Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Komma i fotstropparna?

  • Komma i fotstropparna?

    Publicerad av skrellet på 15 augusti, 2014 vid 20:21

    Ja jag vet att de finns ett gäng trådar redan men nu uppmuntras ju nya trådar på forumet och jag förstår ändå inte vad jag gör fel när jag läser de gamla trådarna så här kommer en nybörjafråga!

    Jag tycker jag har skaplig planing (inte bara precis över tröskeln) men är inte i närheten att få det de att funka ens med framfoten i, brädan lovar upp direkt! (har stroppen på innersta/främsta läget), på sistone tycker jag mig börjat förstå detta med att verkligen hänga i selen för att få vikt på mastfoten och inte dra med sig riggen när jag rör mig bakåt på brädan när farten ökar (dvs inte minska vinkel mellan akter och mast) utan flytta händerna istället men det känns långt ifrån att få i båda fötterna (har aldrig ens petat på bakstropparna). Ska man ha världens tryck på tårna och inget på hälarna, ska bara fötterna bak men inte överkroppen eller ska riggen fram mkt mer än när jag har fötterna “normalt” placerade eller vad är det som gör att man kan få i fotluringarna i de hålen? börjar ana att de e nåt ja gör fundamentalt fel :O

    alexasu svarade 9 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • consigliere

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 22:44

    Jag är inget proffs så bättre hjälp kommer säkert i tråden. Men tills dess…

    Du tar ju höjd när riggen åker bak. Sätter du i foten så kommer du ju även lite mer bak på brädan och förmodligen riggen med. Dessutom så tynger du säkert ner lovartsidan med foten när den väl är i, trots att du har den på innersta läget, och då går du ju också upp i vind. Innan man planar märker man inte av hur viktigt det horisontala läget på brädan är på samma sätt som när man planar. Jag skulle gissa att du får lite för mycket tryck på kanten.

    Men som sagt. Det kommer säkert fler briljanta svar från betydligt mer kunniga. Jag hakar också bara på i ivern av att hålla forumet levande. Plus att jag tycker att det är kul om man kan vara till nån hjälp när man själv har fått så mycket hjälp här genom åren.

  • maglu

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 07:31

    Det är lätt att va för försiktigt med framfoten i stroppen. Försök skjuta fram brädan direkt, gärna genom att även försöka lyfta i stroppen så du svänger ned istället för upp. När du har rakare framben och hänger ut blir det lättare med bakfoten.
    Även ett sätt att komma upp i planing, iaf på lite större bräda, fram med rigg, i med främre stropp och lyft/skjut brädan framåt till sträckt ben

  • gustav1980

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 19:37

    Två tips:

    1. gör stropparna så stora som det bara går, inte optimalt att surfa så förvisso, men det underlättar definitivt när du med fumlande steg ska få in fossingarna för första gången.

    2. Montera storpparna så långt in & och så långt fram det går. Singel stopp bak gör det ännu enklare!

    Övriga tankar…finns olika skolor kring vilken fot man börjar med. Numera tar jag alltid fram först. När jag lärde mig för 10 år sedan så tillät min dåvarande stora bräda att jag satt in bakfoten först och detta redan innan jag kommit i planing. Kräver långa ben och viss akrobatik eftersom att framfoten måste placeras relativt nära masten, men jag minns att det funkade för mig.

  • skrellet

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 18:05

    Tack för alla tips, har justerat stropparna nu så de även är stooora och inväntar nästa tillfälle på vattnet att pröva både bakstroppen först och de där med riggen framåt å skjuta fram brädan!

  • spinl

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 18:28

    Jag har av någon anledning alltid satt i bakfoten först, lågt innan planing. Var så jag trodde man skulle göra när jag lärde mig surfa och det har hängt med sedan dess. Funkar bra även på min 85l FSW (jag väger runt 90 kg). Känns på något sätt säkrare, lätt att luta sig tillbaks om det kommer en vindby medans man försöker få igång planing. Men det har säkert lite med benlängd att göra, har själv inte problem med att ha en foten vid masten och den andra i bakstroppen.

    Fast jag har funderat lite på om man snabbare kommer igång med planing genom att börja med framfoten?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 18:36

    Det finns säkert mängder med idéer på detta tema. Du kan testa att falla av när vindbyn börjar få full kraft och inte innan dess. Det går åt minst kraft om Du är ikrokad när Du gör följande. Gasa genom att trycka rejält med bakfoten mitt på brädan! Vänta inte utan kör i framfoten samtidigt som brädan börjar plana! Har Du drag i grejerna så kör även i bakfoten innan Du fått riktig fart. Se till att hålla brädan på slör/ halvvind och lova inte förrän Du sitter i stropparna och har kontroll.

  • gustav1980

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 20:29

    @spinL 726495 wrote:

    Jag har av någon anledning alltid satt i bakfoten först, lågt innan planing. Var så jag trodde man skulle göra när jag lärde mig surfa och det har hängt med sedan dess. Funkar bra även på min 85l FSW (jag väger runt 90 kg). Känns på något sätt säkrare, lätt att luta sig tillbaks om det kommer en vindby medans man försöker få igång planing. Men det har säkert lite med benlängd att göra, har själv inte problem med att ha en foten vid masten och den andra i bakstroppen.

    Fast jag har funderat lite på om man snabbare kommer igång med planing genom att börja med framfoten?

    Tror även att det har att göra med stroppplacering. Mina freeracebrädor, med stropparna ute på kanten & långt bak, gillar inte att jag ställer bakfoten i stroppläge innan planing. Kanske går bättre på fsw…men tror nog alla brädor planar tidigare om man gör momenten i “rätt” ordning 🙂

  • ingen

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 22:34

    bara för att det skall bli lite fart så får jag väl också göra ett inlägg.
    Det var inte så länge sen jag hade liknande problem och för mig var/är hemligheten att stå i mitten på brädan med bakfoten(från göteborg) så när man fipplar med framfoten(när all tyngd är på bakre foten) att brädan är horisontell.
    Helt enkelt prova och bara lyfta den främre foten(utan att fippla med stropparna) och se om samma sak händer, då är det alltså den bakre foten som är problemet.
    Kan du helt enkelt hålla planingen en stund och segla rakt med bara bakre foten på brädan, alltså inte i bakre stroppen så har du gott om tid på dig att fippla med framfoten utan att brädan lovar.
    Som också skrivits tidigare, stora stroppar, så att du inte trycker ner brädan när du sätter i foten.

  • dontworry

    Medlem
    19 augusti, 2014 vid 12:07

    Handlar nog om balans. Kommer inte riktigt ihåg hur jag lärde mig men har för mig att jag försökte stå så långt ut som möjligt på brädans kant, se till att ha “lite” fart, inte kryssa för mycket utan ha viden i ryggen, luta dig ganska mycket utåt. Se till att ha ganska central balans på benet som inte sätts in först i strapen så du kan “stå och balansera på det”.

    Finns säkert många videos på youtube också.

    Har en 150 litersbräda och 6 m2 segel och är 170 lång så det är inget omöjligt att göra. Kan sätta i både backfoten och framfoten först. Föredrar dock backfoten eftersom det är lätt att parera vindarna då.

    Lycka till.

  • alexasu

    Medlem
    21 augusti, 2014 vid 06:48

    Hej!
    Nu har jag inte sett dig surfa, men ett väldigt vanligt fel folk gör i det stadiet jag tror du är (börja med planing, sele och stroppar) är att man har linorna och händerna aaaaningens för långt fram på bommen. Bara ett par cm för långt fram gör att man dels inte når att hålla seglet lika långt fram, men framför allt att det inte blir ordentligt inskotat. När du ökar farten mot planingströskeln måste du succesivt skota in mer och mer och när du väl planar så skotar du i princip som när du kryssar oplanandes på alla segelsätt (eftersom fartvinden är lika stor eller ibland större än den faktiska vinden).
    Har man trimmat in hängselelinorna för rätt balans vid rätt skotnivken på planandfe halvvind, kan de ibland kännas som om de ärlite för långt fram medans man guppar, ha det i åtanke. (sätt dem inte bredare än en knytnäve isär för då kan det vara svårt att känna om de är i rätt position)
    När du du vill jobba upp planingen och gå i stropparna (förutsatt att du inte börjar bli överriggad) så håll framhanden så att tummen nästan når lin-fästet och bakhanden en axelbredd eller till och med lite mer bak. Håll armarna så sträckta du bara kan och pumpa lite med bakhanden för att känna efter var skotvinkeln med mest drag är. Där har du maximala dragläget för seglet och därmed tidigast planing, mest mastfotstryck och enklast att kunna backa bak till stropparna.

    Det är inte säkert det är problem för dig som sagt, men vad jag har sett under mina år som instruktör så är det ett väldigt vanligt problem. Ofta så löser det sig själv med tiden då man råkar skota in lite extra av misstag för att hålla balansen och helt plötsligt inser hur mycket extra fart man fick 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Komma i fotstropparna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.