Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Konsten att släcka en brand i motorrummet…

  • Konsten att släcka en brand i motorrummet…

    Publicerad av rasmus_w på 2 april, 2010 vid 00:21

    Man blåser helt enkelt på lågorna…

    Fast jag får nog gissa att det var tur att motorn bara hann vara igång en halvminut eller så innan jag såg en tunn brun rökstrimma glida uppför vindrutan. Det brann på kanske 4-5 ställen mer eller mindre rakt ovanför varandra och ungefär nedanför expansionskärlet till kylarvätskan, så jag förmodar att nån brännbar vätska droppade ut och hamnade på nåt varmt eller på nån tändkabel med dålig isolering eller så.

    Nu har assistancekåren kört bilen till verkstad, och jag får åka buss till Öland i stället. Utan surfprylar.

    Det fanns för den delen en brandsläckare inom räckhåll men jag var såklart lite för exalterad för att kunna hitta de tydliga och lättbegripliga instruktionerna på den. När det hade slutat brinna såg jag dem såklart.

    ola-h svarade 14 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • kinetic

    Medlem
    2 april, 2010 vid 08:36

    Aj…Gissar på torrsprucken bensinslang eller liknande, dock inte så vanligt att de börjar brinna, hade själv en gammal Opel en gång där det droppade rätt friskt med bensin på det kombinerade innsugs/gren -röret utan att brinna. Gällande buss till Öland så är min kommentar: det finns hyrbilar…Att åka kollektiivt längre än max 10mil är enormt tröttsamt & påfrestande. Har åkt buss ner till Skåne nån gång, en nätt tripp på minst 8 timmar, samma sträcka med bil tar max 5, dessutom till mer eller mindre samma kostnad, och när man kommer fram är man utvilad i jämförelse med en 8-timmars bussresa…

  • surfslusken

    Medlem
    2 april, 2010 vid 08:36
    Rasmus_W;604352 wrote:
    Det fanns för den delen en brandsläckare inom räckhåll men jag var såklart lite för exalterad för att kunna hitta de tydliga och lättbegripliga instruktionerna på den. När det hade slutat brinna såg jag dem såklart.

    Du har inte tänk på att du förmodligen helt enkelt är för dum för att förstå lättbegripliga instruktioner?

  • rasmus_w

    Medlem
    2 april, 2010 vid 12:04

    Tyvärr visade det sig att hyrbilar inte är så lätta att hitta på en långfredag. I alla fall inte hyfsat billigt. Tar bilen tid att laga så kanske jag hyr nån annan gång för att komma ut och surfa, men jag tror inte det blir aktuellt. Jag tror inte jag kommer hinna surfa de närmaste veckorna och reparationen lär inte ta så lång tid.

    Men himla skönt att jag såg de första rökstrimmorna och att motorn inte hunnit bli varm, den var bara igång i nån knapp minut. Har åkt buss Stockholm-Öland rätt många gånger så jag tror jag vet vad jag ger mig in på.

  • rasmus_w

    Medlem
    2 april, 2010 vid 12:05
    surfslusken;604391 wrote:
    Du har inte tänk på att du förmodligen helt enkelt är för dum för att förstå lättbegripliga instruktioner?

    Nej, det har jag faktiskt inte tänkt på. Tack Slusken! Jag som undrat så länge!

    – Hur lär man sig arkivera filer i unix-system?

    – Man tar man tar

  • ola-h

    Medlem
    3 april, 2010 vid 13:09
    Rasmus_W;604426 wrote:
    – Hur lär man sig arkivera filer i unix-system?

    – Man tar man tar

    Haha. (tydligen för kort meddelande så jag få lägga till lite) Hahaha

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Konsten att släcka en brand i motorrummet…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.