blev nästan påkörd av en bilist en gång. Sen dess är jag mycket skeptisk mot bilister.

    En tant klev på min fot en gång på bussen. Sen dess är jag mycket skeptisk mot tanter.

    En gång träffade jag en bakåtsträvande skeptiker. Sen dess är jag mycket skeptisk mot skeptiker.

    Du som oroas av att dina surfande barn är i närheten av kites borde se dig om och inse att det är inte av kites som barn far illa. Springa med sax och åka bil är mycket farligare. Stoppa kritor i näsan också.

  • haze

    Medlem
    1 september, 2008 vid 22:01

    Jag blev påkörd av en segelbåt en gång.. Förbjud dom oxå…

  • doc

    Medlem
    2 september, 2008 vid 13:05

    Nä, det är inte inte kitesurfarna som är problemet, det är idioterna och dom allmänt vårdslösa. Konstigt nog verkar dom föredra kitesurfing framför vindsurfing.
    Detta är ett stort problem för alla oss lite mer seriösa och försiktiga kitesurfare. Droppen för mig var när det blåste i Gislövshammar och bonden ställde i ordning ängen för parkering och camping. Alla lystrade, utom ett gäng 20-åriga kitare som intog vändplatsen och satt där o grillade o skränade halva natten, rakt utanför de boende och på deras parkeringsplats. Det är trist att bara få svordomar o glåpord kastat efter sig när man försöker säga till. Jag gav upp och gick o riggade tältet på åkern, där vi fick hjälp av lite andra (äldre) trevliga surfare att städa nästa dag. Det verkar liksom inte gå in i nya generationens huvud att man måste sköta sig för att få komma tillbaka o surfa en annan dag.
    Jag vet inte varför det verkar finnas färre rötägg bland vindsurfarna. Kanske det enkla faktum att medelåldern är högre? Ska kitesurfingen överleva förbud och illvilja måste de “coola” puckona uppfostras. Tack och lov tycker jag att det sakta går åt rätt håll.

  • rasmus_w

    Medlem
    2 september, 2008 vid 19:14

    @Doc 496153 wrote:

    Jag vet inte varför det verkar finnas färre rötägg bland vindsurfarna. Kanske det enkla faktum att medelåldern är högre? Ska kitesurfingen överleva förbud och illvilja måste de “coola” puckona uppfostras. Tack och lov tycker jag att det sakta går åt rätt håll.

    Mina gissningar/fördomar:
    Vindsurfing anses inte lika trendigt och coolt som kite just nu. Att ens sport är trendig och cool har mest fördelar med sig, men en nackdel är att det drar till sig idioter som vill vara trendiga.

    Inlärningskurvan är brantare inom vindsurfing. Eller, stå på brädan och guppa fram och tillbaka går fort, men oftast tar det ett tag innan planingskicken infinner sig. Jag misstänker att en del rötägg sållas bort där.

    Fast det där med ålder spelar nog rätt stor roll.

  • kvabbso

    Medlem
    3 september, 2008 vid 11:17

    Men var det inte likadant för 15 år sen?
    Att icke vindsurfande människor stod och knöt näven i byxfickan och ville ha förbud. Det är ju ett faktum att allt som är nytt och okänt är farligt.

  • rasmus_w

    Medlem
    3 september, 2008 vid 11:54

    @kvabbso 496411 wrote:

    Men var det inte likadant för 15 år sen?
    Att icke vindsurfande människor stod och knöt näven i byxfickan och ville ha förbud. Det är ju ett faktum att allt som är nytt och okänt är farligt.

    Mycket möjligt, men jag är inte helt säker. Vindsurfing för 15 år sen började bli såpass vindkrävande att de flesta inte ens var medvetna om att sporten fortfarande fanns eftersom de inte var utomhus när folk vindsurfade.

    Det är nästan värre nu med miljonärer på Torö som vill ha stenstranden för sig själva, ornitologer som klagar och så vidare.

  • surf-lord

    Medlem
    3 september, 2008 vid 22:06
    sourra;495993 wrote:
    Jag blev nästan påkörd av en bilist en gång. Sen dess är jag mycket skeptisk mot bilister.

    En tant klev på min fot en gång på bussen. Sen dess är jag mycket skeptisk mot tanter.

    En gång träffade jag en bakåtsträvande skeptiker. Sen dess är jag mycket skeptisk mot skeptiker.

    Du som oroas av att dina surfande barn är i närheten av kites borde se dig om och inse att det är inte av kites som barn far illa. Springa med sax och åka bil är mycket farligare. Stoppa kritor i näsan också.

    bra sagt! det finns mycket som är farligt, ta bara människan det farligaste på planeten. Men även räddast av alla. minsta motgång då gnälls det och det blir sandlådenivå på alla slags forum, så är i alla branscher sporter mm. mm. mm ( är det därför alla vidsurfare står på stranden, för att ge gillar sandlådan , eller???)
    ps. själv surfar jag aldrig när det är musli…er på stranden, tänk om de kapar en kite och flyger in i en vindsurfare!!! shit vad obehagligt

  • oaxen

    Medlem
    4 september, 2008 vid 06:03

    @sourra 495993 wrote:

    Jag blev nästan påkörd av en bilist en gång. Sen dess är jag mycket skeptisk mot bilister.

    En tant klev på min fot en gång på bussen. Sen dess är jag mycket skeptisk mot tanter.

    En gång träffade jag en bakåtsträvande skeptiker. Sen dess är jag mycket skeptisk mot skeptiker.

    Du som oroas av att dina surfande barn är i närheten av kites borde se dig om och inse att det är inte av kites som barn far illa. Springa med sax och åka bil är mycket farligare. Stoppa kritor i näsan också.

    Hög nivå på argumenten.

    Om någon springer omkring med en sax och viftar i närheten av dig, vad gör du då?

    A/ Ignorerar personen, jag har aldrig råkat illa ut förut.
    B/ Ber personen lägga undan saxen, något skulle ju kunna hända.
    C/ Ringer polisen, det är ju allra minst förargelseväckande beteende.

    Just nu ligger windsurfarna i läge B. Medan badgästerna verkar vara i läge C. Dessa klumpar dessutom ihop saxviftaren(draksurfare) med en person som viftar med en gummikniv : ) (windsurfare).

    Om någon kajtare skulle ta livet av sig själv händer nog inte så mycket (det stryker ju med några sportdykare varje år utan att förbudsröster höjs).
    Skulle däremot en kajtare i Sverige ställa sin drake eller linor på en utomstående och denne någon avlider så är det nog bara en tidsfråga innan det blir förbud.

    Jag har snökajtat ett par gånger och har en enorm respekt för drakar. Snacka om kraft!

    Ta det lugnt. Ta seden dit ni kommer. Ha kul…

  • kvabbso

    Medlem
    4 september, 2008 vid 06:08
    Rasmus_W;496420 wrote:
    Mycket möjligt, men jag är inte helt säker. Vindsurfing för 15 år sen började bli såpass vindkrävande att de flesta inte ens var medvetna om att sporten fortfarande fanns eftersom de inte var utomhus när folk vindsurfade.

    Det är nästan värre nu med miljonärer på Torö som vill ha stenstranden för sig själva, ornitologer som klagar och så vidare.

    Jo men vad kommer alla rostiga förbuds skyltar som börjat rosta sönder nu från

  • sourra

    Medlem
    4 september, 2008 vid 07:36

    Så vifta med en sax och köra kite är jämförbart? Jag vågar påstå att rädslan för kites till största delen beror på okunskap och att en ytterst liten del av rädslan är rationell vilket din jämförelse faktiskt antyder. Men om vi nu antar att en kitesurfare och nån som viftar med sax är samma sak borde du klämma in ett alternativ mellan A och B som säger: “Håller god marginal, han kan ju snava med saxen.”

    Du bör istället vara konstant rädd i bilen när du möter 2 ton med en relativ hastighet på 50 m/s och en marginal på bara en meter eller två.

  • oaxen

    Medlem
    4 september, 2008 vid 08:12

    @sourra 496659 wrote:

    Så vifta med en sax och köra kite är jämförbart? Jag vågar påstå att rädslan för kites till största delen beror på okunskap och att en ytterst liten del av rädslan är rationell vilket din jämförelse faktiskt antyder. Men om vi nu antar att en kitesurfare och nån som viftar med sax är samma sak borde du klämma in ett alternativ mellan A och B som säger: “Håller god marginal, han kan ju snava med saxen.”

    Du bör istället vara konstant rädd i bilen när du möter 2 ton med en relativ hastighet på 50 m/s och en marginal på bara en meter eller två.

    Säg det till dem som fått drakar i huvudet redan. Jag har bara haft något enstaka “close call”, men det räcker ju med det.
    Självklart kommer vi på vattnet ha en ungefär likadan relationsutveckling som t ex snowboard och skidor haft genom åren. I början ansågs brädåkarna vara irrationella och dåliga på att följa backreglerna. Nu följer de reglerna bättre samtidigt som man lärt känna varandras beteende i backarna.
    Numera lever ju de två arterna i samförstånd. Samtidigt är de två “arterna” mer närbesläktade än vad kajt o v-surfing är. Åtminstone från min horisont.

    Du kan väl inte på allvar mena att kajtingen inte medför ett högre mått av potentiell fara, både för utövaren och de runtomkring, än t ex vindsurfing?

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite(-surfing?) i Apelviken

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.