Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kompisarna vill börja Kita

  • sourra

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 08:33

    @Mården 403927 wrote:

    hör väl inte till ämnet men det verkar va lite kiteare som läser här:)

    varför ska linorna till draken va så grymt långa ?
    skulle det inte räcka me hälften,även om jag ser en del fördelar me just långa linor

    Det har att göra med att man kan generera mer kraft med kiten om den har ett större vindfönster att röra sig genom. Har man kortare linor får man mindre kraft men i gengäld går det snabbare att flytta kiten från ena sidan av vindfönstret till det andra. Av denna anledning har folk som kör kites i vågor ofta relativt korta linor.

  • ola-h

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 08:37

    OK, jag fattar principen med linorna. Men byxorna?

  • sourra

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 08:44

    @Ola H. 403933 wrote:

    OK, jag fattar principen med linorna. Men byxorna?

    Haha, bra fråga. Det sägs spara våtdräkten från slitage men jag fattar inte hur. Så mycket sitter man väl inte på arslet då man surfar? En rash guard mellan sele och våtdräkt kan jag förstå men shorts övergår mitt förstånd. Jag kör säl-looken.

    20070309_IMG_1672.jpg
    (Bild: Jezaja)

  • ola_p

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 08:50

    Rashguard mellan sele och dräkt är väl helt värdelöst, man vill ju att selen INTE skall glida runt.

  • andersbq

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 09:10

    Jag tror att shortsen utanpå dräkten har sitt ursprung i detta modet:
    http://www.hell-man.se/?p=286

  • sourra

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 09:19

    @Ola_P 403938 wrote:

    Rashguard mellan sele och dräkt är väl helt värdelöst, man vill ju att selen INTE skall glida runt.

    …om man inte ska köra toeside och vill kunna ha kroken lite mer på sidan dvs =)

  • dr-masse

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 10:23

    Hade jag råd, tid ork och plats så skulle jag lätt kombinera kite och vindsurf. Allt som är kul på vattnet, säger jag. Riskerna med kite (som faktiskt har hållt mig ifrån det) verkar ha minskat avsevärt på sistone med bättre och mer genomtänkta prylar.

    På Guincho har jag sett kiting i världsklass flera somrar i rad nu. Perfekt upp till 10-12 sekundmeter, sedan är det vindsurf som gäller. Connys kit låter mycket intressant.

    Dock måste jag hålla med om en sak – ovarsamma kitare är inte kul. Jag har en j-a respekt för de där linorna och kraften i en kite. Men för det allra mesta funkar det fint.

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 augusti, 2007 vid 10:39

    @Oregistrerad 403885 wrote:

    Gör vad fan ni vill och ha skoj, det finns plats för alla på havet, men den som klankar ner på andra får tåla smällen! och några ligger bra till för ett sjukhusbesök
    ps.Har sett en hel del vindsurfare med rosa string utanpå grodmansdräkten, själv föredrar jag helt näck och med tysk stridshjälm. ha det alla fjollor o bönder nu blir det en blomstervas solvarm absinthe.

    Flaxar du runt med en tysk hjälm så ligger du illa till, säkert någon som skjuter dig.. kanske lika bra det…en fjönt mindre..

  • ola_p

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 11:09

    @sourra 403953 wrote:

    …om man inte ska köra toeside och vill kunna ha kroken lite mer på sidan dvs =)

    Ah, då borde ju varianten med en krok som kan glida i sidled vara perfekt. Inte många windsurfselar som har den varianten numera, men kanske kiteselarna?

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kompisarna vill börja Kita

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.