Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kompisarna vill börja Kita

  • andreas-f

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 08:07

    Haha, kanske det! Tja, vindsurfare använder ju också vinden för att hoppa högt. Bra mycket högra hopp på pozo än i beerlanda…

  • sourra

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 08:12

    @Bergelin 403394 wrote:

    2. Förvaring/Transport. Att ha en kite måste vara skönt. Då kan man köpa en gammal Fiat 500 och pimpa den men ändå få plats med flera kites och brädor i den. Det är ju tyvärr inte fallet för vindsurfare. Jag flyttade till Sthlm för 6 månader sen och har ingen bil, vilket innebär att mina surfdagar här är lätträknade, med kite hade det problemet inte funnits.
    // Erik

    Förvaring/transport har ju två sidor som jag ser det:
    När man är ute och reser är det grymt smidigt att kunna knöla ned hela kittet i en golfbag med hjul och sen utnyttja Star Alliance särbehandling av golfare. Dock har man samma problem som vindsurfande resenärer om man vill ha med sig sin fisk.
    Men sen när man har varit ute och kört och blött kiten är det ett jäkla meck med att torka eländet om man inte har tillgång till en stor gräsmatta/altan. Det sistnämnda gör att jag ofta struntar i att åka om det vankas regn.

  • borje

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 08:18

    Eftersom vi tydligen ska vara petiga med stavningen, så heter det faktiskt svensklärare och inte svenskalärare!

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 augusti, 2007 vid 08:20

    @Jesper_B 403391 wrote:

    Några har redan varit på det ovan men jag vill ändå gnida in en viktig poäng: Sluta dra upp löjliga gränser mellan alla individer som har kul där ute!

    Om man surfar shortboard, longboard, SUP, sailboard eller kite spelar mindre roll så länge man känner stoke, mana, natur och gemenskap.

    Kite har sina för- och nackdelar, precis som alla andra surfverktyg. Självklart skitkul och som kitarna har börjat rippa vågor senaste åren kan man bara vara impad och lockad. Det enda jag kan komma på varför man skulle rekommendera någon att inte börja med kite är att det är rejält mycket farligare än surf och vindsurf. Men det begås över 1500 självmord i Sverige varje år och det dör över 10 000 svenskar för tidigt pga nikotin varje år. I det perspektivet framstår kite inte riktigt som lika farligt. Var försiktiga på och i närheten av land när kiten är uppe och rippa galet och stort väl ute i line up!

    /Jesper B

    Att bli halshuggen av en förbisurfande kitare är INTE självförvållat, därför att det förbjudet på många ställen runt om i Världen.

  • sourra

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 08:22

    Och om vi ska vara riktigt petiga – tillåt mig citera från DN Kultur:

    DN wrote:
    Det är svårt att förneka rationaliteten i att låta läroämnena ha sin egen form. En svenskahatare som avskyr svenskalektionerna behöver alls inte vara svenskhatare. I finlandssvenskan har former som svenskalärare, svenskaprov länge varit fullt brukliga. Nu erkänns just dessa också i den alldeles nya, trettonde upplagan av Svenska Akademiens ordlista, om än som vardagliga.

    :smirk:

  • sourra

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 08:23

    @Oregistrerad 403410 wrote:

    Att bli halshuggen av en förbisurfande kitare är INTE självförvållat, därför att det förbjudet på många ställen runt om i Världen.

    Ja, och det händer ju hela tiden. Förbjud kitegiljotinerna!

  • drakglenn

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 08:29

    Varför inte segla båda!….

    Funderade själv på att ha kite som komplement när det börjar droppa för surf (vågvindsurfing då alltså), när vi går in dvs för lite med 5.3/5.7 brukar Kitarna segla….

    Har inte seglat Kite men har bra koll på Wakebord, där av tanke på att ta upp kite
    in mitt fall kom jag på bättre tankar och köpte en Freestyleplanka i stället:wink:

    //Glenn

  • jeppo_f

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 08:42

    Jag har kört så några år nu, alltså runt 5.8 som största vindsurfingsegel, och en 16-kite som lättvindsalternativ. Det är en ganska bra kombo – kitegrejjerna är tillräckligt små för att alltid ligga i bilen.

    Med tiden har det dock blivit mindre och mindre kite. Glappet där man inte planar med 5.8 och freestylegrejjer, men kiten funkar, är inte så stort, så det var ofta jag åkte runt och hade dåligt drag i kiten, och det är inte särskilt roligt. Kombinationen 5.3-vågprylar och kite är nog vettigare.

    Nu blev dessutom kiten stulen, något som nog definitivt kommer sätta stopp för kiteåkandet. Orkar nog inte skaffa en ny.

    /jeppo – tillbaka på den goda sidan

  • jester

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 08:50

    Vi lever i ett fritt land, låt polarna göra vad dom vill! Linor och fallande drakar är farligt, ja. Men, jag tycker att kite-scenen har mognat den senaste tiden, och incidenter men folk som uppför sig illa har minskat. Gött! Kör mest i Torkelstorp, och där har det fungerat kanon i år.

    Men sen när man har varit ute och kört och blött kiten är det ett jäkla meck med att torka eländet om man inte har tillgång till en stor gräsmatta/altan. Det sistnämnda gör att jag ofta struntar i att åka om det vankas regn.

    Den biten förstår jag inte. Varför torka draken över huvud taget? Så länge man kör i saltvatten lär man ju inte få problem med mögel och röta osv. Var länge sen jag torkade min segel, och dom ser fortfarande bra ut.

  • sourra

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 09:29

    @Jester 403420 wrote:

    Den biten förstår jag inte. Varför torka draken över huvud taget? Så länge man kör i saltvatten lär man ju inte få problem med mögel och röta osv. Var länge sen jag torkade min segel, och dom ser fortfarande bra ut.

    Mest för att det börjar lukta peck om kiten får ligga fuktig ett tag. Jag vet inte hur man gör med segel (rullar?) men en kite är ju som regel rullad/vikt/knölad så det finns inte jättemycket utrymme för avdunstning. Men vankas det åkning inom några dagar får den ligga otorkad. För övrigt tycker jag också att det funkar bra mellan de olika surfdisciplinerna ute på vattnet med några tråkiga undantag. Anekdot:

    I våras när jag körde i Apelviken var det en vindsurfare som hade fått bomhaveri och låg och drev en bra bit ut. Jag åkte ut dit erbjöd honom att hugga tag i handtaget på min sele så kunde jag bogsera honom till land. “Jag ligger hellre här än tar hjälp av en jävla kitesurfare.” var svaret jag fick, så han fick ligga kvar. Det tog honom duktigt lång tid innan han tagit sig in. Klart tråkigt att det ska finnas sån inställning bland folk och det är tyvärr inget som är begränsat till endast vindsurflägret. PLU!

  • ola-h

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 09:52

    @sourra 403431 wrote:

    “Jag ligger hellre här än tar hjälp av en jävla kitesurfare.” var svaret jag fick, så han fick ligga kvar.

    Sicken looser. Tyvärr finns det rätt mycket dålig attityd till “senaste nykomlingssporten” inom surfkulturen (i vilken jag här inluderar vindsurfkulturen). Historien visar att det knappast går att stoppa nya surfsporter, så varför inte istället följa Jeppes råd ovan? Om man har en välkomnande attityd till andra varianter av vattensporter än den man själv för tillfället sysslar med är dessutom chansen större till samarbete och kreativ problemlösning vid de tillfällen det ändå blir problem.

    Det är väl inte någon särskilt relevant diskussion huruvida någon viss persons akrobatkonster rent fysikaliskt är ett hopp eller ett flyg och ännu mindre intressant hur stavningen i diskussionerna i fråga förs.

    Att sedan alla som är på vattnet har ansvar för att inte skada andra är en annan fråga, tycker jag.

  • andersbq

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 10:50

    Robby Naish

  • jesper_b

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 13:40

    Farliga kitelinor: Visst finns det faror med kite som är specifika kite, precis som det finns faror med vindsurfing som är specifika vindsurfing, precis som det finna faror med SUP som är specifika SUP, precis som det finns faror med longboard som är specifika longboard, osv.

    Men att ha som regel att kooks som inte behärskar sitt verktyg och äventyrar andras säkerhet är inte detsamma som att förbjuda ett visst verktyg. Självklart ska kooksen hålla sig undan och lära sig ute på left overs eller på glesare spots.

    Inom surfing var det stort rabbalder när longboarden gjorde sitt återtåg och konkurrerade med shortboardarna på line up. Dessa farliga stora brädor som inte gick att duck diva ordentligt och som är så mycket farligare när de släpps okontrolerade i impact zone.

    Idag är det exakt samma diskussion om SUP.

    När vindsurfing kom var det samma diskussion bland både short- och longboardare. Att sitta på sin bräda i line up och plötsligt bli förbiseglad av en vindsurfare kan kännas rätt obehagligt och fasen vad de kan ta vågor, tidigt dessutom. Men hu så farligt när de fibblar och spolas.

    Nu har väl kitehypen lagt sig på de flesta spots runt om i världen, men visst har kitarna fått utstå samma dumma diskussion. På Maui har de förbjudits och åter släppts in på en massa olika spots. Nu är det som sagt SUP-surfing som får ta skiten där.

    Nu skärper vi oss och använder oss av de grundläggande och mer generella reglerna: Se till att veta vad ni gör så ni inte riskerar er egen och andra osäkerhet (oavsett om ni kitar, vindsurfar, surfar etc). Här kan ju läggas till att hänsynen gäller även land och på land, dvs att vara rädd om naturen, strandfågeliv där man riggar samt i avseende människor på och vid stranden. Om någon inte följer detta så ska vi utbilda genom positiv och konstruktiv dialog. Wave hogs (högljudda otrevliga personer på line up som sniker vågor och skriker om vart annat) ska vi också utbilda genom konstruktiv och positiv dialog, oavsett hur duktiga de må vara.

    Kärlek, fred och förståelse – vi ses där ute!

    /Jesper B

    PS: Supersorry för flestavningar, särskrivningar, svengelska och dålig gramatik.

    PS2: Det farligaste med kite är dock enligt statistiken att kitaren själv rycks iväg på land och bryter nacken mot något obehagligt hårt som en sten, bil, träd eller liknande – take care all you out there!

  • mikekay

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 14:38

    Jag är en av få som har gått från kite till Windsurfing anledning var enkel: Det kändes bättre så. jag testade kitesurfing men jag tyckte det kändes osäkert, när det blåste för lite fick man ingen planing, inte med min teknik och blåste det lite för mycket så hände det ofta att jag tappade kontroller med en crash som följd. Winsurfing är mera min grej det känns bättre jag kan kan gå ut i alla vindar, blåser det för lite så kan jag öva på jippar och slag är jag över riggad kan jag ändå chansa och gå ut för att se hur det är man behöver inte haka i selen så om man nu skulle tappa kontrollen är det bara att släppa grejerna och hoppa i. Alltså det känns betydligt säkrare med Windsurfing och därför tycker jag att erfarenhet blir roligare, mindre orosmoment mer kul.

    Men jag förstår folk som gillar kitesurfing, det gör jag också men jag har kommit till insikt att för att bli så duktig att man klarar det som killarna på kiteflix klarar så behöver man utsätta sig för mycker risker.

    Windsurfing tar mycket plats hemma men lite på vattnet.
    Kitesurfing tar mycket på vattnet och lite hemma.

    Windsurfing krash: boomhöjd plus hänseletampslängd från brädan.
    Kitesurf krash: sky is the limit!

    Slutsats: testa först bedöm senare vad som känns bäst.

  • snuffe

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 15:04

    Som inbiten windsurfare (och lär så förbli) så har en av mina roligaste sessions varit med en polare som kitare. Att rida samma våg och köra slalom med honom var skitskoj. Så behåll dina polare och kör tillsammans och ha kul!

    Det jag tycker är trist är den rivalitet som uppstått mellan två väldigt lika sporter och att man stänger ute kitarna från vissa spots… (Typ Klagshamn:-( ). Det handlar ju om samma sak… att ha kul på och ovanför (och i) vattnet med hjälp av vinden. Jämför med snowboard/slalom ifall man varit tvungen att ha speciella liftar och berg för brädåkare… nu har alla roligt istället.

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kompisarna vill börja Kita

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.