Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Knut på en av linorna till kiten

  • tim-eriksson

    Medlem
    23 september, 2007 vid 09:24

    Jag kan inget om kite… MEN

    Den kommer att bli svagare vid den punkten och jag tror risken är stor att den kommer gå av där i framtiden, gör det på alla andra rep där det kommer knutar så varför inte på en kite…

  • baner

    Medlem
    23 september, 2007 vid 13:18

    Att tugga/bita på knuten är ett bra sätt att få upp den. Jag skojjar inte. Men sedan gäller det ju att tuggandet inte försvagar linan mer än knuten, när man väl fått upp den. Lycka till.

  • kasimir

    Medlem
    23 september, 2007 vid 20:14

    Ge den till en trollkarl, dem brukar bara gnugga på dem så går dem upp.

  • tim-eriksson

    Medlem
    23 september, 2007 vid 20:37

    Varför inte bara byta ut linan ? Eller kostar dem så mycket?

  • gh0st

    Medlem
    23 september, 2007 vid 20:43

    Onödigt att byta ut när det bara är en knut som man kan pilla upp. Plus att jo, dom kostar en hel del. man vill helst byta ut alla linor samtidigt så att dom är jämnt slitna.

  • frex

    Medlem
    24 september, 2007 vid 05:39

    Tack så mycket för alla svar, jag får försöka få upp knuten och om linan ser för jävlig ut efteråt så får jag väl byta ut linan då.

    Kul att det vara så många som engagerade sig i min fråga.

    Ha det så gött på vågorna

    /Frex

  • frex

    Medlem
    25 september, 2007 vid 06:20

    Knuten är uppknuten!

    Säkerhetsnålar var en bra grej, tänger är inte lika bra där drog jag av några små fibrer så då gav jag upp den grejen. Det tog väl ca 1 h med två säkerhetsnålar och ett jäkla tålamod. Jag droppade lite 5:56 på knuten dagen innan också, om det hade någon inverkan vet jag inte men nu är den uppe igen. Igår var det inte så mycket vind för min kite (det blåste på tok för mycket) så jag har inte äns missat någon dag på vattnet.

    Tack för alla tipsen

    Ha det gött och ta hand om er, läste om olyckan i A-bay.

    /Frex

  • surfmc

    Medlem
    25 september, 2007 vid 08:43

    Jag har kört av en lina till en Cabrinha Nitro 12:a pga knut, linorna var mig veterligen i övrigt i bra skick. Jag orkade inte ta upp knuten som fanns på en av framlinorna när jag upptäckte den på stranden och tänkte att det inte är någon fara. Jag körde något överriggad och i ett hopp brast en av framlinorna så vid den extra påfrestningen blev det för mycket.
    Kitens säkerhetssystem fungerade då inte riktigt som det var tänkt när en av framlinorna gått sönder och jag slet som fan för att ta mig till kiten. Efter det har jag tagit upp de knutar jag sett, de flesta går som du skriver att ta upp om man har någon lämplig lite tjockare nål. Jag har inte testat kok eller 5:56 modellen, men det brukar gå ändå.

  • kentbengt

    Medlem
    27 september, 2007 vid 22:14

    Hörde när jag gick kurs att ett sätt att få upp knutar är att kräma på typ matolja och slå försiktigt med hammare.

    Har dock inte testat själv men det låter inte otroligt.

  • pelle-surf

    Medlem
    11 juli, 2012 vid 14:40

    En tråd med knut, som blev aktuell för mig, när jag nu lyckats få knut på ena styrlinan. Efter goda råd om att knacka på den med hammare och doppa den i inte alltför varmt vatten, så har jag lyckats lösa upp den.
    Knut på linan minskar hållfastigheten med ca 50% skrivs det, men då man löst knuten ser linan ganska trött ut trots att jag varit så försiktig som möjligt. Hållfastigheten har säkert försämrats där knuten var, frågan är bara hur mycket, känns nästan som att det varit bättre att låta knuten vara kvar.
    Då det är ena styrlinan, så borde inte belastningen på den vara alls lika stor som på någon av frontlinorna och därför borde man väl våga köra på det.

  • sandstroem

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 07:22

    Som Banér säger så kan man tugga på den. Jag har bara lyckats få till en knut på mina linor. Den löste jag på cirka fem min genom att tugga lite försiktigt på den. Nu kanske jag hade en extremt lätt knut? Men lätt var det iallafall.

  • jaca

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 08:12

    Som de flesta redan kommenterat så kan hållbarheten försämras. Det är viktigt att man inte väntar utan fixar det med en gång. Jag körde tuggvarianten på en av mina “styrlinor” direkt efter jag upptäckte det. Om knuten sitter på framlinorna så har den utsatts för betydligt större krafter och då ska man nog fundera en gång till. Om linorna ändå är ett par-tre-fyra år gamla och väl använda så kan det vara dags att byta ändå! Visst de kostar sjukt mycket men jag lovar dig att det är det värt i jämförelse med ett linbrott i en megaloop i kulingvindar eller dylikt… Tänk proaktivt och inte “efterklokt” eller “efterdumt” 😉

  • mericsson

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 09:24

    Fick knut på en av mittlinorna. Linorna var använda knappt 10 gånger dvs så gott som nya.
    En dag på väg 100 i Höllviken blåste det 10-11. Jag landade tungt ner i vattnet och linan brast, precis där knuten varit.
    Var halvkul (som nybörjare) och var tvungen att få hjälp att tömma draken på luft en bra bit ut i vattnet.

    Tror på att knyta upp eller direkt byta linor.

  • lima-ko

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 09:38

    Tugga må funka men har knuten hunnit bli tight kan linan skadas rejält när man tuggar, då passar hammaren bättre.

  • pelle-surf

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 10:30
    jaca;692972 wrote:
    Som de flesta redan kommenterat så kan hållbarheten försämras. Det är viktigt att man inte väntar utan fixar det med en gång. Jag körde tuggvarianten på en av mina “styrlinor” direkt efter jag upptäckte det. Om knuten sitter på framlinorna så har den utsatts för betydligt större krafter och då ska man nog fundera en gång till. Om linorna ändå är ett par-tre-fyra år gamla och väl använda så kan det vara dags att byta ändå! Visst de kostar sjukt mycket men jag lovar dig att det är det värt i jämförelse med ett linbrott i en megaloop i kulingvindar eller dylikt… Tänk proaktivt och inte “efterklokt” eller “efterdumt” 😉

    Det är det som är surt, att bom-linor är nästan nya, kört ca 10-15 ggr. Tycker att det är svårbedömt hur mycket hållfastigheten har blivigt påverkad där knuten var, hur gick det med din styrlina som det varit knut på, höll den att köra på i fortsättningen? Jag kör inte så avancerat med riktiga höjdar hopp, utan tar det ganska lugnt vilket inte frestar på så mycket, samtidigt vill jag inte vara dumsnål. Svårt det här, försöker få med en bild
    DSC_1064 (1280×853).jpg

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Knut på en av linorna till kiten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.