Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Knut på en av linorna till kiten

  • t_h_s

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 10:58

    Den hade inte jag använt i alla fall.
    Det ser ju ganska tjockt ut fortfarande men det är fiberbrott över en lång sträcka vilket innebär att vissa av fibrerna i mittdelen kan ha ett brott i ena änden och vissa i andra änden. Har du otur så är draghållfastheten betydligt sämre än vad den ser ut att vara.

  • jaca

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 22:21

    Det syns inte något som helst slitage på min styrlina. Jag har lågt bomtryck på den kajten och det hjälpte säkert till. Jag hade nog funderat en gång till om min lina hade varit så pass fransig som på bilden… Tugga vs hammare – Inget av det är optimalt men jag tror jag kan reglera trycket bättre om jag tuggar försiktigt jämfört med att slå med hammare på knuten.

  • pelle-surf

    Medlem
    13 juli, 2012 vid 06:31

    Nä det känns inte bra att köra på den. Ringde Surfers och dom har nya styrlinor för 750 kr, så det är inget att tveka på. Då jag har tillgång till dragtest för brottgräns på linor i jobbet, så ska jag efter semestern göra dragtest, både på frisk del av linan, på den skadade delen och på en del med knut på. Då bör man se hur linan påverkas av knut, hårt slitage mm. Återkommer med resultatet av detta senare.

  • kneepad

    Medlem
    13 juli, 2012 vid 07:15

    Och knutar slipper man [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=54712″]såhär[/ame]
    – eller genom att aldrig koppla lös linorna från kiten….:)

  • pelle-surf

    Medlem
    13 juli, 2012 vid 07:22
    kneepad;693051 wrote:
    Och knutar slipper man såhär
    – eller genom att aldrig koppla lös linorna från kiten….:)

    Bra tips, ska provas.

  • ursuspolaris

    Medlem
    17 juli, 2012 vid 10:31

    Ett bra sätt att slippa knutar på linorna är att använda en vanlig påsklämma på dem medan de sitter på baren. Ha på klämman på medan du riggar och ta ut linorna en och en ur den och sätt därefter omedelbart på dem på kiten. När du sedan riggar ner låter du linorna sitta på kiten medan du snurrar upp dem på baren så länge som möjligt. När du snurrat upp så mycket som det går tar du av linorna och klämmer fast dem i påsklämman innan du snurrar upp det sista.

    Innan jag började göra detta hände det då och då att jag fick knutar, men efter är det helt knutfritt :cool2:

    Öhhh missade ju att jag typ inte var först med att vara besservisser 🙂

  • regfellow

    Medlem
    17 juli, 2012 vid 11:56

    Seriöst… jävla dorks… hur fan lyckas man med att få knut på linorna…

    Hur lyckas man få knut på linorna och sedan spänna åt så att de inte går att få upp…

    Kör ni utan leach oxå? Med hål i kiten eller hål i torrdräkten…

    Darwin hade så rätt…

  • pelle-surf

    Medlem
    17 juli, 2012 vid 19:12
    Regfellow;693385 wrote:
    Seriöst… jävla dorks… hur fan lyckas man med att få knut på linorna…

    Hur lyckas man få knut på linorna och sedan spänna åt så att de inte går att få upp…

    Kör ni utan leach oxå? Med hål i kiten eller hål i torrdräkten…

    Darwin hade så rätt…

    Du kan ju vara lycklig, du som är så fullkomlig i allt som du företar dig. Däremot så tillför du ingenting genom att skriva som du gör. Visst kan det väl vara klantigt att få linknut, men det är inte helt ovanligt att det händer, särskilt om det är regnigt och linorna blir sandiga. Det är väl bättre att lyfta dom problem som ibland uppkommer när vi kitar och delar med sig av erfarenheterna, istället för att ösa skit på varandra. Ta du och kolla dina linor ikväll, för knutarna blir jävligt små när dom är åtdragna och är lätta att missa.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Knut på en av linorna till kiten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.