Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Komma i fotstropparna

  • stefanlindmark

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 18:28
    blåbussen;666415 wrote:
    Om det blåser hårt så kan man vattenstarta med fötterna i stropparna, mm.

    Nu låter det kanske inte som vattenstart är riktigt på agendan ännu för trådstartaren, men det kommer säkert någon gång det också. Men till fotstropparna igen då:

    Fall av så du börjar med brädan halvvind eller något mer åt lä. Det blir svårare om du redan från början pekar brädan upp mot vinden.

    Kör med tipset du fick tidigare att hänga ned som om du ska sätta dig på toa, men tänk att armarna ska sträckas framåt som om du försökte nå spegeln på toa (bygger på 70-talets toalettlayout, men jag tror du fattar). Då får du kanske ett lite bättre läge på riggen så att vinden lättare kan få lite tag i seglet. Försök hänga som en orangutang med armarna rakt upp. Det är ingen skönhetstävling. Sätt bakfoten på brädans läsida så att brädan blir platt eller lutar lite åt lä. När du planar och ska i fotstropparna använder du samma teknik att hänga som en apa i bommen för att avlasta tyngd från fötterna. Få så vis minskar du risken att tynga ned lovartsidan av brädan som annars riskerar att styra upp bräda upp mot vinden = game over.

    Om du lovar upp i vind redan med framfoten i om du är ikrokad, prova att skippa hängselen, hänga ned som en apa, och sätta i även bakfoten utan hängsele. Spelar ingen roll om du inte orkar köra någon längre sträcka, tappar seglet eller känner att det ser ut som spektakel. Det viktigaste är att få in i huvudet att det går att sätta i foten och få någon form av muskelminne hur manövern känns för att foten ska kunna hitta in i fotstroppen hyfsat snabbt. Ju längre du behöver hålla på och fäppla med bakfoten när du är ikrokad, desto större är sannolikheten att du tynger ned brädan, lovar upp, tappar planing och stannar.

    Om du har hängseltampar på bommen, kontrollera att de inte sitter för långt fram. Om du inte vet var de ska sitta, mät bommens yttermått genom att lägga ett måttband på bommen rakt framför masten. Mät sedan yttermåttet runt bommen, hela vägen bak till bommens nock. Sätt hängtamparna på en tredjedel av det avståndet från masten räknat, så att det måttet hamnar mellan hängtampens båda fästpunkter. Med tamparna på (ungefär) rätt ställe ökar sannolikheten att du också oikrokad greppar bommen tillräckligt långt bak när du ska plana. Ofta sitter tamparna för långt fram (noterat från riggar från hyrställen) men det omvända är betydligt ovanligare.

  • jansson_

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 07:15

    Hej,

    Det var onekeligen lite trixit de här märker jag. Jag får surfa på tills jag behärskar planing helt enkelt.

    Jag förstår dock inte hur man kommer runt problemet att masten ramlar “bakåt” på läsidan när man håller långt bak på bommen. Nu står jag långt fram med främre foten framför mastfoten och håller i bommen rätt nära masten så att masten inte ramlar bakåt. Löser det här sig när jag kommer upp i plan?

    Tack för att ni delar med er av erfarenheter.

    So long…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 09:17

    Titta på Guy Cribbs Intuition för Gybes. Jag tror Du kan hitta Missing Link och Drop Your Guts, vilket visars en del av det Stefan Lindmark så väl beskrivit. Lycka Till!

  • jr555se

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 11:36

    låter som du inte har seglet i balans. när det blåser lagom och du håller i bommen ska du kunna hitta tryckpunkten. Antingen mäta för att få en referens(Stefans Tips)
    Tryckpunkten är där du kan hålla i bommen med båda händerna precis bredvid varandra på bommen och seglet balanserar i vinden. Detta går att testa på stranden när du riggat klart med en fot som håller i masten så den inte välter,flyttar sig mot dig etc(som du står på brädan ungefär)
    Där ska oxå tamparna sättas. Sen kan den flytta på sig lite när man surfar och man får justera.. Finns otaliga sidor om hur man justerar sina “harness lines” som förklarar lite bättre än jag just försökte =)

    sen håller man händerna axelbrett(ca) runt denna tryckpunkten. och leker apa =D eller krokar i. Ju närmare händerna är varandra desto mer power får du genom att riggen är ifrån dig samtidigt som du hääänger(huvudet under bomhöjd!).

    -johan

  • pgvirtual

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 12:20

    Du kommer aldrig upp i plan om du inte fixar ett par grundproblem, de tycks vara:

    Händerna på rätt ställe på bommen. Ställ upp seglet i lätt vind på land, så du kan känna ett visst vindtryck i seglet. leta reda på en plats på bommen där du kan hålla emot (en liten stund i alla fall) med en hand. Så du balanserar vindtrycket i seglet mot en punkt på bommen (låter komplicerat, men enkelt i praktiken). Sätt en bit tejp på den här punkten på bommen. När du sedan seglar så ser du till att den här punkten är ungefär mitt mellan händerna (som är lite dryg axelbredd isär).

    Båda fötterna bakom masten. När du seglar och börjar få lite tryck i seglet (och farten ökar) så kliver du bak med framfoten så den kommer bakom masten, med tårna pekande FRAMÅT. UTAN att skota ut! Att lyfta framfoten, först kort, sedan lite längre, är en bra övning. Så småningom, när du närmar dig planing, så skall du kunna stå bekvämt, med tryck i seglet, med framfoten just framför framstropparna, och bakfoten mitt emellan fram och bakstropparna.

  • jansson_

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 17:54

    De är kanske så enkelt att jag inte har fått till balansen i seglet… Fasiken nu måste jag snart ut på vattnet igen…

    Blir taggad av att få tips på hur man kan bli bättre.

    Tack folket!

  • jr555se

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 18:22

    och när man får ordning på en sak dyker en annan upp *asg* sitter i undefär samma sits som du och en kamera i bommen är klart bra för att få bevis på alla dumheter man hittar på när det tar i lite 😀

    Jag skyndar gärna lite långsamt(ibland iaf) och vill gärna bearbeta/träna enstaka detaljer innan jag går vidare, har jag ingen balans så har jag heller ingen lust att susa omkring okontrollerat i fullplan. därav kameran.

    balansera på bakfoten tror jag är riktigt värdefullt i längden, likaså balans i riggen. Använda sele Ofta så du lär känna den, riggen i rätt trim(uthal,nedhal etc)..

    Småsaker som man säkert glömmer bort eller inte tänker på när man hållit på ett tag.

    De e ba ut å öva 🙂 och åk gärna med ngn om du har möjlighet som kan kika lite på hur det ser ut.

    -johan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 19:35

    Herr Jansson – Som föregående talare förmedlade så rör sig windsurfing om om lång process. Det tar tid att lära sig. Även om Du får goda råd så måste Du ha tålamod och vara ute på vattnet och träna. Segling i lättare vindar är inte bortkastad tid – träna balans, gippar, slag och försök hela tiden maxa höjd. Ha gärna hängseletamparna löst fästade vid bommen så Du kan reglera poisitonen utefter vindstyrkan. Seglet får itne vara hårt skotat i dålig vind – då ökar Du bara avdriften.

    Ett vanligt fel är att börja skota hem direkt vindbyn börjar dra i seglet. Många gör det i tron att man kan gå direkt från höjdtagning i dålig vind till planing i en vindby bara genom att skota hem. Ha istället uppsikt på vindbyarna. Fall av rejält precis innan, häng ned i bommen och pressa brädan framför Dig som om Du hade startat på wakebaord eller vattenskidor. När Du väl är uppe i planing går allt mycket enklare. Fokusera inte på att ta höjd omedelbart efter planing utan se först till att komma i stropparna. Sedan kan Du hänga ut och pressa höjd.

  • gnaraloo-station

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 20:02

    Tips number one!

    Ofta i början så har man för lite drag i seglet eftersom man tycket att det är obehagligt när det går för fort (känns det igen?). Alltså rejält med drag å sen i med främre foten till att börja med. När främre foten känns bekväm – i med den bakre.

    God Jul

    / Martin

  • blabussen

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 21:02

    en annan metod är att vara lite vig och innan man börjar plana sätta i bakre foten i stroppen men stå på tå med bakre foten, den främre foten har man sedan precis bakom mast foten.. det är inte så krångligt, som det låter man behöver bara hitta balansen.

    När det gäller planingen, så skit i vart du håller händerna och skit i vart masten pekar. Du ska bara hålla seglet bekvämt och sedan desto mer det blåser desto längre bak flyttar du främre foten, så att du orkar hålla emot vinden, om du har bra drag och faller av lite med vinden så börjar du plana nästan direkt. Har du fortfarande en tå i bakstroppen kan ta hjälp av bakre benet och parera vinden när det blåser i så slipper du många kastfall. Hängselen kan du koppla i innan du börjar plana eller efter, beror på vad som känns rätt för dig.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Komma i fotstropparna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.