Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Konfen död?

  • hah

    Medlem
    20 februari, 2013 vid 20:25

    @Aviature 707150 wrote:

    Ett forum är till för att sprida erfarenhet och kunskap. Jag tycker det blir väldigt tydligt när det blir reklam. Än mer tydligt blir det om man väljer att inte dela med sig för att det inte passar… *hrrrm*

    Första problemet är att vi är beroende av varandra. Det är både lättare, säkrare och roligare att köra ju fler, och ju bättre man är.
    Nästa problem är att det är en stor del av de som kör mycket, och duktigt har någon sorts anknytning/spons till ett märke eller återförsäljare. Och det tror jag att de flesta tycker är bra och driver den svenska kitingen framåt. Då scenen idag inte är allt för stor med tävlingar så måste de synas på annat sätt, och då finns det inprincip två sätt för åkarna att göra skäl för sitt spons och det är via film, och via forum.

    Om man då skulle förbjuda folk med anknytning att posta offentligt, var och när dem kör bidrar det till ett mindre aktivt forum vilket i sin tur ger mindre besökare osv osv tills det dör, samt att det istället postas i FB-grupper och mobiltjänster som runt Varberg, vilket enbart är negativt då färre får informationen och det blidas “slutna sällskap”. Vilket faktiskt är situationen idag.

    Missförstå mig inte, ren reklam tycker jag absolut det ska pröjsas för och jag blir också lack när alla ständigt ska pimpa sina märken och ge “köp nytt”-råd istället för tips hur man löser problemet.
    Men att förbjuda folk med spons-signaturer att skriva var och när dem kör, är idiotiskt både för sporten och speciellt för forumet.

  • ola-h

    Medlem
    20 februari, 2013 vid 20:54

    Det är ett dilemma som bygger på två delvis motstidiga principer som inte t ex Flashback har för att de är ett megstort forum som har en slags sensationsjournalistisk touch och därmed enkelt kan skaffa sig tillräckligt stort “flöde”. Surfing av olika slag i Sverige är en marginalföreteelse.

    Så det två principerna:

    1. Väldigt många av de som har intressant kunskap som de gärna delar med sig av är på ett eller annat sätt inblandade i branchen (dvs har någon deal med någon, importerar själv något, driver själv någon blogg eller liknande etc). Om man minskar deras incitament att posta så kommer formumet lida av det.

    2. Väldigt många av de som har intressant kunskap som de gärna delar med sig av är på ett eller annat sätt inblandade i branchen (dvs har någon deal med någon, importerar själv något, driver själv någon blogg eller liknande etc). Om dessa får för stort inflytande så kommer forumet domineras av mer eller mindre reklamartade inlägg.

    Även om jag själv är part i målet (jag har på ett eller haft olika “industrikontakter” sedan 2001 eller så) så tror jag som sagt att man måste låta dessa människor frodas. SOm någon anmärkte så finns det är rätt stark självransonerande effekt. Någon nämnde t ex den extrema reklamen för Kona för några år sedan och de som stod för den “straffas” fortfarande med ironiska kommentarer och mothugg på många av sina inlägg. Och Aviature, du beskriver ju själv ett annat slag av “tyst motstånd”, dvs att helt enkelt bli irriterad och undvika just den personens produkter.

    Visserligen kunde man ju tänka sig en slags idealiserad värld där t ex Milkman som du föreslår skulle bidra ändå men se till att hålla sina inlägg kliniskt rena från reklamliknande inslag. Men Det blir helt enkelt både tråkigt och svårt och i slutändan inte lika kul. Och jag tror alla som skriver drivs av att det är kul att diskutera snarare än av någon altruistisk idé om “sportens bästa”. Om jag själv t ex inte skulle kunna skriva om Simmers produkter, så skulle det helt enkelt bli svårt att skriva så mycket eftersom mycket av “mitt surfingliv” har med det att göra. Visserligen gör jag aldrig “explicit” reklam i mina inlägg, men jag inbillar mig själv att den implicita reklam Simmer får av mina inlägg helt enkelt står i rimlig proportion till det jag bidrar med till forumet i stort.

  • mericsson

    Medlem
    20 februari, 2013 vid 21:57

    Bra inlägg Ola.

    Jag är själv (likt många) engagerad i vissa märken, men om forumet skulle bli helt fritt från alla nyheter med reklaminslag, likt nya produkter, sponsrade filmer etc skulle det för mig nästan helt ta bort nyhetsvärdet av forumet.

    Ja, Branschnyheter finns men jag som faktiskt är intresserad går väldigt sällan in där, det är i Konfen det skrivs. Förvånad faktiskt att de andra forumen finns kvar…

    Väldigt synd att detta hänt. Besöker själv sajten dagligen och har haft väldigt mycket nytta av den mina första år som kitare. Skapat kontakter, lärt mig, fått svar på frågor. Hoppas verkligen detta är övergående reaktion på ändringarna. Personligen tycker jag det enda som riktigt försämrats med sajten är köp&sälj.

    Aviature, du får blunda för min signatur nu, men jag brinner lite extra för produkter/märken jag tycker är grymt bra.

  • aviature

    Medlem
    20 februari, 2013 vid 22:41

    @HaH 707155 wrote:

    @Ola H. 707158 wrote:

    På flera sätt tänker ni logiskt. MEN. Skall man ha ett seriöst forum så kan man inte ha reklam i vare sig signatur eller inlägg. Att kunna argumentera sakligt kring både produkter och sporten skall vara naturligt. Sakligt är inte kliniskt. Sakligt kan vara implicit.

    Och naturligtvis vinner alla på att ha en central plattform för både sessions & kunskap.

    Låt oss titta på ett annat framgångs koncept: utsidan.se
    Trådarna blir inte bra för att de är kliniska, utan för att det resoneras kring saker & företelser, på alla nivåer.
    Hur skulle det se ut om var och varannan postare skulle tillåtas göra reklam för Fjällröven eller Bengans där ?
    Jag tror problemet är att det har tillåtits över huvud taget på Surfzone. Då får man ju Kona-effekter.

    Jag är övertygad om att färre kommer börja & framför allt fortsätta med kite om det blir svårt att hitta nätverk & kunskap. Jag inbillar mig inte att någon skall dela med sig gratis, utan för att alla bidrag lönar sig i slutändan som gör att ett forum lever. Det krävs att tänka “for the greater good”, eller rättare sagt att styra forumet mot “greater good”.

    Men att knoppa av och ha en egen liten produktstyrd “fri” Facebook grupp…no…no…vad skulle hända om du skrev om Simmer på en av dessa tror du :smirk:

  • pepa

    Medlem
    20 februari, 2013 vid 23:35

    Jag ser att du är ny på Steffo, det märks. Alla forum har sin egen kultur och Steffo har tidigare tillåtit (och jag tror att de fortfarande gör det?) “reklam” i signaturen. Jag förstår inte varför reklam i signaturen skulle ge postarna mindre legitimitet? Visst, pratar vi om vilken kite man ska köpa så är det väldigt mycket subjektivitet, men det är det med eller utan signaturreklam, nu är folk iaf öppna med det. I alla andra frågor om tex säkerhet och spots så spelar det noll roll vilket märke som backar dig.

  • ola-h

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 00:54

    Aviature, kanske bör vi definiera var som utgör reklam. Möjligen har du en striktare definition än jag. I praktiken går det ju inte att skilja ut vad som är regelrätt reklam från vad som utgör intressant information i forum som det här såtillvida man inte explicit förbjuder alla som har någon officiell kontakt med något märka att delta. Då skulle man kunna vila på principen om postarens opartiskhet. Men det skulle som sagt inte gå här, tror jag.

    Så då ÄR det en gränsdragningsfråga. Om t ex Surfshopen X har en demodag eller ordnar en gratis surfkurs, är det då reklam att posta? Och hur är det t ex med alla mina poster om hur jag tänker och hur det går när jag designar Simmerbrädorna? Är det reklam? Skall det tillåtas? Beror det på mina intentioner när jag skriver eller läsaren uppfattning när de läser. Eller beror det på min formella, rent juridiska opartiskhet?

    På ett engelskt forum där jag också skriver mycket har det utvecklats en princip att alla som är formellt associerade med något märkt skall deklarera det i sin signatur. Inte som reklam utan som en slags varning till andra om risk för partiskhet i olika diskussioner. Ren reklam tillåts inte heller där, men deltagande i diskussioner är OK, även om man inta kan garantera opartiskhet.

    Förresten tror jag rent filosofiskt att gränsen mellan producenter och konsumenter på många sätt är på väg att luckras upp, även om (framför allt stora och dominerande) producenter inom många områden krampaktigt försöker klamra sig fast vid den gamla ordningen (som t ex gör att de med mycket större reklambudgetar enklare kan diktera dagordning och trender). Forum, Facebook, bloggar, twitter mm ligger liksom i gränslandet här och fungerer både som en drivkraft mot en mer “mixad” ordning, men används samtidigt traditionellt reklamstrategiskt de flesta företag. Hela den här diskussionen ligger mitt i detta virrvarr. Och för att komplicera det ytterligare är ju själva forumet i sig en vinstdrivande verksamhet, antar jag, dvs den finns finansiella incitament att t ex inte tillåta länkar till andra bloggar etc. (Och varför tror du Facebook inte vill ha produktorienterade grupper? För att de vill gynna det fria ordet? Eller för att de vill klämma ut lite mer stålar?)

    Komplicerat, komplicerat….

  • aviature

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 07:08

    Kan hålla med om att det engelska forumet har kanske hittat modellen. Det räcker att man i sin signatur visar vem man är, eller rättare sagt får sin inkomst ifrån ? Det hade räckt för mig, men det räcker tydligen inte för vissa nasare…

    Det är ju också bra att det är lokalt förankrade personer, eldsjälar, som driver på både kite sessions och forum.
    Problemet är att det varit alldeles för fritt tidigare, och nu när restriktioner kommer så väljer man att dra sig ur och sura. Det öppnas en tråd som heter “Konfen är död”.

    Håll åtminstone inläggen i forumen helt fria från reklam, men inte en åsikt. Jag har redan skrivit att det faktiskt inte är svårt att sätta gränsen, här får man moderera bättre från Surfzone, och deltagare får lära sig att respektera besluten. Precis som på Flashback eller Utsidan.

    Demos. Bra företeelse, men inget annat än marknadsföring. Skall man spika upp sin vimpel på stranden och använda forumet för att sprida ordet, betala för det, och var tydliga med det.

    Demos & kurser kan postas under tex. sessions, och med tydlighet att det inte är frågan om något annat än reklam, kanske mot en billigare peng än annonser till höger. Här kan Surfzone tjäna mer pengar vilket inte är mig emot. De kanske kan ha fler moderatorer som städar i forumet ?

  • wakenils

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 07:36

    tycker det är kul att den enda levande tråden handlar om att steffo är dött…
    har väl i alla tider varit mest skitsnack och tips från ‘steffo’-sponsrade om vad folk ska köra på för grejer o om de stoppas blir det kanske inte så mycket kvar 😉

  • pepa

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 07:41

    Personligen tror jag inte att den här tråden skapades för att man inte längre får uttrycka sin märkesrelation (för det gör folk fortfarande) utan för att en eller några helt enkelt tyckte att det var lite aktivitet på forumet. Så har det alltid varit på vintern dock. Du kanske får revidera din uppfattning om varför denna tråd skapades med andra ord.

    För övrigt är det många med mig som sagt att de faktiskt VILL ha demos postat i konfen, det ligger tex en tråd där nu som efterfrågor kitedemos. Kalla mig lat om du vill men jag tycker kitescenen är tillräckligt liten för att ha alla kategorier under samma tak.

  • aviature

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 07:59

    @Pepä 707173 wrote:

    Personligen tror jag inte att den här tråden skapades för att man inte längre får uttrycka sin märkesrelation (för det gör folk fortfarande) utan för att en eller några helt enkelt tyckte att det var lite aktivitet på forumet. Så har det alltid varit på vintern dock. Du kanske får revidera din uppfattning om varför denna tråd skapades med andra ord.

    För övrigt är det många med mig som sagt att de faktiskt VILL ha demos postat i konfen, det ligger tex en tråd där nu som efterfrågor kitedemos. Kalla mig lat om du vill men jag tycker kitescenen är tillräckligt liten för att ha alla kategorier under samma tak.

    Klart det är bra med demos. Men betala för att annonserna & låt det vara tydligt för läsarna att det är reklam. Spelar kanske mindre roll var de ligger. Kanske ligger de i surfingens natur att ha lite juste oordning i forumet. :cool2:

    Är det därför konfen dog, det blev struktur i de ostrukturerades värld ? :tongue:

  • pepa

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 11:32

    Som sagt så tror jag inte alls att den är död (vilket bekräftas i den här tråden av moderator) utan helt enkelt att det är vinter. Förr var det bra mycket mer dött än vad det är nu under de kyliga månaderna. Idag ser jag solen, snart ser vi förmodligen fler poster.

  • pjoter

    Medlem
    23 februari, 2013 vid 20:08

    here we go….

    aviature. Jag missar tyvärr helt poängen med början på ditt sista inlägg. Du säger att det engelska forumet fattat rätt som infört att man ska skriva vilken tillhörighet man har längst ner. Samtidigt är det du som klagar på att folk gör reklam i signaturen. Vad jag ser så är det du som är personen som talar emot dig själv.

    En sak som nog missas här är att de flesta (typ alla jag vet) som är involverade i försäljning/skolor mm i sverige är personer som brinner för sporten och har startat sin business för att de tycker det är sjukt kul! Visst lite pengar finns det i branchen men finns hundra andra saker man kunde lagt sin energi på som hade gett betydligt mer kronor/arbetad timme.

    Till skillnad från mkt andra brancher handlar det här också om att man säljer grejer man själv tycker är grymma, på riktigt. Då är det inte så konstigt att man lovordar de grejerna, i vissa lägen lite mer än vad folk vill höra.
    Men precis som skrivs så är väl det självsanerande. De som hängt med ett tag här har sett ett antal märken växa fram och vara absolut bäst för att sedan dö ganska fort det visat sig vara i samma klass som allt annat. När jag började då var det nåt Naish-system (alla minns nog vår kära moderator som förespråkade det 🙂 ) som var överlägset allt annat och man visste knappt om man vågade skaffa något annat. Det gick ur, liksom många andra trender senare.

    Precis som allt annat så gäller det väl som läsare att vara kritisk till det man läser. Skriver jag att F-one är bäst å det står surfbutik i min signatur så bör det väl räcka med en rimlig portion sunt förnuft för att förstå att jag kanske är partisk i det hela? Samma sak om jag utan signatur skriver det i varje inlägg jag skriver, då kanske det är så att jag överdriver en smula.

    Lättast är väl att starta ett fritt forum och ett hårt styrt. Så får alla det de vill.

    Lite snabba tips till kritiskt läsande på steffo:

    Allt som någon någonsin skriver är partiskt

    Ett påstående utan argument är ingen sanning

    Ett påstående med argument är fortfarande ingen universell sanning

    Många påståenden som pekar åt samma sanning behöver inte heller vara sanna, den som står med fakta från andra hållet kanske bara är ute å surfar istället för att skriva på steffo

    Det finns och har aldrig funnits ett märke som är bäst på alla punkter för alla

    Det finns och har aldrig funnits en skola som är klart bäst på alla punkter för alla

    Det finns och har aldrig funnits en butik som är klart bäst på alla punkter för alla

    Räkna inte med att få en sanning om du frågar vilken kite som är bäst, det finns ingen kite som är universellt bäst. Räkna däremot att du kan få en jäkla massa bra sanningar om du frågar säkerhet, spots och hur du ska göra en sak.

    Och viktigast: Lita på din instinkt och var inte så jäkla seriös i livet.

  • svenne

    Medlem
    23 februari, 2013 vid 20:22
  • pepa

    Medlem
    24 februari, 2013 vid 00:36

    @Svenne 707278 wrote:

    http://www.youtube.com/watch?v=PpccpglnNf0

    Gammal som goaten,

  • aviature

    Medlem
    24 februari, 2013 vid 07:58

    Pjoter

    Jag talar inte mot mig själv, VI för ett resonemang i tråden.

    Jag är inte sämre människa att jag kan ändra mig, eller för all del erkänna att jag har fel.
    Jag visade på LYCKADE exempel på forum som bannlyser reklam i signatur & inlägg, Flashback & Utsidan.
    De kanske inte går att applicera i kitevärlden, vad vet jag? Det viktiga är att vi snackar om det.
    Man kan ju tex. resonera så här. Du får ha reklam i signaturen, men pröjsa tex. 3000kr/år för det ? Vad tycker du om det ?

    Vad jag vänder mig mot ytterst, var att folk som lämnar forumet till förmån för Mammon istället för Sporten.
    På så vis får vi mindre folk till sporten, och som stannar kvar, eller hur ?

    Sen hur reklamen läggs ut eller i vilken tråd är ju ointressant, bara det är tydligt att det är en annons, och att den betalas för. På så sätt får ju Surfzone in mer pengar och kan ge mer tillbaka till användarna.

    Vad jag saknar tex. är en länklista, eller matrikel till kiteklubbar, kurser/lärare och shoppar, det borde finnas. Indelat efter orter/regioner, märken osv. Så slapp vi ha massa signaturer hit & dit.
    Vore inte det bättre ? Hur skall man hitta sin kitelärare idag ? Det faktiskt inte helt lätt…

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Konfen död?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.