Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kitepsykot i träslöv

  • andersbq

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 13:43
    Lars_K;568955 wrote:
    Verkar vara en toppeninnovatör!
    Men vad exakt har han utvecklat på brädorna? Är det fönsterfenan, No-nose eller wingers? Ovärderliga framsteg för dagens brädor!

    Först var det platta brädor, konkaver, bottenkurvor, outlines. När alla andra byggde PU-skum och polyester byggde han med frigolit, sandwich, kol och epoxi.
    I början av 90-talet började han göra kortare men väldigt breda brädor för bansegling som saknade centerbord, men hade fenor på 60-70 cm…
    jag har förresten ett Guy-segel med väldigt bred mastficka sytt på 80-talet

  • kesse

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 13:50

    När Guy är på tal, så har jag två av hans brädor till salu, en 270 & en 280.

  • andersbq

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 13:56

    Jag sålde en Guy 255 från -97 till en kille på surfgymnasiet för 5:-

  • Knatte

    Gäst
    21 augusti, 2009 vid 15:54
    Lars_K;568955 wrote:
    Verkar vara en toppeninnovatör!
    Men vad exakt har han utvecklat på brädorna? Är det fönsterfenan, No-nose eller wingers? Ovärderliga framsteg för dagens brädor!

    Han var ju shaper till Cobra på den tiden de gjorde egna brädor. Om jag inte har fel så gjorde han brädor/shaper till Mistral/Hifly också.
    Han var väl coach/tränare till Christoffer Rappe och var han inte inblandad i hans brädor också (Lite osäker här?)
    Han var väl tidigt ute med flerkonkava kanaler på brädorna. Så han är duktig på brädor och shaper utan tvekan:tongue:

  • pelle_o

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 16:55

    Spelar det någon roll hur många inovationer han kommit med, det var väl hur man uppträder på vattnet frågan gäller??? Lösningsmedel är ju inte bra för huvudet men skyll inte på att han är gammal, gaphalsar finns även i yngre upplagor .

  • pepa

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 17:28
    mes;568483 wrote:
    Jag är oftast sammanbiten vid möte med kitare beroende på att jag febrilt försöker komma på hur kitaren kommer att köra. Helt random och de som kör med kiten snuskigt lågt mitt i smeten (ja vem kan det vara…) gör en inte mindre nervös s.a.s…;)

    Jo det är ju jaaaaaag! Som kör kiten lågt. Tyvärr för er windsurfers är det det enda sättet att kajta legit på, wakestylish. Men jag har alltid bara feta leenden och tummen upp från segelsnurrarna, kanske är för att jag ser ut som en flicka.

  • pepa

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 17:32

    Och på tal om Guy så måste det vara den skönaste mannen i stan. För 6-7 år sen när han började kajta var det inte lika lugnt, jeflar vad han lät! Det gör han väl till viss del fortfarande, men nu är det bara positiva ordalag som kommer från hans hörn i Läjet. Det är en äkta själasurfare.

  • peter_nilsson

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 18:29

    Jag har pratat med Guy flera gånger när han är i Frillesås och kör och måste säga att han är ju riktigt pratglad och trevlig. När han kitar så håller jag mig undan, inte för att han skriker för det har jag faktiskt aldrig hört. Men han kör ju lite för nära ibland.

    Duktig kitare är han i alla fall.

  • jason66

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 19:06
    Pelle_O;569169 wrote:
    Spelar det någon roll hur många inovationer han kommit med, det var väl hur man uppträder på vattnet frågan gäller??? Lösningsmedel är ju inte bra för huvudet men skyll inte på att han är gammal, gaphalsar finns även i yngre upplagor .

    Håller med, verkar som en del tycker att ju duktigare man är ju sämre kan man bete sig på vattnet.

  • haze

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 19:07
    jason66;569208 wrote:
    Håller med, verkar som en del tycker att ju duktigare man är ju sämre kan man bete sig på vattnet.

    Så sant så. Gæller alla på vattnet…

  • kinabalu

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 19:21

    Haha, Guy är ju en legend! Det fanns två personer man var livrädd för på startlinjen i Q8-cupen i slutet av 80-talet. Guy och någon med finsk-klingande namn från Halmstad (Ari… tror jag?). Fick lite närkontakt med Guy en gång… Jisses vilket temperament!!! Det gjorde man inte om… Men mannen är ju en legend, Respekt! Om jag inte minns fel var det han som tog fram dom tri-konkava brädorna som gjorde succé -89.

    Har pratat med honom några gånger och jag håller med, han är faktiskt riktigt trevlig!

  • getwet

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 19:35

    Jag tror du tänker på Arto Kantojärvi….Det är väl finsktklingande om något.

    Legender som Guy, Arto, Göran Göransson, Tomas P, Johan Salén och några till spottar man inte på. Dom har betytt mycket för surfet i Sverige och den radikala utveckling som skett.
    Tyvärr har väl Guy just nu gått över på fel sida…….:wink:

  • haze

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 19:37

    Nej han læmnade The Darkside før att komma øver på den sidan dær det ær mer kænsla i att køra vågor.. Har aldrig sett Guy på en Twintip faktiskt.

    Før øvrigt så ær hans son en av Sveriges bæsta kitesurfare…

  • ocean

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 19:58
    jason66;569208 wrote:
    Håller med, verkar som en del tycker att ju duktigare man är ju sämre kan man bete sig på vattnet.

    om nu kitepsykot är så jäkla bra varför hamnar han i skiten då hela tiden he he !!! i know .. jag var skiten sist……

  • speedkenta

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 20:42
    getwet;569215 wrote:
    Jag tror du tänker på Arto Kantojärvi….Det är väl finsktklingande om något.

    Legender som Guy, Arto, Göran Göransson, Tomas P, Johan Salén och några till spottar man inte på. Dom har betytt mycket för surfet i Sverige och den radikala utveckling som skett.
    Tyvärr har väl Guy just nu gått över på fel sida…….:wink:

    Snyft vad jag gillade dessa grabbar.
    Köpte en gul vågbräda från Göransson ( Visby från Ovan)
    Art segel från Arto.
    Inga segel av Tomas men väl fenor
    En CLS vågbräda av Guy
    Sen MR glöm inte att du är en levande legend själv
    Du införde gippen på Haga Park ( har en hel serie bilder på hur du lärde oss)
    Och så införde du nedhalet på Haga Park du drog ner våra segel en halvmeter till
    Och lärde oss att surfa DAN efter
    Faktum är väl att Guy låg bakom televerkarna orange brädor från mistal
    Var det inte så att hans brädor var överlägsna ett tag på raceboard sidan
    Tyvärr får jag väl också säga att han tycks ha fått i sig för mycket lösningsmedel
    och gått över till den mörka kite sidan 🙂
    Började nog när det satt en Kite i hans flaggstång

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kitepsykot i träslöv

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.