Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Knut på en av linorna till kiten

  • Knut på en av linorna till kiten

    Publicerad av frex på 22 september, 2007 vid 17:09

    Hej

    Är det någon som har erfarenhet av eller vet om det spelar någon roll om man har fått en knut på en av linorna? Kommer linan att försvagas så mycket att den omedelbart borde bytas ut?

    Knuten är så hårt åtdragen att jag är rädd för att ta sönder linan om jag försöker få upp den.

    Tacksam för svar.

    /Frex

    pelle-surf svarade 11 år, 10 månader sedan 28 Medlemmar · 38 Svar
  • 38 Svar
  • johanw

    Medlem
    22 september, 2007 vid 17:13

    låt de va

  • virena

    Medlem
    22 september, 2007 vid 17:13

    @Frex 417246 wrote:

    Hej

    Är det någon som har erfarenhet av eller vet om det spelar någon roll om man har fått en knut på en av linorna? Kommer linan att försvagas så mycket att den omedelbart borde bytas ut?

    Knuten är så hårt åtdragen att jag är rädd för att ta sönder linan om jag försöker få upp den.

    Tacksam för svar.

    /Frex

    Tror inte den går sönder om du försöker få upp den. Jag hittade en knut på min lina som jag hade kitat med och visst det tog en stund men den gick upp tillslut och linan så inte skadad ut.

    Lycka till

  • nordstedt

    Medlem
    22 september, 2007 vid 17:19

    Om du tvunget vill ha upp knuten så koka den ett litet tag sen går det mycket lättare

  • zilversurfarn

    Medlem
    22 september, 2007 vid 18:02
    nordstedt;417249 wrote:
    Om du tvunget vill ha upp knuten så koka den ett litet tag sen går det mycket lättare

    Har inget bra svar, men själv funderar jag på vad som händer med hållfastheten om man kokar en lina?

  • nilsson

    Medlem
    22 september, 2007 vid 18:08

    @Frex 417246 wrote:

    Hej

    Är det någon som har erfarenhet av eller vet om det spelar någon roll om man har fått en knut på en av linorna? Kommer linan att försvagas så mycket att den omedelbart borde bytas ut?

    Knuten är så hårt åtdragen att jag är rädd för att ta sönder linan om jag försöker få upp den.

    Tacksam för svar.

    /Frex

    Du halverar hållbarheten på linan, ungefär.

  • j-g

    Medlem
    22 september, 2007 vid 19:58

    @Frex 417246 wrote:

    Hej

    Är det någon som har erfarenhet av eller vet om det spelar någon roll om man har fått en knut på en av linorna? Kommer linan att försvagas så mycket att den omedelbart borde bytas ut?

    Knuten är så hårt åtdragen att jag är rädd för att ta sönder linan om jag försöker få upp den.

    Tacksam för svar.

    /Frex

    Linan kommer att gå av. Vet av erfarenhet :crazy:

  • nordstedt

    Medlem
    22 september, 2007 vid 21:07
    Zilversurfarn;417262 wrote:
    Har inget bra svar, men själv funderar jag på vad som händer med hållfastheten om man kokar en lina?

    Jag gjorde iaf så på några knutar jag hade på mina linor och dom verkar inte ha tagit någon skada. Men det är möjligt att dom är lite svagare just där

  • sourra

    Medlem
    22 september, 2007 vid 22:52

    @Zilversurfarn 417262 wrote:

    Har inget bra svar, men själv funderar jag på vad som händer med hållfastheten om man kokar en lina?

    Jag tror inte att det är någon större fara om man inte belastar linan så länge den är het (eller hettar upp den så fiberna smälter ihop, vilket är omöjligt genom vanlig kokning). Vill man gotta sig i vad som gäller för Dyneemalinor och andra linor av samma material (Ultra high molecular weight polyethylene) men annat fabrikat kan man kolla på den här länken. Jag började nicka till efter 2.4.

  • nundy

    Medlem
    22 september, 2007 vid 22:55

    Använd en gaffel.. då behöver du inte koka.. det gäller bara att ha lite tålamod!! Och tålamod

  • skotten

    Medlem
    22 september, 2007 vid 22:57

    either leave it or buy a new line. if you are an EH rider I will sort you out PM me.

  • bohm

    Medlem
    22 september, 2007 vid 23:40

    Precis som Nilsson skriver så försvagar du linan om du har en knut på. Olika knutar har olika tendens att gå av. Den som du har fått är förmodligen en vanlig sko-knut och den är den minst hållbara, eller rättare sagt den som går av lättast. Förbered dej på några tråkiga timmar framför dej. Hellst ska du lura flickvännen, det gjorde jag… “denna knuten är omöjlig, Du får 50 spänn om fixar det”…. efter 3 timmar hade hon fått upp den.

  • skotten

    Medlem
    23 september, 2007 vid 00:04

    hahaha quality, nice one bohm, aloha

  • gadget

    Medlem
    23 september, 2007 vid 07:39

    Skär av den biten av linan där knuten är och sen knyter du på en annan bit av motsvarande längd!!! 😀

  • krillan82

    Medlem
    23 september, 2007 vid 08:48

    jag har haft många jävliga knutor på linorna. har alltid löst det med att knyta upp den. har använt tjoka säkerhetsnålar. funkar rätt bra

  • gh0st

    Medlem
    23 september, 2007 vid 09:15

    Linans hållfasthet försvagas avsevärt om du har en knut på linan. Försök få upp den.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Knut på en av linorna till kiten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.