Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite – Windsurfing i vågor -regler?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 09:46

    Med tanke på försäkringar…

    Sjötrafikföreskrifter

    Publikationen innehåller detaljbestämmelser för sjötrafiken, undantag eller tillägg till de internationella sjövägsreglerna, prejning och visitering.

    Dessutom har här samlats föreskrifter för trafikinformationsområden, som fortlöpande förändras i detaljer. Exempel på publikationens innehåll:

    Internationella sjövägsregler
    Sjötrafikförordningen sjövägsregler (SjöTF)
    Sjötrafikkungörelsen (SjöTK)
    Sjövägmärken
    Publikationen bör alltid medföras ombord.

  • jat

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 16:13

    F: Vad hände med “Kite Beach” söder om Varberg, som förra året marknadsfördes som Kajtarnas “egna strand”?

    S: Antagligen inte lika många flickor på stranden och kite:are vill nog lika gärna som vindsurfare visa upp sig. Så de flyttade väl tillbaka.
    cool.gif

  • jat

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 16:24

    Jag funderade lite med detta med kite och vindsurfing i apelviken. Det är trångt. Men att säga att alla kiteare inte håller sig till reglerna är väl att dra alla över en kam.
    Men om man skall göra en generell bild, med risk för att gå över gränsen med respekt, så skulle man kunna säga att det finns tendens mot att kite är det senaste och ballt och därav drar “nya” människor till vattensport.
    Flertal som vindsurfar håller även på med segling och kan därav sjöregler, sjövett. Kiteare däremot är oftast nybörjare och det är oerhört många som inte surfat och då inte kan relgerna. Alltså ingen seglingsbakgrund utan har mer sysslat med skateboard och wakeboard.
    Och det är då detta fåtal som går direkt från landkrabbe sporter till sjön som utmärker sig.

    istället för att konstatera att det inte är så bra förhållanden mellan kite och vindsurfing i apelviken skulle man kunna föreslå surfers paradise att lägga in seglingsregler på sin hemsida eller liknande för att lära upp folk.

    För att riktigt starta krig skulle man kunna posta sjöregler på kite forumet på dessa sidor och se vad reaktionerna blir.
    /J

  • anders_hoffman

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 16:38

    Här finns en del om regler o sånt där, fast jag tror iofs det mest gäller vågridning, mellan vågsurfare och vindsurfare.

    Men det är iaf en liten inblick i regelboken!

    /Anders

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    19 maj, 2003 vid 16:55

    Landkrabbsporter?
    Jag har sk8tat grymt mycket innan jag började surfa,åkt en del snowboard o cyklat Trix BMX..När jag började med vindsurfing kunde jag ingenting om regler..lärde mig det först nu i år att högerhand går först..sedan kanske det finns “fria regler när det gäller surfing på vågor” vet inget om det..det e bara att läsa sig till hur det går till..
    Tycker det är lite med förnufft att göra med på vattnet oxå.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 17:11

    Anar jag lite rasism? Är ni rädda för att ni inte är grymmast på vattnet längre? Klarar ni inte av konkurrensen?

    /Kitesurfing har kommit för att stanna!

  • lars_k

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 17:19

    Det handlar om SÄKERHET. Vem som är “grymmast” är ointressant.
    Jag vill inte bli spolad i en våg med din kitelina runt halsen. frown.gif
    Grymmast hit eller dit, vilket fjanteri.

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    19 maj, 2003 vid 17:20

    Rasism!? Heil Windsurfing!
    Verkligen inte från min sida, har inget emot kite överhuvudtaget..tycker det nice o kolla, på dom som kan åka.
    O det dära med att kitare tar upp plats o grejer..löjligt enligt min mening, varför skulle inte kitare ha samma rätt på vattnet som Windsurfare?
    I och för sig stämmer det att Apelviken har o är windsurfarens ställe från början..o det där någon sa om “kitarnas vik”
    Varför stannar ni inte kvar där o övar upp er?
    Sedan när ni kan volta o känner er säkra på vart ni har eran kitebräda o skärmen..inklusive era 180meter linor..då kan man ju börja blanda sig med andra tycker jag..

  • ceasar

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 18:13

    Trist att att ni ska hålla på som ni vore 6 år och bråka om “en traktor i sandlådan”. Uppe i Umeå är vi alla i samma båt och leker med samma traktor.

    http://www.kite.info.se
    http://www.umesurf.tk
    http://www.umekite.tk

    MVH / Sliten_varg P18

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 18:46

    Dessa diskussioner går lätt överstyr men det är ett högaktuellt ämna inte bara i Sverige. Var i Grekland och surfade lite nyligen och där hamnade jag i en MYCKET livlig diskussion mellan några grekiska surfare. De diskuterade väjningsreglerna mellan kite och vindsurfare… En hävdade att det är som vanligt med höger hand först den andre att det omöjligt kunde vara så. Jag tror dock på den förste eller? Vidare så var den senare killen så jävla förbannad på kitesurfare att han skulle börja surfa med dykarkniv. Han var så jävla förbannad… Jag lovar… han hotade med att skära linorna av alla kitesegel han såg. Ganska trisst inställning faktiskt. Varför skulle bara vindsurfare ha rätt till vattnet? För att det är en äldre sport eller? Håller dock med om att det är lifsfarligt med Kitesurfare utan koll. Fick ett par linor som svepte strax över huvudet på Lanzarote en gång… Jävligt läskigt!
    Var försiktiga därute…

  • lars_k

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 18:48

    Kul för er. Men jag misstänker att ni inte har trängsel i vattnet i kombination med stora vågor heller.
    OK, lite överdriven diskussion. Men jag tror ändå man bör separera kitare och vindsurfare så gott det går. Av säkerhetsskäl. Jag har inget emot kitare som personer eller företeelse, kan tilläggas.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 18:56

    själv är jag kietare och har aldirg windusrfat och jag är av den uppfattningen att kiteare ska INTE köra på samma ställen som windsurfare.

    varför? jo såklart för att kiteing är farligt och naturligtvis ska inte windsurfare utsättas för den risken eftersom inte de utsätter andra för fara på samma sätt.

    om ni sen känner er hotade av kiteare med dålig koll gör er själva och andra kiteare en tjänst och läxa upp dem så att inte sporten blir bannad och ni skadas.

    kiteare har nog i allmänhet rätt dålig koll på vad som gäller…tyvärr.

    återigen: om linorna har strukit era masttoppar-läxa upp jäveln, att trassla in sig med en kite kan få ödsedigra konsekvenser.
    isåfall har han varken förmåga eller förnuft att kita blanda mycket folk och han ska i vilket fall som helst inte kajta bland windsurfare.

    det är min uppfattning.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 20:23

    “Jag beundrar smålänningarna på Öland.
    Där är det förbjudet att Kita.”

    Är det kiteförbud på hela öland?? Eller bara på vissa ställen?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 20:26

    “Jag beundrar smålänningarna på Öland.
    Där är det förbjudet att Kita.”

    Är det kiteförbud på hela öland?? Eller bara på vissa platser?

  • hengo

    Medlem
    19 maj, 2003 vid 20:35

    hahaha.
    detta ser exakt ut som en diskution mellan aggresive inline åkare och skatare!

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite – Windsurfing i vågor -regler?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.