Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klockan tickar, snaran dras åt etc…

  • dane

    Medlem
    7 november, 2008 vid 23:44

    @Ola H. 514352 wrote:

    Jag var med i radion en gång. Någor som hetter Nerd Royal, där två nerdar, dvs personer med något slags extremt intresse, tävlade mot varandra i vem som var nerdigast. Jag mötte en fågeskådare. Han vann.

    En intressant iaktagelse (helt seriöst) är att det är väldigt många likheter. Ofta uta i dåligt väder. Stora grupper kan på någon slags “prognos” dra iväg till ett udda ställe, många satsat på dyra kameraprylar, mycket resor över hela jorden för att “rätt förhållanden” etc etc. Fanatiska uttövare ordnar både familje- och arbetliv för att när som helst kunna sticka iväg.

    Kul, tror jag hörde nån annan del av den programserien, men missade tyvärr surfnörden. Fattar inte attt du kunde förlora Ola, dina inlägg om olika rockerkurvor och shapes här på konfen måste väl även i konkurrens med värsta klub300-skådaren betraktas som EXTREMT nördigt.:grin:

    För övrigt tycker jag fågelskådning har sin charm, så är det nog med alla intressen, bara man nördar in sej tillräckligt och når en viss kompetensnivå. Jag fuskskådar lite då och då när det inte blåser. Har alltid varit intresserad av naturen och dess krafter, det är nog bla därför jag fastnat för windsurfing.

  • dane

    Medlem
    7 november, 2008 vid 23:59

    @simpa 514243 wrote:

    Vad f-n vet dem vad fåglarna vill och tycker.

    Frågar du en havsörn eller en fiskgjuse så vill han noga gärna äta en simpa till lunch, även om det är en jävla ful fisk

  • simpa

    Medlem
    8 november, 2008 vid 00:35

    @dane 514362 wrote:

    Frågar du en havsörn eller en fiskgjuse så vill han noga gärna äta en simpa till lunch, även om det är en jävla ful fisk

    he-he,
    och frågar du mig käkar jag gärna great dane till lunch

    (även om det är en jävla ful hund)

  • dane

    Medlem
    8 november, 2008 vid 08:05

    @Haze 514275 wrote:

    Sen kommer frågan: Är det bevisat att kite:s skrämmer fåglarna?

    Ja, synnerligen relevant fråga. Man får ju verkiligen hoppas att berörd myndighet har gjort en objektiv och vetenskaplig bedömnng, men tyvärr är väl risken att man istället bara lyssnar till en sk expert (i detta fall en ornitolog värd namnet) och då är det klart att risken för en subjektiv bedömning är överhängande.

    Jag kan tänka mej att just kite kan vara ett problem för att drakarna ser ut som stora rovfåglar och därför oroar sjöfågel, änder och vadare. Möjligen kan även linorna vara ett problem om fågel flyger in i dem (men det borde man hört talas om).

    Vad vi (vindsurfare och kitare) som kollektiv borde göra är att framföra det positiva i vårs sport ur ett miljöperspektiv. Vår sport är tyst, släpper inte ut avgaser, kräver inga stora byggnationer, drar ingen energi (under utövandet), sker nära naturen, etc. Framställa det positiva relativt alternativ som motorbåtar, jetskis, etc.

    @Haze 514275 wrote:

    Och hur fan kan man ha ett fågelreservat 200 meter från en flygplats utan att det stör?

    JA det kan man ju undra. Flyg och fåglar är ingen bra kombination, framförallt för att fågel nära landningsbanan är ett stort problem för säkerheten då fåglar lätt sugs in i jet-motorerna.

  • superextrem

    Medlem
    8 november, 2008 vid 08:17

    Som jag tidigare nämt, upprepa en lögn länge nog så blir det en sanning..

    “Jag kan tänka mej att just kite kan vara ett problem för att drakarna ser ut som stora rovfåglar och därför oroar sjöfågel, änder och vadare. Möjligen kan även linorna vara ett problem.”

    Detta är ett typexempel. Att jämföra kites med stora rovfåglar sk “superörnar” är rent nonsens! Ursprunget kommer från fågelskådare som har gissat sig fram till denna slutsats, utan några som helst vetenskapliga belägg.
    /MW

  • dane

    Medlem
    8 november, 2008 vid 08:35

    @SUPEREXTREM 514375 wrote:

    Som jag tidigare nämt, upprepa en lögn länge nog så blir det en sanning..

    “Jag kan tänka mej att just kite kan vara ett problem för att drakarna ser ut som stora rovfåglar och därför oroar sjöfågel, änder och vadare. Möjligen kan även linorna vara ett problem.”

    Detta är ett typexempel. Att jämföra kites med stora rovfåglar sk “superörnar” är rent nonsens! Ursprunget kommer från fågelskådare som har gissat sig fram till denna slutsats, utan några som helst vetenskapliga belägg.
    /MW

    Ok, kan du (antar att du kitar) försöka vara lite objektiv och svara på om du någon gång märkt att fåglar blir rädda när din drake kommer nära rastande fågelflock. Många av människans påfund finns inte inärvt i djurens varningssystem. Därför kan man komma mycket närmre djur och fåglar om man sitter i en bil, men går man ut sticker de direkt. Kan mycket väl vara så att fågel inte reagerar alls på kite-drakar eftersom kite-draken inte finns i “databasen” med möjliga hot.

  • superextrem

    Medlem
    8 november, 2008 vid 10:12

    Människor som promenerar, promenerar med tubkikare, promenerar med lösspringande hundar, rider, cyklar, jagar, fiskar, orienterar, tärränglöper etc. skrämmer fåglar. Båtar, segelbåtar, vindsurfare och KITARE skrämmer fåglar, men att just kite skrämmer fåglar mer p.g.a. påstådd likhet med rovfåglar tror jag inte ett smack på. Av egen erfarenhet vet jag att fåglar flyttar sig en bit bort, men inte mer än nödvändigt. Jämfört med vindsurfing kanske de flyttar sig ca 25 m längre bort när jag kitar, troligtvis för att kite tar lite mer utrymme. Även vid en så stillsam aktivitet som kustfiske skrämmer man fåglar.

    Men det är just kite som ska förbjudas, märkligt……
    /MW

  • dane

    Medlem
    8 november, 2008 vid 11:19

    Om du inte får ett uppflog från en flock fågel tror jag knappas det är någon “rovfågel-kite” de blir rädda för. Om en havsörn eller pilgrimsfalk närmar sej en fågelflock blir det ett väldans liv och alla drar upp i panik. Det är välkänt bland skådare att just uppflog är ett kännetecken på att större rovfågel är på ingång. Håller med om dej (SUPEREXTREM) att “superörnen” verkar vara skitsnack.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klockan tickar, snaran dras åt etc…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.