Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klagshamn söndag?

  • glader

    Medlem
    8 maj, 2011 vid 18:39

    Vad härligt det låter! Otroligt trist att jag missade detta.

  • cosmosurfer

    Medlem
    8 maj, 2011 vid 19:46

    Visst är det trevligt med mkt folk, men jag tycker Klagshamn känns som rena Vilda Västern numera. Kitare som passerar med linorna lågt liggande och hotar med halshuggning, hoppare som landar lite hur som helst och drakar som kraschar framför näsan på en, windsurfingspeedare som kommer från oanad riktning i full fart och viker inte av det minsta även om det finns personer mitt i deras färdlinje och nästan krockar med dem. Säkerhetsmässigt verkar det hela tveksamt. Borde kanske tänkas ut lite uppdelningar och uppföranderegler INNAN ngt allvarligt händer.

  • k-man-2

    Medlem
    9 maj, 2011 vid 07:31

    tack för era rapporter, låter som klagshamn när det är som bäst!
    man får inte alls ångest för att man var upptagen med annat… =)

  • webrant

    Medlem
    9 maj, 2011 vid 14:30

    Håller med Cosmosurfer – det var lite väl vilt!

  • gnaraloo-station

    Medlem
    10 maj, 2011 vid 06:14

    Men man måste ju inte köra långt inne där det är som mest folk. Dessutom är där ju bara
    en massa sten.

    Jag höll mig längre ut så det var gott om plats!

  • jester

    Medlem
    10 maj, 2011 vid 06:34

    Tror ni är lite bortskämda där nere… Tyckte det gick väldigt städat till. Dom flesta kite:arna höll till ovanför alla stenmarkeringar, och speedarna körde mer eller mindre i samma ränna hela tiden.

    Kom o besök TT en dag vid lite ostligt i vinden med 40 drakar i luften…

    Det som däremot var livsfarligt i söndags var ju sandbankarna. Var många som gick på grund…

  • cosmosurfer

    Medlem
    10 maj, 2011 vid 08:35

    Ett par dagar innan var det kitare precis överallt, och jag tror långt ifrån alla har hålla koll på ngn speedränna. Hörde just att det faktiskt varit en krock i söndags mellan en speedare och en vanlig söndagssurfare. Att vissa tycker det är ok med mycket rörelse eller att det är än värre på ngt annat ställe, innebär ju därmed inte att en oorganiserad surfplats är bra eller ofarlig.

  • jester

    Medlem
    10 maj, 2011 vid 09:07

    Självklart skall naturligtvis olycksriskerna minskas så gott det går, men alla har ju rätt att vistas på vattnet… Själv föredrar jag naturligtvis en kite-fri tillvaro, men verkligheten är ju nu så att det inte är möjligt, så det är bara att göra det bästa av det hela.

    Nån krock har inte jag hört talas om, och jag känner dom flesta speedarna där nere personligen. Och jag var där från kl 10 till kl 18…

    Som vanligt så gäller det att hålla uppsikt åt alla håll! Misstag kan alla göra…

  • tobhed

    Medlem
    10 maj, 2011 vid 09:08

    Det finns regler framtagna för kite/windsurfing och de kommer att offentligöras inom kort. Jag ser inte att detta kommer att leda till några problem och jag tyckte inte att det fanns några tendenser till detta i söndags heller.

    Jag tyckte, som sagt, att alla skötte sig bra i söndags och har svårt att förstå kritiken, kite höll sig längst in mot fastlandetin sen kom speedarna och därefter “resten”.
    I söndags var det dock ovanligt många speedare på plats som kom från när och fjärran som säkerligen hårdtränade inför Europa cupen i speed som kommer att genomföras just i Klagshamn i början av Juni.
    Jag har hört talas om en incident som inträffade i söndags, men det var ingen kontakt mellan seglarna och hade något krockat är jag övertygad om att vi hade både hört talas om det samt även sett/hört själva smällen.

    Det gäller för alla att ha koll på sin omgivning – oavset om man gör ett snyggt hopp, gipp eller faller av i 35 knop eller vad det nu kan vara – det gäller att inte utsätta sig själv eller någon annan för fara genom ogenomtänkta manövrar eller liknande. Mitt största säkerhetsproblem med Klagshamn ligger annars i de 130 stenar med markeringar som ligger utspridda precis överallt.

    Men som sagt, jämfört med andra ställen och andra dagar i Klagshamn då det har varit mycket folk tycker jag inte att det var några större problem i söndags…

  • cosmosurfer

    Medlem
    10 maj, 2011 vid 10:08

    Bli nu inte så förnärmade över att somliga av oss tycker att speedandet känns osäkert för omgivningen och bör regleras, precis som många tycker att det behövs för kitare. Jag påpekade att regler behövs och menar du att de gjorts är ju allt bra. Skönt att ryktet överdrev om krocken. Att du tyckte det var ok i söndags förminskar dock inte andras upplevelser av att det kändes rörigt och farligt. Själv var jag inte där i söndags men en vecka innan och då var det kitare överallt och speedarna seglade på många ställen.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 maj, 2011 vid 11:37

    Det kan också vara en viss ovane-faktor också. Är man oftast nästan ensam på vattnet så kan man lätt få känslan av att folk kommer farande från alla håll samtidigt när det är många på vattnet, speciellt när det är plattvatten.

  • skarabe

    Medlem
    11 maj, 2011 vid 09:31

    Är med Rasmus. Man vänjer sig vid att ha många seglare kring sig. I söndags var Klagshamn enligt mig “as good as it gets” och då är det bara härligt att det är så många som vill vara på vattnet. Bara synd om dem som var någon annanstans..

  • cosmosurfer

    Medlem
    11 maj, 2011 vid 12:55

    Det är ju trevligt att folk trivs med att det är många och att vissa vänjer sig. Borde inte behöva delas upp i olika läger för att skapa regler så att skadorna hålls borta. Och att de som inte vänjer sig och blir stressade av blandningar av olika surfare också kan ha det trevligt.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klagshamn söndag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.