Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite – Windsurfing i vågor -regler?

  • Kite – Windsurfing i vågor -regler?

    Publicerad av anonym-anvandare på 16 maj, 2003 vid 17:14

    I år verkar antalet kitare har ökat dramatiskt vid förhållanden för 5,7 o mindre, iallafall i Apelviken.

    Det är väldigt svårt att förutse/läsa vad de ska “hitta på för manöver” o vart de ska “ta vägen” när man surfar i hyfsade småvågor. Alla har inte speciellt bra koll och linorna stryker över masttoppen vid möten.

    Vad finns det för regler om det finns några?

    “Måste” kitare hålla till där det finns vågor typ Apelviken?

    Jag trodde att det fanns en tyst överenskommelse att kitare höll till på andra ställen än traditionella surfställen.

    Men det kanske är så att de också vill ha vågor?

    fghi346 svarade 15 år, 5 månader sedan 14 Medlemmar · 48 Svar
  • 48 Svar
  • jonasp

    Medlem
    16 maj, 2003 vid 18:03

    Vanliga styrbordsregeln antagligen eftersom båda seglar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 maj, 2003 vid 20:17

    Håller fullständigt med om att kitesurfare borde hålla sig ur vägen. Dom far ju fram som en jävla myggsvärm i Apelviken nuförtiden men vi får väl hoppas att denna avart av surfsporten försvinner lika fort som den kom så att vi kan fortsätta surfa utan att riskera halshuggning av någon flashig kitare som bestämt sig för att visa hur fräckt det är att bli släpad efter en mega-plastpåse 100m upp i luften. Hoppas det blir hippt med golf snart igen så dom får annat att pyssla med.

  • poppo

    Medlem
    16 maj, 2003 vid 20:22

    med risk för att kasta bensin på en gammal eld säger jag att kitare ska väja. har sett extremt få kitare som har nåt i vågbryten att göra här hemma i sverige (men det kanske har ändrats sista halvåret?). grundregeln i vågor är ju att seglare på väg utåt har rätt till väg (EJ styrbordsregeln), men inte skulle jag avbryta en bra vågridning för en kitare på väg ut. vill dock ändå alltid hålla en positiv stämning!

  • ola-h

    Medlem
    17 maj, 2003 vid 07:33

    Jo, styrbordsregeln gäler väl rent lagligt, men i vågor är det traditionellt andra regler. Surfare har t.ex. alltid företräde framför vindsurfare. I vindsurfing har de som är på väg ut (förutsatt viss sidvind och vågor) företräde framför de som är på väg in. Personligen kan jag väl sträcka mig till att ge kitarna (dvs personen och brädan) samma företräde om de är på väg ut och jag in, men de får (fanimej) hålla ordning på sina linor själva. Kör de med linorna “lågt” är det, i min mening, deras sak att hålla ordning på dem.

  • lars_k

    Medlem
    17 maj, 2003 vid 07:46

    Kanske är svenska kitare inte så duktiga (ännu…), men i sydafrika var de ute i 15 m/s och 3-meters vågor. Är väl bara en tidsfråga innan det blir krig i Apelviken. Jag kommer att leta upp andra ställen att surfa vågor på. Retade mej som fan på kitarna i SA. De hade ingen respekt alls för vindsurfarna, inte för vågsurfare heller för den delen. Dock stack de när det blev för många vindsurfare i vattnet. Antagligen för att det blev för jobbigt att lyfta kiten hela tiden när de mötte vindsurfare. Nä, de får hålla till “någon annanstans”…

  • calle_b

    Medlem
    17 maj, 2003 vid 21:39

    Ta alltid höjd och möt kitaren så att han är downwind för dej, annars är risken stor att han/hon ska flasha och stila genom att bjuda på ett fläsk hopp, och förmodligen flyga in i skallen på dej. (förmedlar en polares erfarenhet av att möta en kitare downwind.) Jag tänker då fan inte bli skadad av en kitesurfare, men jag har ingenting emot kitesurfin överlag, så länge dom inte gör något som gör illa mej…..

    Tack för mej

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 maj, 2003 vid 21:54

    Jag beundrar smålänningarna på Öland.
    Där är det förbjudet att Kita.
    Såg förra året när dom sa till en med kite som rev ner hela
    surffältet. Han fortsatte trots flera tillsägningar.
    Då åkte ett par surfare ut och hotade honom med stryk.
    Och jag kan lova en sak dom menade vad dom sa.
    Dom var inte att leka med för stryk hade han fått.
    Klart och enkelt budskap var försvinn detta är vår beach.
    Hitta en egen vi har varit här i alla år och skapat detta ställe (Haga).

  • lars_k

    Medlem
    18 maj, 2003 vid 05:44

    Jag vill inte “ta höjd” om jag därmed missar där vågorna bryter som snyggast.
    Kiteförbud i Apelviken, som i Haga? Vi var ju där först wink.gif Eller ska det till en allvarlig olycka innan det blir aktuellt…
    I SA hade de sin “kitebeach”, men ändå skulle några assholes kita vid “våra” spots. Har en känsla av att vissa kitare vill reta upp vindsurfarna.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 maj, 2003 vid 06:52

    Förslag till Varbergs windsurfing klubb:

    Kite-surfarna stolserar ofta med att de inte behöver så mycket brytande vågor som vindsurfarna vill ha, så om alla vill kunna utnyttja Apelviken (och andra populära spots), kan Kite-surfarna starta lite längre västerut längs Apelvikens stränder, och på så sätt få fri vind för sina kitar och inte behöva oroa sig för pinsamheter bland badande och vindsurfare om/när dom havererar.
    Tex lite längre ut på norra änden av viken eller på den södra delen i den lugna mindre viken.
    Summan skulle vara att windsurfarna seglar inne bland de brytande vågorna och Kite-surfarna seglar utanför bland de stora böljande dyningarna.

    Styrbords regeln gäller alla seglande om man seglar med sk tillbörlig kurs och inte ändrar den i sista sekund, som ofta sker med en ovan Kite-surfare som inte fått riktig koll på tekniken och utrustningen. Så innan de får koll på utrustningen så kanske en anna mindre utnyttjad strand är att föredra…säkrast för alla.

    Ju fler vi blir tillsammans…tillsammans…tillsammans..ju…

    P.S Även på Maui finns det en speciell Kite-beach, som Kitarna måste hålla sig till…D.S

  • styret

    Medlem
    18 maj, 2003 vid 19:02

    Fast!

    kiteförbudetpå haga finns ju för att länsstyrelsen och fågelskådarna tycker det stör fågellivet. det ligger ett fågelsskyddsområde i anslutning till surfvattnet på haga.

    fast… det är skönt att slippa dom med grin.gif

  • lars_k

    Medlem
    18 maj, 2003 vid 19:09

    Javisst. Tänk på alla stackars fåglar i Apelviken då. Måsarna blir vettskrämda av all plast i grälla färger som flyger omkring överallt. Jag mailar fågelskådarna och länstyrelsen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 08:50

    Fast!

    Det är helt ok att kite:a på Öland och Haga Park. Dock så får man hålla till några hundra meter up-wind, “ovanför” (söder om) badstranden, för att tillfredställa OWC.

    Jag tycker att man som både kite- och brädseglare måste respektera varandra. Faktum är ju att både sporterna kräver vind och vatten. Och i många fall så utövas de på samma platser. Och vissa kite:are gillar vågor som det finns ypperliga av i Varberg.

    När jag är på vattnet i närheten av windsurfare så försöker jag att visa tydlig hänsyn. Överdriver nästan för att det ska vara en god stämning.
    Men det finns vindsurfare som inte har samma inställning (och säker kitesurfare med), utan mer den lite taggiga inställning som det går att läsa om i detta forum. De försöker att passera så nära det går för att visa sin illvilja till att dela på samma naturtillgång. Det är tråkigt och inte minst farligt.

    I slutet av förra säsongen körde jag en hel del i Apelviken och det var inga problem med windsurfarna då. Tvärt om.
    Många var nyfikna och tyckte att vi var duktiga och de inspirerades till att testa själva.
    Jag är själv en fd. vindsurfare.

    Ses på vattnet och på Haga över kristihimmelsfärd.

    Må gott!!

    //P-C

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 09:02

    PS.
    Det är inte ÖWC som gjort gränsen på haga utan naturvårdenheten på Länstyrelsen (Lindvall) pga ett fågelområde. det var några som körde kite nere i fågelområdet (nybörjare) och lät sina kitar svepa över tornen. detta fotograferades av fågelskådare som egentligen ville fota nåt annat. Sen fick ÖWC skit för detta. Surfare som surfare. Det finns till och med folk i ÖWCs styrelse som Kitar. Utan det är som du säger en gräns som fungera bra.
    ÖWCare

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 09:03

    Det är omanligt att leka med uppblåsbara leksaker…. laugh.gif

    oskar

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 09:36

    Vad hände med “Kite Beach” söder om Varberg, som förra året marknadsfördes som Kajtarnas “egna strand”?

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite – Windsurfing i vågor -regler?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.