Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köldgräns?

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 08:33

    Tjena!

    Med tanke på att vi kör isbräda på vintern utan några skasor ännu så är det nog svårt att sätta någon tempgräns.

    Undvik master med hög kolhalt och satsa på monofilmfria segel så ökar väl marginalerna.

  • canoya

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 09:15

    Jag tror inte att kolfiber är så känsligt för kyla. Jag tänker på att man gör skidstavar och skidor för att inte tala om flygplan delvis i kolfiber och på 10.000 meters höjd är det ju hyfsat kallt.

    Svenne, du verkar ju ha bra koll på sånt här, vad säger du?

    /Håkan

  • donpedro

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 09:26

    Masten och benneh nåller troligen, seglet blir skit sprött, och brädan blir tokömtålig är iaf min erfarenhet av att surfa under noll strecket. Sen blir det snorhalt, lite vindköldeffekt sen har du brädan inklädd i IS! inte nog med det, passa dig för att ramla och få vatten på seglet, de fryser till skit fort sen seglar du runt med en 40 kilos pjäs på brädan. Kanske svårt att se men bilden illustrerar iaf ett is lager på brädan, de kommer fortare än vad man tror.

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 11:02

    Jag kanske inte är helt rätt ute, men enligt hörsägen ska grejor med hög kolfiberhalt vara lite sprödare. MEN, jag kan ha fel.

    Kring 1988 kom Rotho, dåtidens marknadsledare, med kolfibermaster. Jag hade ett antal av dessa som gick av när seglet låg oppriggat i skuggan. Men men, det var då det. Det har ju gått framåt en del sedan dess, tack och lov.

  • svenne

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 11:32

    Det är inte kolfibern i masten som brister vid belastning i låga temperaturer, det är resinet (epoxin, poly/vinylester) som spricker – dessutom inte på grund av dragbelastningen, det är den tryckbelastande sidan som får belastningskador först.
    De flesta master idag är gjorda med epoxi och de epoxisorter som används i våra applikationer blir sprödare vid låga temperaturer, men det handlar inte om knäckebrödsvarning. När epoxin ändrar egenskaper vid köldgrader kan fibrerna “vandra” vid extrembelastningar, dvs de hålls inte ihop längre av epoxin och en sorts delaminering skapas, men det handlar om stötar eller extrem flex. Framför allt så är det resinet som står för upptaget av tryckbelastningar i ett laminat och på “baksidan” av en böjd mast uppstår skadorna först (på segelsidan alltså). Om det går så långt att masten börjar spricka så går det ganska fort att knäcka den. Men jag tror inte att det är ett större problem, det är som redan sagts andra delar av utrustningen som skadas först, segel och eventuellt brädan tar definitivt mer stryk av kallgrader. Det tillverkas långfärdsskridskor, rodlar, störtloppskrukor, skidor, och framför allt stavar av CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastics) och de håller.

    Ska kolfiberutrustning brista av vintersurf ska det nog vara väldigt kallt. och då är det nog ingen som surfar ändå. Så surfa på ni.

    Häpp!
    Svenne

    Edit: Glömde skriva att det var en reflektion av Canoyas inlägg. Dubbelhäpp!

  • rasmus_w

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 11:38

    Det man ska passa sig för är väl framförallt instängd fukt, den ger frostsprängningar. Och isen som bildas på seglet väger inte mer än vattnet du får i seglet när du vurpar en sommardag. Vid nästa vurpa smälter isen och sen har du ett nytt islager när du startat. Det som kan göra det ett snäpp värre är om det är en massa fukt i luften, den kan frysa fast på ett isigt segel.

    Å andra sidan finns ett fenomen som arbetar emot den effekten: sublimering, dvs fastövergång direkt från fast form till gas. Jag skrev att det man ska akta sig för är instängd fukt, och det beror på att blöta saker faktiskt “torkar” även i minusgrader. Jag brukade själv testa det genom att ge mig ut och cykla nyduschad och barhuvad i 10-15 minusgrader. Efter hundra meters cyklande var hela kalufsen en isklump, efter ett par kilometer var håret alldeles torrt. En föreläsare berättade att han föräldrar hängde tvätt utomhus i -40 och efter nåt dygn var tvätten kruttorr.

    Däremot är ett problem att vintersurfing är väldigt energikrävande. Jag är alltid betydligt mer utmattad efter några timmars segling i kallt väder än jag är efter att ha seglat lika länge i sommarvärme, att hålla kroppen varm i minusgrader kostar massor av energi så det gäller att äta rejält före och efter vintersurf. Det är säkert också det som får en frusen rigg att kännas så tung.

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 11:54

    @Rasmus_W 362025 wrote:

    Jag brukade själv testa det genom att ge mig ut och cykla nyduschad och barhuvad i 10-15 minusgrader.

    Ahaaaaa

    Det förklarar ett och annat! : )

  • surfen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 12:06

    @Rasmus_W 362025 wrote:

    och det beror på att blöta saker faktiskt “torkar” även i minusgrader. Jag brukade själv testa det genom att ge mig ut och cykla nyduschad och barhuvad i 10-15 minusgrader. Efter hundra meters cyklande var hela kalufsen en isklump, efter ett par kilometer var håret alldeles torrt.

    Nu är jag lite äldre och säkert ruskigt larvig när jag säger detta. Cykla för fan inte i -15 grader med blött hår, det är förenat med livsfara. Å du Rasmus_W var rädd om livet, för fortsätter du med sådana tester så har du nog inte mycket kvar innanför pannbenet när du blir äldre;=)

    Var rädd om er så ni kan surfa i många år till pojkar. Skulle vara synd om ni satt på dårhuset och ögonen tindrade som discobollar i hållorna på er.
    Nä nu ska jag ut på isen och bränna lite med isbrädan

  • rasmus_w

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 12:34

    @surfen 362031 wrote:

    Nu är jag lite äldre och säkert ruskigt larvig när jag säger detta. Cykla för fan inte i -15 grader med blött hår, det är förenat med livsfara. Å du Rasmus_W var rädd om livet, för fortsätter du med sådana tester så har du nog inte mycket kvar innanför pannbennet när du blir äldre;=)

    Det här får du gärna förklara. Varför är blött hår farligt när det är kallt? Är väl rätt vanligt att man tar en dusch precis innan man lämnar huset på morgonen? Kalufsen torkar även om jag ger mig ut på en promenad med, men det tar lite längre tid.

    En annan sak jag brukade roa mig med var att kolla hur lång sträcka jag behövde cykla innan fingrarna återfick sin normala färg, de brukar ju bli rätt knallröda när man just gett sig ut…

  • oaxen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 13:59

    @surfen 362031 wrote:

    Nu är jag lite äldre och säkert ruskigt larvig när jag säger detta. Cykla för fan inte i -15 grader med blött hår, det är förenat med livsfara. Å du Rasmus_W var rädd om livet, för fortsätter du med sådana tester så har du nog inte mycket kvar innanför pannbennet när du blir äldre;=)

    Var rädd om er så ni kan surfa i många år till pojkar. Skulle vara synd om ni satt på dårhuset och ögonen tindrade som discobollar i hållorna på er.
    Nä nu ska jag ut på isen och bränna lite med isbrädan

    Sugen man blir…

    Skulle ut och åka långa skridskor imorgon. Heshet och hosta satte P för det. Isbrädan ligger startklar.

    Åhåå! Vad skådar mitt norra öga? En gammal hederlig Klepper-mastfot i gult och rosa. Ahh 80-talet, det var tider det!

  • surfen

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 14:31

    @Rasmus_W 362045 wrote:

    Det här får du gärna förklara. Varför är blött hår farligt när det är kallt? Är väl rätt vanligt att man tar en dusch precis innan man lämnar huset på morgonen? Kalufsen torkar även om jag ger mig ut på en promenad med, men det tar lite längre tid.

    En annan sak jag brukade roa mig med var att kolla hur lång sträcka jag behövde cykla innan fingrarna återfick sin normala färg, de brukar ju bli rätt knallröda när man just gett sig ut…

    En av mina polare från ungdomen blev 15 bast, på grund av att han tvättade håret satt på en mössa och stack iväg med moppen ett par km till tjejen, var inte så farligt kallt ute men det var minusgrader. När han kom hem till tjejen så började han klaga på huvudvärk och att han började tappa känseln i hårbotten/skallen 20- 30 minuter senare var han död. Nu är det snart 40 år sen men dom pratade om att hjärnan frös till precis som vattnet på sjön. Kanske är larvig men jag går inte ut med blöt skalle om det är minusgrader.

    Oåxen; Visst är det en Klepper puck, den som spar han har,,,,,,till senare;=)

  • rasmus_w

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 14:45

    @surfen 362077 wrote:

    En av mina polare från ungdomen blev 15 bast, på grund av att han tvättade håret satt på en mössa och stack iväg med moppen ett par km till tjejen, var inte så farligt kallt ute men det var minusgrader. När han kom hem till tjejen så började han klaga på huvudvärk och att han började tappa känseln i hårbotten/skallen 20- 30 minuter senare var han död. Nu är det snart 40 år sen men dom pratade om att hjärnan frös till precis som vattnet på sjön. Kanske är larvig men jag går inte ut med blöt skalle om det är minusgrader.

    Det hela låter i mitt tycke mycket konstigt. Kroppen är utrustad med rätt tydliga varningssystem för kyla och börjar man bli nedkyld så brukar det märkas rätt tydligt långt innan det blir livshotande. Nu satt din polare visserligen på moppe och då rör man sig rätt lite och det kanske hämmar cirkulationen så skalpen kan bli nedkyld, men normalt brukar man ju tala om hur mycket kyla så går iväg via skalpen och det beror ju på att cirkulationen i huvudet brukar vara väldigt god, så blod i huvudet som kyls av snabbt sprids till hela kroppen och ger allmän nedkylning. Och för den delen, allmän nedkylning märks lätt, man huttrar, fryser om fingrar och tår och så vidare.

  • svenne

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 15:23
    Rasmus_W;362078 wrote:
    Det hela låter i mitt tycke mycket konstigt. Kroppen är utrustad med rätt tydliga varningssystem för kyla och börjar man bli nedkyld så brukar det märkas rätt tydligt långt innan det blir livshotande.

    Varningssignalerna för nedkylning är dåliga och det är större chans att någon annan upptäcker att du är nedkyld.

    http://www.utsidan.se/ddb/expeditionsinfo/traning/165.htm

  • rasmus_w

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 15:33

    @Svenne 362082 wrote:

    Varningssignalerna för nedkylning är dåliga och det är större chans att någon annan upptäcker att du är nedkyld.

    http://www.utsidan.se/ddb/expeditionsinfo/traning/165.htm

    Håller inte med. Varningssignalerna är bra till en början men om man inte lyssnar på dem eller inte har möjlighet att göra nåt åt saken så blir det efterhand svårare att märka/tolka signalerna rätt. Dessutom hjälper erfarenhet. Första gången man upplever nedkylning fattar man väldigt mycket mindre av vad som pågår än femte. Jag har upplevt lätt nedkylning rätt många gånger så jag borde veta.

    Möjligen missade jag lite för ett tag sen, det jag trodde var en kylskada var i själva verket en klämd nerv som fick halva handen att domna.

  • soulsurferusa

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 19:51

    Problem med att vindsurfa i kylan (UNDER 10-12+ grdr), och att man blir mera trött än samma pass i värmen, är att dina muskler vill krampa ihopp, eftersom det är SVIN kallt. Men din vindsurfing kräver att dina muskler dras ut (liksom stretching). Det hela leder till att massor med extra energi behövs, både för att behålle värmen och för att stretcha de krampade muskler. Till slut får du mycket snabbare lågsyresättning och man får krampar samt skadade muskler (super små skador i muskler vävnat pga forcerat stretching, precis som man ha efter en rejäll styrkagympa pass).

    Med andra ord, du håller på att skada din kropp på allvar om man vindsurfar i kallt väder och vatten för ofta och för länga!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köldgräns?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.