Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köldgräns?

  • rasmus_w

    Medlem
    25 december, 2008 vid 01:40

    @Gustav S 522534 wrote:

    Det är inte vad jag frågade. Du skrev “Varför ha på sig en jacka om det inte är kallt?”

    Jag frågade vad man gör ute i -15 grader utan jacka? Jag förstår nämligen inte hur du resonerar ibland.

    Ok. Kort och gott: Jag klär mig nästan alltid så att jag ska känna mig lagom varm om jag håller mig i rörelse, men lite småkall om jag står stilla en längre stund att andra brukar tycka det ser kallt ut skiter jag högaktningsfullt i. Konkret brukar det betyda att jag byter till långärmat när temperaturen går under noll grader, och tar på mig jacka nånstans mellan -20 och -25.

    Jag gör visa undantag. Har jag surfat länge i kallt vatten så tar jag ibland på mig lite extra efteråt om kolhydratdepåerna känns tomma. Samma sak i olika lägen när det skulle kunna bli mycket kallare än jag tänkt mig, typ vid utförsåkning i skog. Slår man i något och bilr liggande i snön blir det nog rätt snart kallt i t-shirt.

  • stefanlindmark

    Medlem
    25 december, 2008 vid 09:35

    @Rasmus_W 522723 wrote:

    …tar på mig jacka nånstans mellan -20 och -25.

    Det här låter intressant. När du har så lite kläder på dig i kyla (relativt mig åtminstone), hur upplever du då cirkulationen och rörligheten i fingrar och tår?

    Själv fryser jag inte främst i centrala delar av kroppen utan det är händer och fötter som först stelnar till. Efter handskar på är det påpälsning av hela kroppen som gäller för att få ut värme överallt.

    Om du fortfarande kan röra fingrarna i -15 utan jacka låter det som du är raka motsatsen!

  • gustav-s

    Medlem
    25 december, 2008 vid 12:24

    [QUOTE=Rasmus_W;522723Konkret brukar det betyda att jag byter till långärmat när temperaturen går under noll grader, och tar på mig jacka nånstans mellan -20 och -25.
    QUOTE]

    Vet inte hur jag ska tolka dina svar. Vet inte om du alltid blir missförståd eller bara sjukt dålig på att få fram vad du menar men jag förstår inte i alla fall. Så du går i t-shirt tills det blir under nollan och sedan går du i långarmad tröja tills det blir 20 – 25 minus och därefter åker jackan på? Det låter helt sjukt om du inte har fel på din termostat på nåt sätt. Jag tror dig inte.

  • argulander

    Medlem
    27 december, 2008 vid 17:31

    @Gustav S 522747 wrote:

    [QUOTE=Rasmus_W;522723Konkret brukar det betyda att jag byter till långärmat när temperaturen går under noll grader, och tar på mig jacka nånstans mellan -20 och -25.
    QUOTE]

    Vet inte hur jag ska tolka dina svar. Vet inte om du alltid blir missförståd eller bara sjukt dålig på att få fram vad du menar men jag förstår inte i alla fall. Så du går i t-shirt tills det blir under nollan och sedan går du i långarmad tröja tills det blir 20 – 25 minus och därefter åker jackan på? Det låter helt sjukt om du inte har fel på din termostat på nåt sätt. Jag tror dig inte.

    Det fanns/finns en man som brukar gå i shorts och sandaler och i övrigt mycket lite kläder hela vintern här i Stockholmstrakten, verkade inte frysa. Det finns ju också berättelser om Eldsländare för länge sedan (södra Sydamerika) där det var kallt och snö etc som åtminstone då gick väldigt lättklädda barfota osv. Kanske går det att vänja sig vid kyla?? Lite intressant faktiskt, energiåtgången borde väl dock bli större.

    Klas

  • stoorfaen

    Medlem
    27 december, 2008 vid 17:46

    …surf under 15 grader så pajar man kroppen…skitsnack tror jag! Det finns faen kallare grejer att ta för sig än att surfa i 0-gradigt där jag drar min gräns. Jag tror att de flesta här sitter precis som jag för mycket på arslet och jobbar dagarna i ända. All fysisk aktivitet är nyttigt! Gott och nyttit’! Sen är det bra för skälen också!

  • gustav-s

    Medlem
    27 december, 2008 vid 18:05

    @argulander 522949 wrote:

    Det fanns/finns en man som brukar gå i shorts och sandaler och i övrigt mycket lite kläder hela vintern här i Stockholmstrakten, verkade inte frysa. Klas

    Sandalmannen känner jag till. Precis det jag undrade när jag skrev att Rasmus kanske har något fel på sin kroppstemperatur annars kan man inte klä sig som han påstår att han gör.

    /Gustav

  • stefanlindmark

    Medlem
    27 december, 2008 vid 20:17
    Gustav S;522959 wrote:
    Sandalmannen känner jag till. Precis det jag undrade när jag skrev att Rasmus kanske har något fel på sin kroppstemperatur annars kan man inte klä sig som han påstår att han gör.

    /Gustav

    Minns jag rätt så sades det att Sandalmannen Dominique aka Fittja-Tarzan var allergisk mot kläder och fick utslag om han hade för mycket på sig som satt åt kroppen.

  • gustav-s

    Medlem
    27 december, 2008 vid 22:41

    @stefanlindmark 522973 wrote:

    Minns jag rätt så sades det att Sandalmannen Dominique aka Fittja-Tarzan var allergisk mot kläder och fick utslag om han hade för mycket på sig som satt åt kroppen.

    Kan det vara så att Fittja-Tarzan är Rasmus pappa? Skulle ju förklara en hel del…

  • henryk

    Medlem
    28 december, 2008 vid 10:32

    “Sjölden” är nog bra för “skälen” …

  • rasmus_w

    Medlem
    28 december, 2008 vid 16:13

    @stefanlindmark 522732 wrote:

    Det här låter intressant. När du har så lite kläder på dig i kyla (relativt mig åtminstone), hur upplever du då cirkulationen och rörligheten i fingrar och tår?

    Själv fryser jag inte främst i centrala delar av kroppen utan det är händer och fötter som först stelnar till. Efter handskar på är det påpälsning av hela kroppen som gäller för att få ut värme överallt.

    Om du fortfarande kan röra fingrarna i -15 utan jacka låter det som du är raka motsatsen!

    Cirkulationen brukar sällan vara några större problem om jag håller mig rörlig. Jag kan bli kall i början men efterhand brukar det gå över och fingrarna återfå sin normala färg. Om blodsockret sjunker brukar jag också bli lite frusen men det är ju helt naturligt. Det jag brukar behöva passa mig för är ansiktet om det blåser, man är rätt okänslig för kyla där och om man inte känner efter lite då så kan det ju vara fara och förde.

  • rasmus_w

    Medlem
    28 december, 2008 vid 16:19

    @Gustav S 522983 wrote:

    Kan det vara så att Fittja-Tarzan är Rasmus pappa? Skulle ju förklara en hel del…

    Han är inte släkt med mig men det finns utan tvekan ärftliga faktorer. Min pappa brukar ha mer kläder på sig än jag men ändå mindre än de flesta. Många har fodrad jacka på sig redan vid +15. Jag fattar inte hur man alls kan klä sig så, om jag gjorde det så skulle mina kläder vara helt genomblöta efter några timmar.

    Vad gäller fel på kroppstemperaturen så verkar den vara högst normal när jag mäter den, men jag vet att jag alstrar rejält med värme. Kanske bäst att påpeka att värme och temperatur inte är samma sak.

  • jarp

    Medlem
    31 december, 2008 vid 12:12

    hur bär man sig åt att stå ut med kyla???

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köldgräns?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.