Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing kontakta SVT vid nästa stomm..?!

  • ola_p

    Medlem
    2 november, 2001 vid 08:35

    skulle inte det där inlägget platsa under “inlägg för bra för att glömmas bort”….

  • ola_p

    Medlem
    2 november, 2001 vid 08:41

    Skulle de inte kunna låna ut lite grejor tillnågon här det finns säkert någon som har lite talang och kan tänka sig att ta lite bilder åt dom nästa storm. och planering?! hade de verkligen planerat tjat gubben på bron en vecka innan? det skulle faktiskt förvåna mig.

  • dr-masse

    Medlem
    2 november, 2001 vid 08:44

    Det är väl upp till andra att bedöma, vore väl skapligt tokdrygt att lägga in sina egna alster där… 😉 Annars gillar jag idén skarpt, skall genast se till att söka upp några inlägg jag minns och flytta dit, bland annat det där Robby Naish mäjlade någon…

    Surfa På!

  • adde

    Medlem
    2 november, 2001 vid 08:52

    jag har redan tipsat om några av dina inlägg….

    ultimata kombon, TV-inlägget, inlägget om att kopiera brädor/segel osv och portugal reseberättelsen.

    hittade inte det fantastiska inlägget om maskeringsriggning….

    Man kan tydligen inte lägga in inläggen själv i ‘inlägg som är för bra…’ diskussen utan måste tipsa steffo så fixar han det.

    /adde

  • dr-masse

    Medlem
    2 november, 2001 vid 09:02

    Det är nog tur att man inte kan lägga in själv där, kan få förödanden konsekvenser vid en lite onykter och ovanlig självsäker inloggning…

    Kul att någon gillar det som plitas ned!

    Surfa På!

  • aerial-arnie

    Medlem
    2 november, 2001 vid 10:08

    hmmm, fattar inte riktigt vad ni pojkar snakkar om, men om ni redan har försökt att får TV-en interesserat har ni kankse inte försökt tillräkligt hård… Och varför gillar du inte surf på TV? Fattar inte jag. Det hela handla om att får folk medvetna om oss nötter som gillar hård vind, som beter sig annarlunda än resten, att får respekt.

    Och ju mer det vissar på TV ju större chansen är att pengar börja komma in från olika håll. Varför tror du att fotboll o andra bållsporter är så store? Inte för att det är särkilt attraktiv att titta på eller? En team miljonärs som oftast gör sig bort i 90 minuter och kanske gör 2 mål, vilken insats. Nej, det är reklamen som ligger bakom det hela. Synns man mycket så kan man får fler sponsorer o mer pengar. Företag pumper pengar i sånna sporter föratt det ger reklam o fler kunder.

    Mer pengar i vindsurfing betyder mer möjligheter, betyder bättre material o billigare, man synns ännu mer etc. Så är det med dem mesta stora sporter. Som “utlänning” vid jag inte så bra till vem jag ska vända mig, det vet ni kanske bättre. Försök att får dem interresserat och ni kommer at ser att sporten börja växa!

    aloha

  • dr-masse

    Medlem
    2 november, 2001 vid 11:05

    – Det är ju precis det som du tar upp som jag är osäker på om det verkligen är så. Jag har aktivt varit involverad i ett par sporter (innebandy å basket) som VÄLDIGT gärna velat växa och bli “stora å respekterade”. Men har sporterna blivit bättre för det? Jag vet faktiskt inte. Och en sak är säker – de har definitivt INTE blivit billigare…

    hmmm, fattar inte riktigt vad ni pojkar snakkar om, men om ni redan har försökt att får TV-en interesserat har ni kankse inte försökt tillräkligt hård… Och varför gillar du inte surf på TV? Fattar inte jag. Det hela handla om att får folk medvetna om oss nötter som gillar hård vind, som beter sig annarlunda än resten, att får respekt.

    – Självklart gillar jag surf på TV. Det är bara det att när en sport dyker upp i mer allmänna TV-sammanhang så brukar de missförstås rätt snabbt… Svensk TVs bevakning av lite udda sporter som man råkar ha lite insyn i får ju vem som helst att bli lätt förtvivlad. De kan exempelvis inte filma en basketmatch för fem öre (kolla nästa gång de visar basket på TV, kameramannen följer bollen och står placerad snett under korgen, man får huvudvärk direkt). Fan, de kan ju knappt visa bandy på TV utan att misslyckas. Och vad ska du med respekten till? Jag behöver ingen. Vad jag behöver, det är att få surfa. Om priset för att få respekt är att synas i TV och bli betraktad som cooool, då klarar jag mig utan.

    Och ju mer det vissar på TV ju större chansen är att pengar börja komma in från olika håll. Varför tror du att fotboll o andra bållsporter är så store? Inte för att det är särkilt attraktiv att titta på eller? En team miljonärs som oftast gör sig bort i 90 minuter och kanske gör 2 mål, vilken insats. Nej, det är reklamen som ligger bakom det hela. Synns man mycket så kan man får fler sponsorer o mer pengar. Företag pumper pengar i sånna sporter föratt det ger reklam o fler kunder.

    Mer pengar i vindsurfing betyder mer möjligheter, betyder bättre material o billigare, man synns ännu mer etc. Så är det med dem mesta stora sporter. Som “utlänning” vid jag inte så bra till vem jag ska vända mig, det vet ni kanske bättre. Försök att får dem interresserat och ni kommer at ser att sporten börja växa!

    – Och här håller jag inte alls med. Det här är PRECIS de skäl som oftast anges till varför “sporten måste växa”. De som ligger bakom detta är sådana som ser sin framtida karriär på något kansli som mer bevakar sina egna intressen än brinner för sporten som sådan. Detta kanske är intressant om man vill FÖRSÖRJA sig på sporten men om man, som jag, vill UTÖVA den, då är det sällan så. Ofta precis tvärtom, faktiskt. Om du kan nämna en enda sport som har blivit billigare, bättre fått fler möjligheter och, framförallt, blivit ROLIGARE av att den blivit STÖRRE så kommer jag att tänka om. Jag kommer inte på en enda. Exakt vad är det som blir så bra för att en sport växer?

    Några snabba exempel:

    Golf. Under första halvan av åttitalet kunde man knalla ut på i stort sett vilken golfbana som helst i Sverige, få tid, svinga lite å ha kul (även om man, som jag, “fuskspelade”). Idag är golf jättestort. Nu är det omöjligt att spela på normala tider, dyrare än någonsin (även utrustning) och en massa härlig administration runt det hela. “Va, har du inte officiellt handicap, då får du inte spela alls”…

    Snowboard. En skön, obskyr sport som dök upp för inte så länge sedan. Nu är det en OS-sport och mormor åker bräda hon med. Fullt i backar och en massa regler (”inga brädor här, inte! Håll till i halvpipan, ni, där det är knökfullt”). Billigare?

    Innebandy. Tidigt en ren entusiastsport med mycket kul och skön stämning. Sedan började man träna som dårar (“Vi måste ha ett starkt landslag”) och organiserade sig enligt sina större idoler fotboll och hockey med förbund och kanslier till höger och vänster. Att få tag på träningstider, domare och sarger kräver idag sin man.

    Lägg kanske särskilt noga till att utrustningen i samtliga dessa sporter nu är dyrare än någonsin. Bättre? Jovisst, men fan vet om det är dubbelt så kul som tidigare. Jag råkar faktiskt tycka att dagens surfprylar ÄR bra och tror inte att det skulle bli ett dugg billigare om det såldes mer. Snarare skulle såna tokskallar som du å jag betala mer än någonsin för att inte ha samma surfprylar som folk kan handla på B&Ws eller Åhléns sportavdelning… Prisnivån i sporter bestäms ju inte av vad prylarna KOSTAR utan nästan alltid av vad du och jag är beredda att BETALA. Lägg märke till hur ”entusiastsporter” som vindsurfing, klättring, MTB, dykning, golf, wakeboard, snowboard, etc, nästan alla har samma ”prislapp” för sina utövare. (säg 5 – 10 000 för grundutrustning, 10 – 20 000 för lite bättre, 20 – 40 000 för folk som tävlar och över 40 000 för de sanna dårarna… ;-). Slump? Knappast.

    Den enda möjlighet som jag sett har kommit fram med att sporter blir STÖRRE och UPPMÄRKSAMMADE är möjligheten att tjäna pengar på den. Möjligheten att det blir ännu roligare för oss som brinner för den lyser, alltför ofta, med sin frånvaro.

    Motbevisa mig gärna, men jag GILLAR verkligen vindsurfingen som den är nu och har svårt att se vad som skulle bli så j-a mycket bättre av mer uppmärksamhet, pengar och TV-tid för vår sköna sport.

    aloha

    – Hej på dig också!

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 november, 2001 vid 13:49

    väl talat! men det är ändå kul att se windsurfing på tv även om man inte får några fördelar av det..
    men jag håller med.. vad tjänar vi på om det blir fler folk som vindsurfar? fler surfbutiker kanske.. och apelviken är ju nästan full redan…

  • swe-16

    Medlem
    2 november, 2001 vid 14:07

    Hallå doktorn!
    Jag förstår vad du menar. Om man inte tävlar håller jag med till 98,7%. För oss som tävlar är det dock oerhört intressant att få upp intresset för sporten eftersom det då skulle blir lättare att få sponsorer. Dvs fler skulle ha en ekonomisk möjlighet att satsa riktigt seriöst på den sport de gillar mest av allt i hela världen vilket i sin tur bla skulle leda till en större bas för elitsatsningar inför EM, VM, OS(?) mm.

    Hmmm…det skulle kanske även vara möjligt för SBF styrelse att kunna ägna sig åt segling på heltid. Styrelsearbete på morgonen och segling på em-kväll……drömma går ju ;-).

    /Per

  • aerial-arnie

    Medlem
    3 november, 2001 vid 11:48

    här har vi nån som förstår vad jag menar. Hur ska man kunna tävla ordentligt, även på världsnivå utan sponsor? Utan sponsring ingen tävling, ingen utväckling, sporten dör! Money rules babe. Jag håller med med Dr Masse, att det kan blir trångt men tror inte att det komma att hända så fort. Med växa menar jag mest, utväcklingen av material o kunskaper. Vindsurfing har inte blivit så mycket dyrare jämmfört med 10 år sen o materialet som finns nu. Visst beror det på vilket nivå man vill surfa hur mycket man vill betala, så klart. Men vill man komma långt då krävs det mer, mycket mer. Jag ser det hoss visa kompisar som kanske ligger på världscup nivå men inte får den uppmärksamhet som behövs för en “breakthrough”. Synd. Hadde vi mer “TV-hours” hadde dem fått det lättare att får bättre sponsring. Så klart. Och deras framgång på världs eller europesk nivå skadar oss “vanliga” aldrig, eller?

    Så dags för mer uppmerksamhet, det skadar alldrig.

  • dr-masse

    Medlem
    5 november, 2001 vid 07:39

    Nu börjar vi tala samma språk här, mer uppmärksamhet är ju faktiskt inte alltid samma sak som att sporten måste bli större. Tror faktiskt fullt och fast att man kan lyckas med sponsring på högsta tävlingsnivå utan att grunden i sporten förändras alltför mycket. Eller att grunden i sporten ens finns. Göran Kropp hade ju skapligt med sponsorer och “cykla till Everest, klättra upp å cykla tillbaka” är ju inte någon nationalsport precis…

    Ett exempel som kanske illustrerar möjligheterna bättre kan vara speedway, en liten sport men som lyckas få fram en bragdmedaljör och skapligt med TV-tid. En sport med få utövare (hur många speedway-förare känner du?) men som syns i olika sammanhang och har folk som kan leva på sporten.

    Tro nu inte att jag vill undanhålla vår sköna sport för de som vill testa och utöva! Själv har jag nästan varje sommar ett antal kompisar som kravlar upp och ner på brädan, i några fall har de skaffat egna grejor. Alla är mer än välkomna att upptäcka vad som får mig att vara odrägligt nöjd varje gång jag varit på vattnet. Men jag blir alltid lite skeptisk när “nu måste sporten växa” skanderandet drar igång, eftersom jag hört det förut…

    Näe, nu får de va färditjötat om det här, hoppas att SBF får en kalassäsong nästa år med många feta sponsorer å skön TV-tid! Men att sporten skulle dö utan tävling och därmed ingen utveckling… Tillåt mig att vara tveksam… Vindsurfing är för mig i första hand en upplevelsesport och ingen tävlingssport, sådana brukar klara sig fint även utan tävlingsmomentet (skulle folk sluta vågsurfa, åka snowboard eller MTB om tävlingar försvann?).

    Surfa På!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing kontakta SVT vid nästa stomm..?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.