Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa ett större segel

  • Köpa ett större segel

    Publicerad av animar på 15 augusti, 2012 vid 15:03

    Dags att köpa ett 6,5 segel (eller storlek däromkring) och vore tacksam för förslag på och råd om segel och hur jag kan utnyttja delar av den utrustning jag redan har, om någon har tid att tycka till.
    Seglet kommer att användas mest i Stockholms innerskärgård och vad jag plockat upp hittills är att jag skall leta efter ett freeride segel med mycket buk.
    Detta har jag:
    Bom – Local Spirit Alu G6 140-195
    Mast – X Mast X-Combat 400/ICMS 19 (90% carbon) med tillhörande mastförlängare 48 cm
    NP Solo 5,5 som köptes med brädan i ett nybörjar paket
    NP Combat 4,7 som köptes begagnat här på Konfen tillsammans med masten/mastförlängaren
    Är väldigt nöjd med masten eftersom jag fortfarande inte vattenstartar och riggen är nu så mycket enklare att hantera. Hade tidigare en Fiber Spar 30% carbon. /A

    animar svarade 11 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • gustavl

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 18:48

    Kul att du är nöjd med masten. Tyvärr så kommer den bli för kort och mjuk om du tänkt dig ett segel runt 6.5. Då måste du upp på en 430 mast. Även om du hittar ett segel i den storleken med en luff på runt 448 (vad du kan få ut med mast+förlängare) tror jag tyvärr det inte blir speciellt bra.
    Du får nog bita i det sura och införskaffa en 430 mast.
    Annars kan jag starkt rekommendera Simmer v-max. Sexlattat freeridesegel med bra drag och tidigt planing. Kanonskönt!

    //G

  • guzzi

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 18:48

    kolla med Surfspot men 6,5 är inget stort segel, du kanske ska ha minst en 7,5:a om syftet är att plana i lätta vindar

  • rasmus_w

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 19:08

    Vad har du för bräda? Det kan vara värt att fundera på hur stort segel den kan bära och köpa den största storlek som funkar. Det är antagligen större än 6,5.

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  • bicless

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 19:09

    De flesta segel sys för personer 70kg och mer och de kan upplevas som lite för styva och ger inte så mjuk hantering. Om du inte väger så mycket så kolla in Mauisails Aloha och North Curve. De är superlätta och enklare hantera för lättare personer. Med lätt menar jag under 70 kg.

    Mvh

    Bicless

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 19:33

    Som en tidigare talare redan nämnt är nog 6.5 i minsta laget även om Du väger under 70 kg. Om planing är målet och Du avser segla inomskärs så fundera gärna i storlek 7.0-7.5. Vill Du ha ett lätthanterligt segel så kan Du välja bort cambers. Vill Du ha ut maximalt i lättvind kan Du ändå överväga cambers. Jag antar att normal mastlängd för 7.5 är 4.60 men riktigt bra råd får Du i Surfspot-butiken i Kransen.

  • sailortrash

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 20:02

    För planing i lätta vindar är det Camber som gäller. Bra cambersegel funkar utmärkt i hårdvind tillsammans med rätt mast. Jag tror på halvrace/3 cambersegel i den storleken och mauisails är bra men inte billiga. Kolla in sailoft cross eller Ka concep också, båda de seglena har mkt stort vindregister och klara byig (inomskärs) vind utan att bli tunga

  • vigla

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 20:54

    Delar Bicless resonemang i alla avseenden med tillägget att att du även bör kolla utbudet av segel från Simmer och NeilPryde hos exv Surfers. Om du har 5.5 är det alldeles lagom med 6.5-6.8 som nästa segel i garderoben. Förslagen med Camber och segel större än 7.0 kan du bortse från eftersom du inte behöver så mycket segel för att få fart i lättare vindar. Många tror att ju större desto bättre men det kokar alltid ner på tekniken och således hur man hanterar riggen både vad gäller i olika manövrar och hur mycket man kan bibehålla seglet inskotat in i olika slag av gippar osv, i vart fall om man har högre ambition än att enbart bränna fram och tillbaka och göra en gipp eller slag när strandkanten närmar sig. Det är bättre att bygga upp tekniken med en mindre/lättare rigg i olika förhållanden och med ett segel på drygt 6.5 kommer du inte behöva oroa dig för att inte få tillräcklig fart,
    duktiga seglare brukar få bra fart med mindre freestylesegel som också används i slalomcupen nere på Haga med goda resultat. hursomhelst så överväger fördelarna med ett segel du kan kontrollera utan att behöva segla mer defensivt än med de mindre seglen för att du upplever att du håller i en lagårdsdörr som du måste segla vidöppet med och behöver avstå exv at vattenstarta för att du inte får upp riggen ur vattnet på ett riktigt sätt. Mjukt och följsamt som sagt, Neil Pryde Fusion, North Curve, North Natural, Simmer Veron eller Simmer V Max är segel du bör kolla in.

  • Aquario

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 22:23

    Förra säsongen körde jag med ett Simmer X-type 6.4 som enda segel på en 100 liters freestyle bräda och planade vid 7 -8 m/s. Detta segel tyckte jag var hanterbart även vid vindbyar upp till 13 m/s. Hade tidigera ett Simmer Spark 7.0 som blev ohanterligt över 10 m/s. 6.5 tycker jag är en perfekt storlek vid normala vindstyrkor. Men satsa gärna på ett segel som tar 460 mast, då finns det marginal att gå upp till 8 m2 på samma mast, och det är aldrig fel att ha två riggar om vinden är opålitlig.

  • sailortrash

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 06:42

    Måste ändå inflika att normala vindstyrkor inomskärs i Sthlm är inte 7-8 utan snarare 3 i grund och 5-6 i byarna. Vattenstart i dessa vindar e bara att glömma. Det som levererar te på vattnet är breda brädor att dra rigg på och stora segel, med eller utan cambers. De är inte så tokia att lära sig på heller, mkt yta att trampa runt på. Dessutom: ingen planing ingen utveckling, har man fel grejer så står man där. Träna oplanande gippar lönar sig knappast 4ever…

    100 l där jag seglar i Österskär får typ 3 dgr om året och kanske 1 på sommaren..jag och bättre seglare har försökt ihärdigt på den punkten

  • vigla

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 09:15
    sailortrash;695613 wrote:
    Måste ändå inflika att normala vindstyrkor inomskärs i Sthlm är inte 7-8 utan snarare 3 i grund och 5-6 i byarna. Vattenstart i dessa vindar e bara att glömma. Det som levererar te på vattnet är breda brädor att dra rigg på och stora segel, med eller utan cambers. De är inte så tokia att lära sig på heller, mkt yta att trampa runt på. Dessutom: ingen planing ingen utveckling, har man fel grejer så står man där. Träna oplanande gippar lönar sig knappast 4ever…

    100 l där jag seglar i Österskär får typ 3 dgr om året och kanske 1 på sommaren..jag och bättre seglare har försökt ihärdigt på den punkten

    mmm. du/ni kanske borde kolla in RRD Firemove 100 l men den får du garanterat mer än 3 dgr/år i Sthlm oavsett var du seglar med segel gott och väl under 7,0. Jag har själv redan passerat den gränsen för länge sedan.

  • sailortrash

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 09:32

    Jo den har jag provat faktiskt nere på öland. Men för sthlmsbruk skulle jag isåfall köpa 120 l. Men inte ens den tror jag klara sig med 6.5 ocambrat i 5 m/s. Fast Kanske ändå i 50 kg klassen..vet inte faktiskt.

  • animar

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 16:20

    Tack för alla bra kommentarer och förslag. Jag skall definitivt satsa på en mast som jag kan ”växa” i men angående seglet så känns ett 6,5 segel (eller därikring) tillräckligt som ett nästa steg. Testade ett 6,4 i veckan i svag vind så jag vet ungefär hur det känns. Jag väger 57 kg och min erfarenhet hittills är att jag lätt kan plana med stora brädor och förhållandevis små segel. Dessutom har Vigla rätt tanke, jag har mycket kvar att lära när det gäller teknik. Sedan jag lärde mig att haka i selen och stå i stropparna har jag t.ex. varit så road av att plana så att jag helt försummat att träna på gippar, slag, beachstarter. Tack igen för alla förslag på segel, nu kan jag titta vidare på dessa.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 07:40

    AniMar – Dettta är fundamelntalt för Din framtida utveckling! Du bör ta in vad Sailortrash har framfört kring volym på brädan. Volymen är lika viktig som segelstorleken. Glöm helt brädor i 100-litersklassen om Du avser segla i Stockholms skärgård och få timmar på vattnet. Titta istället på volymer på minst 120-130 liter, gärna med en bredd på minst 75 cm. Går Du upp ännu lite med i volym och bredd så ökar Du antal dagar i planing än mer.

    Att stå och plöja i 5-6 m/s ska Du inte behöva göra! Där har vi många gånger maxvinden sommartid. Försök att hitta lagom paket från början! Under 120 l och under 75 cm bredd har Du knappast planing under 6 m/s.

  • vigla

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 09:00

    Herr Pelegrin, jag vill förtydliga att det var inte jag som tog upp frågan om 100 liters plankor i dessa sammanhang utan jag besvarade endast Sailortrash påstående att det inte går att använda den storleken i Sthlm vilket jag påtalade var helt möjligt, förutsatt att man hade extra bredd såsom i Firemove (69 cm bredd). Annars håller med dig om nödvändigheten av att ha tillräcklig bredd på plankan samtidigt som man har en hanterbar rigg för att kunna utvecklas, och då går +7.0 riggar bort om man väger som i detta fall 57kg och håller på att lära sig att gippa, beachstarta mm.

    Kan passa på att framhålla att RRD Firemove 110 l har en bredd på 75 cm och vill man ha mer så finns även modellerna 120,130 och 140 l.

  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 09:26

    Väger man 57 kg så kan man få bra segling även i Stockholm med 6.5 och 100 liter som störst.

    Det behövs ett rejält kliv upp i storlek för att få bättre lättvindsprestanda.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa ett större segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.