Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter Kitewing – livet på en pinne

  • challgren

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 22:27

    Jodå, har kört i Grisslinge men om jag är grym vet jag inte cool.gif

    Förresten, jag har en beg 4.8 Mono till salu om någon är intresserad?
    Nypris 7.800:- använd 1 säsong. Nu 5.800:-

  • putte

    Medlem
    27 mars, 2004 vid 16:45

    Åjo, såg inte så pjåkigt ut, gick skapligt fort för dej (om det nu va du)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 april, 2004 vid 08:34

    Hej, jag har gjort en egen kite wing…funkar men inte så där skiiit kul men roligt å bygga..:D de roligast med kitewing är att åka nerför…stor backe…och det blåser motvind sen hoppar på ett hopp…man flyger som faan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 april, 2004 vid 07:39

    tjänare!

    kom hem på lördagsnatten från lappland/ylläs. Tyvärr var det allt för få dagar med vind, trots att platsen är känd eller för “normala” turister närmast ökänd för sitt blåsiga väder. Dock hade vi några riktigt fina dagar till trots. Patrick lyckades igen överraska oss med några nya tricks, tex en nohander med dubbel tailgrab. mera info med bilder på redbull.com och redbull.fi. Nya längdrekordet står nu på 505m, men grabbarna var trots allt eniga om att kitewingåkning är som roligast när det blåser riktigt hårt.

    Här i Helsingfors är det ännu stabilt med isläget, så det blir kanske tom lite påxåkning

    -jonas a-

  • kiters_se

    Medlem
    13 april, 2004 vid 20:49

    http://www.kitewing.se uppe!
    Har varit på WM i Kiteskiing/Gailo !
    Grymt va de flög! Kolla in http://www.kiters.se sidan kommer att öppna inom snar framtid. Mer kommer! Peter

  • weeboy

    Medlem
    14 april, 2004 vid 20:53

    I praktiken kan man ju lika gärna använda windsurfingssegel med bom! Eller hur smile.gif

  • kiters_se

    Medlem
    15 april, 2004 vid 06:14

    Kör på, skriv ett inlägg när du provat grin.gif För ca 10 år sedan fanns en liknande konstruktion som kitewing men då med mast från vingen centrum ner till surfbrädan. Det blev aldrig en succé.

    Peter

  • kiters_se

    Medlem
    15 april, 2004 vid 06:46

    :::Till er som inte läser under kitesurfing:::

    I slutet av mars så körde jag en hårdtest och jämförde kitewing, inflatablekite och foils.
    Testerna utfördes i Gailo under Snowkiting WM (snö/skidor) och i Stockholms skärgård Ornö (is/skidor) Jag blåste ca 250 mil på 4 dagar.

    När jag såg kitewing så tyckte jag att den verka cool.
    orno.jpg
    Kitewing, 5.5;
    Ornö, IS, Stockholm /skidor/2-7 m/s 27-28/3
    Vingen rör sig lite upp och ner innan den får kraft och ger fart. När väl farten kommer är det grymt likt vindsurfing. Den största skillnaden är när du flyttar vingen över huvudet, då lättar man från marken. Får kanon fin fart. Vingen behöver mer vind än kite. Fördelen med vingen är att du slipper linor, du kan enklare köra själv. Vingen ger mer en seglingskänsla än kite.

    Windtech Rebel Pro 9,1 ”inflatable”
    Ornö, IS, Stockholm /skidor/2-7 m/s 27-28/3
    En femte lina är kanon om man vill få upp draken själv. Behövs mindre vind för att få fart än kitewing. Skillnaden mot vingen är att draget är ca 25 meter upp i luften, det märks tydligt. Kite drar mer åt flyg än segling.

    gailo.jpg
    Kitewing, 5.5;
    Snö/skidor 10 m/s Gailo 29-30/3
    Helt underbart!!! Vilken fart, glida fram på Hardangevidda. Va lite svårt att få hängselen att fungera bra, missar man så dyker draken ner. Laddade på några hopp och de va grymt gött! Men man får vara försiktig så man inte dra för mycket i den bakre delen av draken för då kan draken flyga bak och man kan landa på rygg (inte för det hände mig hmmmm men).
    [img]http://www.kiters.se/bs.JPG[/img]
    Foil, 6.5;
    Snö/skidor 10 m/s Gailo 29-30/3
    Testade olika snökites foils. Den stora fördelen mot “inflatable” är att det går grymt fort att starta och grymt enkelt att ta ner. Du kan utan större problem köra själv helt själv. Kanon lyft. Drakarna är lite långsammare än inflatable, men i hård vind märks det inte så mycket.

    Några rader från fyra testdagar

    Peter@kiters.se

  • weeboy

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 21:49

    Peter! Det här börjar likna Icarus cool.gif

  • mangosolutions

    Medlem
    19 december, 2009 vid 23:56

    Typ några år senare…

    Finns Kitewing?? Japp i högsta grad, ett nytt klassförbund är bildat [URL=”http://kitewingsällskapet.se”]kitewingsällskapet.se[/URL] Vi seglar mest på is men oxå på snö “på isen”. Vi kappseglar och har fn en världsmästare 2009 (och kanske 2010?).
    Ibland händer det att vi tar med oss Kitewingen på fjället.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter Kitewing – livet på en pinne

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.