Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kompisarna vill börja Kita

  • memark

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 15:15

    Det var ju samma sak med snowboard vs vanliga skidor en gång i tiden. Att människan aldrig lär sig…

  • rasmus_w

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 15:40

    @memark 403524 wrote:

    Det var ju samma sak med snowboard vs vanliga skidor en gång i tiden. Att människan aldrig lär sig…

    Som tur är så är det kanske just lär sig folk gör. Första gången det var mycket snowboardare när jag var i fjällen så var det nästan en “nära döden”-upplevelse för mig. Som gammal van skidåkare hade jag lärt mig att duktiga åkare i allmänhet åkte med korta svängar ungefär i fallinjen, med undantag för en och annan som körde storslalomsvängar, men deras skidspetsar pekade också i princip i fallinjen. Om nån åkte kors och tvärs över backen så var det en ovan åkare och som höll låg fart. Jag passerade ofta straxt framför såna åkare för jag visste att de åkte så sakta att de knappast skulle åka in i mig.

    Enter snowboardare. En del av dem åkte visserligen i fallinjen men de flesta åkte kors och tvärs, men de åkte fort. Resultatet blev att när jag korsade deras spår straxt framför dem så small det så in i helvete, och det gjorde det gång på gång. Fast det var ju bara tillfälligt. Numer vet jag att jag måste hålla mer uppsikt åt sidorna än jag behövde förr och då är det inga problem. Jag har inte seglat i närheten av kitare men jag kan tänka mig att det är samma situation, de har antagligen ett annorlunda rörelsemönster än vi vindsurfare har och innan man har lärt sig hur det ser ut så riskerar man att försätta sig i farliga situationer.

  • andersbq

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 17:39

    Snacka om pseudodebatt. Gör som Robby Naish och sluta gnäll.

  • ufo

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 20:41

    Varför måste kompisarna vindsurfa? Kajtar dom så blir det mer plats i bilen för din utrustning när du hänger på?
    Alla är olika och det viktigaste är väl ändå att man har kul därute? Sen om man surfar, vindsurfar, SUP:ar, kajtar eller leker med badankan spelar väl ingen roll?

    Bara man inte har surfshorts utanpå steamern!

  • swe22

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 23:39

    Jag var också skeptisk till kite, såg så örnigt ut att hänga efter draken och göra 200 snurrar. Den uppfattningen hade jag tills en dag ute på kanahaa när jag guppade ut för att plocka lite vågor i lättvind. Det var jag och en kitekille med en surfbräda utan stroppar, ja jävlar va han rippade. Då bestämde jag mig för att lära mig kita, bara för att kunna plocka fram i lättvind och rida vågor på surfbräda barbacka tänkte jag.

    Det var mycket lättare att lära sig kita än jag trodde. Tog väl ca 3 timmar ute på vattnet och man hade bra kontroll på draken och kunde köra avslappnat och gippa osv.. (Helt annan inlärningskurva)

    Bowkites kom ju förra året och dom är så otroligt enkla och säkra att köra. Bara genom att skota ut bomen så förlorar draken all kraft direkt. Så det här med att bli okontrollerat släpad av draken finns inte längre… Bara att släppa bommen. Sen får man ju självklart ha huvet med sig och ha ett lite mer säkerhetstänkande när det gäller avstånd osv..

    Nu har jag 2 drakar, en 14 och 10, kiteboard och en surfboard 5´6″. En vindsurf 75L samt 4,2 och 5,0 segel… Perfekt

    //Conny

  • jesper_b

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 05:45

    Det var som f-n Conny. Kul! Hoppas vi får se dig kita djupt inne i vågorna på Torö i höst. En liten grej bara. Vad jag förstår gör bowkiten hela skillnaden i vågor. Äntligen kan man släppa ut all power och carva ner brädan ordentligt. Men att det skulle ta bort det farliga momentet på land har, vad jag hört, inte skett. När en vindby kommer greppar man instinktivt bommen för att parera – det går snabbt och innan man inser att man skulle gjort tvärt om – bang! Men jag kanske har fel, hoppas det. Hur som helst skulle jag också vilja kunna kitesurfa tripple head high på Lanes stropplös…. 3 timmar säger du?

    /Jesper B

  • sourra

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 07:09

    Är man toköverriggad och det är byigt hjälper det inte att man har en bow om man har kiten rakt över huvudet. Dock bör man hålla kiten ut över vattnet så att om man blir draggad blir man blöt istället för loftad om man nu tvunget ska ha en kite uppe i luften då. Jag hjälpte en polare som vindsurfar (men som inte kört på ett par år) att lära sig kita. Efter 3 x 2h stod han upp och tog höjd som om han aldrig gjort annat. Iofs tog säkerhetstjat/övningar 2 av de 6 timmarna.

  • swe22

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 09:05

    @Jesper_B 403639 wrote:

    Men att det skulle ta bort det farliga momentet på land har, vad jag hört, inte skett. När en vindby kommer greppar man instinktivt bommen för att parera – det går snabbt och innan man inser att man skulle gjort tvärt om – bang! Men jag kanske har fel, hoppas det. Hur som helst skulle jag också vilja kunna kitesurfa tripple head high på Lanes stropplös…. 3 timmar säger du?

    /Jesper B

    Nej Jesper, det är helt säkert.. ok precis ibörjan så fick man tänka för sig själv “släpp bommen, släpp bommen”. Men det gick över snabbt och sen handlar man rent instinktivt… Ok 3h är lite överdrift (men inte mycket) sen underlättar det ju att man hållt på med skateboard, wakeboard, snowboard, vindsurfing rätt mycket, bara lära sig hur draken funkar och sen köra.

    Jäkligt roligt kompliment till vindsurfing…

  • ola_p

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 09:21

    Att det var riktigt så lätt att lära sig trodde jag inte, jag hade känslan att man behövde iaf några pass på sig innan man kitar omkring och höjdar med hyffsad kontroll.

    Jag har fortfarande inte sett nån kiting i sverige som sett inspirerande ut, men vågsurfbräda + en kite som inte generar kraft på vågen borde ju kunna vara schysst.

  • swe22

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 09:39

    ok. nu kanske det låter som att det bara är att låna ett kit av nån och börja köra. riktigt så är det inte. Jag gick en kurs hos SP i Varberg där dom gick igenom hur man riggar, launchar, landar och alla säkerhetgrejer som man måste veta om. Det vart lite bodydragande men inte så mycket tid med att pröva köra med bräda.

    Sen när man kom hem och testade så var det i princip bara att ställa sig upp och köra. Jag kryssade första repan utan problem.

    Men som sagt, att gå kurs är typ obligatoriskt när det gäller kite eftersom det kan vara riktigt farligt för dig själv och speciellt andra när du inte har koll på prylarna.

  • drx

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 09:54

    Hehe, man behöver inte kolla vindprognoserna längre, bara kolla vilka ämnen som diskuteras på konfen. Hoppas bara stiltjen inte håller i sig alltför länge, håller dock med alla som redan sagt det, shorts utanpå dräkten ser helt idiotiskt ut! Tena vuxenblöja eller? 🙂

  • Oregistrerad

    Gäst
    8 augusti, 2007 vid 19:33

    @DrX 403707 wrote:

    Hehe, man behöver inte kolla vindprognoserna längre, bara kolla vilka ämnen som diskuteras på konfen. Hoppas bara stiltjen inte håller i sig alltför länge, håller dock med alla som redan sagt det, shorts utanpå dräkten ser helt idiotiskt ut! Tena vuxenblöja eller? 🙂

    Varför inte hänga 2 linor i vardagsrummet
    och dra på sig syrrans kjol och låssas……..

  • Oregistrerad

    Gäst
    8 augusti, 2007 vid 22:38

    Gör vad fan ni vill och ha skoj, det finns plats för alla på havet, men den som klankar ner på andra får tåla smällen! och några ligger bra till för ett sjukhusbesök
    ps.Har sett en hel del vindsurfare med rosa string utanpå grodmansdräkten, själv föredrar jag helt näck och med tysk stridshjälm. ha det alla fjollor o bönder nu blir det en blomstervas solvarm absinthe.

  • ola-h

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 07:52

    Faktum är att jag såg Kauli Seadi segla Hookipa i speedos i sann brasiliansk anda. Naken är inte min grej, då föredrar jag att vara iförd bar underkropp. Med beklädnad på överkroppen tycker jag underkroppen framhävs på ett mer intressant sätt. Men kajtarna gör ju liksom tvärtom och tar på sig extra byxor.

    Skål.

  • marden

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 08:04

    hör väl inte till ämnet men det verkar va lite kiteare som läser här:)

    varför ska linorna till draken va så grymt långa ?
    skulle det inte räcka me hälften,även om jag ser en del fördelar me just långa linor

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kompisarna vill börja Kita

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.