Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kiteolycka i Apelviken, så oväntat…

  • Kiteolycka i Apelviken, så oväntat…

    Publicerad av rrd på 15 juli, 2008 vid 13:07

    Jag har de sista dagarna sett ganska många kitare ute både i viken o Lejet som kört riktigt nära badande. När det är lite vågor finns det många barn o ungdomar ute och badar i vågor eller boogieboardar. Jag försökte faktiskt förklara att det inte är ok att kita mitt på dan bland badande för några men det var ok för “dom såg alla badande”…Dessutom kunde jag se att många hade dålig koll och gjorde helt okontrollerade vurpor.

    Nu har det alltså hänt en olycka. Se artikel i Hallands Nyheter:

    Tore fick segel i huvudet

    Tore Rydberg träffades med kraft av ett segel från en kitesurfare. Han drabbades av hjärnskakning och hamnade på akuten.
    – Det förvånar mig inte att en sådan här olycka inträffat, säger Rune Österberg, chef för Gata- och Parkavdelningen.

    VARBERG. Numera föredrar Tore Rydberg, 54, att bada bortanför Apelviken:
    – Surfarna har tagit för stor plats.
    Klockan 16.15 i söndags begav han sig hemåt och valde att promenera på stranden, några meter från vattenbrynet. Det blåste tillräckligt för kitesurfarna.
    – Plötsligt small det till i bakhuvudet och jag gjorde en luftfärd flera meter framåt. Jag blev helt omtumlad. Först förstod jag inte vad som hänt, säger Tore, som blev liggande en stund på stranden.

    Ögonblicket senare insåg han att han träffats av ett segel, drake som det heter på fackspråk, med stor kraft.
    Han var chockad och ledsen.
    – Jag började faktiskt gråta.
    Kitesurfarna var från Oslo.
    – De var också chockade och frågade hur det gick med mig. En av dem hjälpte mig upp.
    Tore Rydberg kördes till akuten där det konstaterades att han drabbats av en lättare hjärnskakning. Han röntgades för att klarlägga om han fått inre blödningar och fick ligga kvar för observation i fem timmar.

    – Jag har svår huvudvärk. Läkaren sa att det kunde slutat mycket värre, säger han.
    Drakarna brukar befinna sig på 25 meters höjd. Rydberg tycker ändå att han hade tur i oturen.
    – Det hade förmodligen slutat allvarligare om de kraftiga nylonlinor som surfarna har för att manövrera seglet träffat mig, exempelvis över halsen.
    Tore berättar att han ibland på håll studerat när surfarna tränar.
    – När de tappar kontrollen flyger seglet ner i backen med en fruktansvärd kraft. De har skrämt bort badarna.

    Han inser att det var en olyckshändelse.
    – Men det måste bli bättre ordning. Ett barn kunde ha slagits omkull på det här sättet.
    Gata och Park har hand om de allmänna badstränderna.
    – Vi har uppmärksammat problemet, antalet kitesurfare har ökat. De behöver inte så mycket vind och tränar när folk vill bada. Med vindsurfarna är det tvärtom, dem har vi aldrig konflikter med, säger Rune Österberg.
    I vintras hölls ett möte med Varbergs två föreningar för kitesurfing och med Surfers paradise.
    – Jag var inne på ett förbud. Men vi kom överens om att det inte ska kitesurfas mellan klockan 10 och 18 under sommarmånaderna. De får träna före eller efter den tiden. Skyltar har satts upp och föreningarna har lovat att påverka kitearna, säger Österberg.

    Clas-Göran Sandblom

    djevulen svarade 15 år, 9 månader sedan 14 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • svenne

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 13:16
  • pure

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 13:30

    – Vi har uppmärksammat problemet, antalet kitesurfare har ökat. De behöver inte så mycket vind och tränar när folk vill bada. Med vindsurfarna är det tvärtom, dem har vi aldrig konflikter med, säger Rune Österberg.

    Skönt iaf att dom inte buntar ihop alla sporterna i en som dom gör på andra ställen..

  • big_jeppe

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 20:49

    Men…är inte stranden uppdelad i någon slags sektioner? Jag kör bara i Varberg max några dagar per år och är kanske inte helt uppdaterad. Som jag minns det finns det en badsektion närmast campingen och en surfsektion längre bort. Det borde väll lösa delar av problemet? Sedan är det helt klart svårt/omöjligt att förbjuda folk att promenera på stranden.

  • blackadder

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 20:55

    @RRD 482820 wrote:

    Jag har de sista dagarna sett ganska många kitare ute både i viken o Lejet som kört riktigt nära badande. När det är lite vågor finns det många barn o ungdomar ute och badar i vågor eller boogieboardar. Jag försökte faktiskt förklara att det inte är ok att kita mitt på dan bland badande för några men det var ok för “dom såg alla badande”…Dessutom kunde jag se att många hade dålig koll och gjorde helt okontrollerade vurpor.

    Nu har det alltså hänt en olycka. Se artikel i Hallands Nyheter:

    Tore fick segel i huvudet

    Tore Rydberg träffades med kraft av ett segel från en kitesurfare. Han drabbades av hjärnskakning och hamnade på akuten.
    – Det förvånar mig inte att en sådan här olycka inträffat, säger Rune Österberg, chef för Gata- och Parkavdelningen.

    VARBERG. Numera föredrar Tore Rydberg, 54, att bada bortanför Apelviken:
    – Surfarna har tagit för stor plats.
    Klockan 16.15 i söndags begav han sig hemåt och valde att promenera på stranden, några meter från vattenbrynet. Det blåste tillräckligt för kitesurfarna.
    – Plötsligt small det till i bakhuvudet och jag gjorde en luftfärd flera meter framåt. Jag blev helt omtumlad. Först förstod jag inte vad som hänt, säger Tore, som blev liggande en stund på stranden.

    Ögonblicket senare insåg han att han träffats av ett segel, drake som det heter på fackspråk, med stor kraft.
    Han var chockad och ledsen.
    – Jag började faktiskt gråta.
    Kitesurfarna var från Oslo.
    – De var också chockade och frågade hur det gick med mig. En av dem hjälpte mig upp.
    Tore Rydberg kördes till akuten där det konstaterades att han drabbats av en lättare hjärnskakning. Han röntgades för att klarlägga om han fått inre blödningar och fick ligga kvar för observation i fem timmar.

    – Jag har svår huvudvärk. Läkaren sa att det kunde slutat mycket värre, säger han.
    Drakarna brukar befinna sig på 25 meters höjd. Rydberg tycker ändå att han hade tur i oturen.
    – Det hade förmodligen slutat allvarligare om de kraftiga nylonlinor som surfarna har för att manövrera seglet träffat mig, exempelvis över halsen.
    Tore berättar att han ibland på håll studerat när surfarna tränar.
    – När de tappar kontrollen flyger seglet ner i backen med en fruktansvärd kraft. De har skrämt bort badarna.

    Han inser att det var en olyckshändelse.
    – Men det måste bli bättre ordning. Ett barn kunde ha slagits omkull på det här sättet.
    Gata och Park har hand om de allmänna badstränderna.
    – Vi har uppmärksammat problemet, antalet kitesurfare har ökat. De behöver inte så mycket vind och tränar när folk vill bada. Med vindsurfarna är det tvärtom, dem har vi aldrig konflikter med, säger Rune Österberg.
    I vintras hölls ett möte med Varbergs två föreningar för kitesurfing och med Surfers paradise.
    – Jag var inne på ett förbud. Men vi kom överens om att det inte ska kitesurfas mellan klockan 10 och 18 under sommarmånaderna. De får träna före eller efter den tiden. Skyltar har satts upp och föreningarna har lovat att påverka kitearna, säger Österberg.

    Clas-Göran Sandblom

    Nej det är absolut inte ok att köra bland badare. Det är bra om ni vindsurfare också kan hjälpa oss att “hålla reda” på de som inte fattat reglerna. Vi har haft lite svårt att nå ut med reglerna (som vi i Varbergs Surfklubb tagit fram tillsammans med Rune Österberg på kommunen) till alla som kitar här. Man behöver inte känna sig dryg om man påpekar att man inte ska kita när det finns badare i vattnet. Det är bara att hänvisa till VSK och skyltarna som sattes upp i bla A-Bay och Läjet i fredags.

  • koa

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 21:55

    Är nu på plats och kan bara instämma att det var en Kitare som seglade slalom mellan barnfamlijer i vattnet ca 10-30 meter från stranden …
    från mitten av Apelviken mot norra udden. Han verkade tro att han hade koll
    men verkade ganska novis…och även den duktigaste kan krascha!
    När han närmade sig min son och kompis som låg på varsin Boggie board
    skrek jag till han att det var badande barn i vattnet; och han försökte gå ut men var tillbaka efter 5 minuter,
    och när vi gått upp seglade “fritt” intill stranden och 30 meter ut …
    En vit/ grön Cabrinha kite…

    …och nu en olycka till… 🙁

  • surf-lord

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 23:31

    jag höll på att bli överkörd av en vindsmurfare förra sommaren för att han ej såg mig 5m från land,lipar inte jag för det. Så om något skall förbjudas så förbjud all vattensport och lek( typ frisbee=skit farligt) eller förbjud fartyg att köra med dåligt bogvisir eller köra på stora isberg. Bara för att några klantar sig så kan man ej förbjuda saker. Hur många dör i trafiken? Ni får inte köra bil mellan 10:00 – 18:00 då skall vindsurfarna ut och köra så se upp.

  • rasmus_w

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 00:25

    @Surf Lord 482983 wrote:

    jag höll på att bli överkörd av en vindsmurfare förra sommaren för att han ej såg mig 5m från land,lipar inte jag för det. Så om något skall förbjudas så förbjud all vattensport och lek( typ frisbee=skit farligt) eller förbjud fartyg att köra med dåligt bogvisir eller köra på stora isberg. Bara för att några klantar sig så kan man ej förbjuda saker. Hur många dör i trafiken? Ni får inte köra bil mellan 10:00 – 18:00 då skall vindsurfarna ut och köra så se upp.

    Ja för trafikregler är ju dumt. Kör gärna på vilken sida av vägen ni vill, hur fort ni vill och med vilken promille som helst. Om du hatar trafikanten så kör över trafikanten, för vad har den fjanten på din väg att göra?

  • rookie

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 00:46

    Jag hjälpte ikväll en kite:are i Björlanda som troligen bröt foten. Han hade precis launchat och flög sedan rakt upp ett par meter och sedan en andra flygtur som han landande på bröstet. Det hela slutade rätt blodigt och med ambulans till akuten.

    Jag tycker det är rätt otäckt med alla olyckor och att det tas för många onödiga risker. All launchning av drakar borde ske ute i vattnet. Både för din egen och alla andras säkerhet.

  • dude

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 07:57

    Satt på stranden i Apel i söndas o tittade på surfet med sonen i barnvagn. Två kitare körde precis inne vid stranden och jag kan erkänna att jag tyckte det var lite irriterande med kajtare som tar ner kajten lågt och kör den upp och ner över huvudet på en. Jag tänkte då att om man får en kajt på sig så är det väl inte hela världen, men de e ju en annan sak när man tänker efter att en kajt faktiskt lyfter upp en person en bra bit upp i luften. Det är liksom inte bara en liten drake längre. Jag skulle vilja säga att det är ett problem. Kanske på grund av att en kajt sträcker sig över ganska stort område där det finns en risk att vara ifall att den dimper ner eller släpps loss.

    Det är också en sak att vara aktivt deltagande och en annan att vara passiv åskådare.

  • s

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 09:07

    @Surf Lord 482983 wrote:

    jag höll på att bli överkörd av en vindsmurfare förra sommaren för att han ej såg mig 5m från land,lipar inte jag för det. Så om något skall förbjudas så förbjud all vattensport och lek( typ frisbee=skit farligt) eller förbjud fartyg att köra med dåligt bogvisir eller köra på stora isberg. Bara för att några klantar sig så kan man ej förbjuda saker. Hur många dör i trafiken? Ni får inte köra bil mellan 10:00 – 18:00 då skall vindsurfarna ut och köra så se upp.

    Det är precis denna inställning som får kommunen att förbjuda Kite i Varberg. Och min Lord, de har rätt till det! Så det är bäst att ni kiteare börjar sköta era kort bättre, framförallt då det är lättare vindar och badare i vattent, för snart sitter det förbudsskyltar på stranden och då spelar det ingen roll om det blåser mycket mellan kl.10-18 och inte en enda badare är ute – för ni får inte gå ut på vattnet!
    Turistindustrin i Varberg omsätter miljontals kronor varje dag under sommaren. Kitearna ligger klart i underläge där. Vem lyssnar kommunen på, tro?
    Drakarna ser roliga ut och är som magneter för barn. Den dagen det händer någon olycka med ett barn så gissar jag att förbudet kommer inom någon vecka.

    Men missförstå mig inte nu att jag tycker att kite skall förbjudas i Varberg. Absolut inte, det tjänar ingen på. Men det måste skötas bättre och alla måste hjälpa till att undervisa varandra och andra om vad som gäller. För det mesta är det mycket enkla saker, allmänt vett såsom att inte vara någonstans i närheten av badare. Inte heller att man tar upp eller ner draken på stranden.

    Varberg Vindsurfinklubb (VVK) och Varberg Surfklubb (som är mest Kiteare) har haft möte om väjningsregler som gäller på vattnet mellan oss och andra intressenter. Det kommer en gemensam folder om detta vilken vi skall försöka sprida över hela Sverige.

    /Staffan
    Ordförande i VVK

  • sinker

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 09:26

    @S.. 483043 wrote:

    Varberg Vindsurfinklubb (VVK) och Varberg Surfklubb (som är mest Kiteare) har haft möte om väjningsregler som gäller på vattnet mellan oss och andra intressenter. Det kommer en gemensam folder om detta vilken vi skall försöka sprida över hela Sverige.

    Ahh, vad bra. Jag har funderat lite på vad som gäller mellan kajtare och vindsurfare på vattnet. Hittils tycker jag att det funkat bra med ögonkontakt-och-vi-visar-hänsyn-båda-två men jag har haft några olustiga upplevelser i bottensvängarna på senare tid när kitare kommit för nära – eller jag för nära dem…

    Vad kom ni fram till på era möten, kan man få lite förhandsinfo?
    /sinker

  • blackadder

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 10:01

    @Sinker 483057 wrote:

    Ahh, vad bra. Jag har funderat lite på vad som gäller mellan kajtare och vindsurfare på vattnet. Hittils tycker jag att det funkat bra med ögonkontakt-och-vi-visar-hänsyn-båda-två men jag har haft några olustiga upplevelser i bottensvängarna på senare tid när kitare kommit för nära.

    Vad kom ni fram till på era möten, kan man få lite förhandsinfo?
    /sinker

    Vi får nog förankra det bland våra respektive medlemmar innan vi går ut med något officiellt. Men jag tycker att vi som var på mötet var ganska överens om vad som skall gälla mellan surfare.
    /Ulrik
    Ordförande i Varbergs Surfklubb

  • s

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 11:37

    @Blackadder 483073 wrote:

    Vi får nog förankra det bland våra respektive medlemmar innan vi går ut med något officiellt. Men jag tycker att vi som var på mötet var ganska överens om vad som skall gälla mellan surfare.
    /Ulrik
    Ordförande i Varbergs Surfklubb

    Håller med Ulrik att vi först måste formulera och förankra.

    Det finns några regler som är internationella men mycket av det som gäller i vågor och mellan vindsurfare och kiteare är hänsynsregler eller riktlinjer då fastslagna regler saknas. Du kan ju alltid kolla på http://www.apelviken.nu så ser du vad som gäller för vindsurfare och kitare (för det är ju samma regler som gäller båda) men inte i mötet mellan dessa. Det som kommer till är lite mer generella formuleringar istället för specifikt vindsurfing, om hur vindsurfare och kiteare uppfattar varandras beteenden i olika situationer (vi har ibland svårt att förstå varandra, gäller i båda riktningar) och lite mer “allmänt vett”.

    /Staffan

  • doc

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 11:43

    Låter bra. Jag som både vind- och kitesurfar tycker det är självklart att skicka upp kiten med marginal när vindurfare (eller andra kitesurfare) är i närheten, och inte ladda hopp över skallen på vindsurfare. Tyvärr är inte alla lika omtänksamma.
    Jag har en gång drabbats av att vinden dog och jag tvingades att ta mig in till land i södra Apel med knapp planingsfart samtidigt som badande gick ut i vattnet i ett rosa lämmeltåg. Promenerade till slut in i brösthögt vatten och försökte hålla upp draken för att inte krascha den i huvudet på någon. Skitläskigt. Jag förstår inte hur man över huvud taget kommer på iden att kitesurfa bland badande. Total brist på insikt.
    Det känns ofta som det bland de vettiga kitesurfarna finns ett gäng kids (och folk som ser bedrägligt vuxna ut men som visar sig inte vara det) på vattnet, som inte har växt upp med sjöliv och den gamla foldern “Båtvett” utan bara hoppat på den coola sporten och tycker att det är fräckt att snacka skit om fågelskådare, markägare, badande och kommunalpolitiker. Tyvärr fattar dom inte hur mycket skada dom åsamkar oss alla.

    Konstruktiv debatt av den här arten och mer samverkan mellan kite- och vindsurfare är vad vi behöver. Mer sånt!

  • svenne

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 11:58
    Doc;483103 wrote:
    Låter bra. Jag som både vind- och kitesurfar tycker det är självklart att skicka upp kiten med marginal när vindurfare (eller andra kitesurfare) är i närheten, och inte ladda hopp över skallen på vindsurfare. Tyvärr är inte alla lika omtänksamma.
    Jag har en gång drabbats av att vinden dog och jag tvingades att ta mig in till land i södra Apel med knapp planingsfart samtidigt som badande gick ut i vattnet i ett rosa lämmeltåg. Promenerade till slut in i brösthögt vatten och försökte hålla upp draken för att inte krascha den i huvudet på någon. Skitläskigt. Jag förstår inte hur man över huvud taget kommer på iden att kitesurfa bland badande. Total brist på insikt.
    Det känns ofta som det bland de vettiga kitesurfarna finns ett gäng kids (och folk som ser bedrägligt vuxna ut men som visar sig inte vara det) på vattnet, som inte har växt upp med sjöliv och den gamla foldern “Båtvett” utan bara hoppat på den coola sporten och tycker att det är fräckt att snacka skit om fågelskådare, markägare, badande och kommunalpolitiker. Tyvärr fattar dom inte hur mycket skada dom åsamkar oss alla.

    Konstruktiv debatt av den här arten och mer samverkan mellan kite- och vindsurfare är vad vi behöver. Mer sånt!

    Huvet på spiken!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kiteolycka i Apelviken, så oväntat…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.