Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa kite på alibaba.com

  • r1k

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 08:09

    @mericsson 712501 wrote:

    Förstår inte riktigt… Klart att om du kommer med din kite som är köpt utomlands till en svensk handlare och vill “serva” den, dvs byta ut bladder, linor, laga duken etc så hjälper de dig nog och det kostar därefter. Men finns flera exempel där personer köpt kite utomlands och sen vill få garanti-saker gjort hos sin lokala handlare. Visst, hade märkena haft World Wide Guarantee så är det kanske inga problem, men det har nog inte de flesta iaf.

    Jag har köpt från utlandet och rekomenderar starkt. Har haft garantiärende och vände mig direkt till slingshot i USA. Fick mail från “presidenten” i företaget som såg till att nya delar skickades. Imponerande! Nya fenor slängde de med som bonus.

    Har haft garantiärende hos svensk handlare förr. Då hade jag köpt allting från honom. Det sades att jag skulle få hjälp men det blev en tråkig historia. En förhalning som pågick ett halvår tills jag tröttnade.

    Så nej tack, jag betalar inte svindyrt för sämre service när jag kan köpa billigare och få utmärkt support utomlands. Det är inga problem 2013.

  • rrd_z

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 09:31

    @mericsson 712264 wrote:

    Vill tillägga att jag tycker man bör satsa lokalt. Förstår om våra handlare inte är så sugna på att ta hand om ev problem med saker som är köpta utomlands…

    Förstår inte varför dom inte skulle de ? Har du problem med din drake o behöver köpa/hjälp med att fixa = pengar för företaget…… De är som att rekommendera folk att absolut inte köpa Begagnat då tjänar ju inte butiken heller pengar på de ?

  • rrd_z

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 09:42

    Milkman , nej sverige är inte billigast i kitesvängen… Jag förstår att du vill att folk ska köpa lokalt när du jobbar för surfbussen.
    England får du tag i billiga prylar o en frakt på 3 dagar…. snabbare än att få ett paket från skåne till halland.
    Men visst de har absolut sina fördelar att köpa lokalt på många plan. Men du kan inte påstå att Sverige är billigast i Kitesvängen…

    Dock så köper jag mina saker lokalt av många anledningar !

  • skanepaul

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 09:51

    Så du menar att de svenska butikerna ska sköta garantiåtgärder på kites de inte sålt????

    Det är ju så klart en självklarhet om just det märket erbjuder world wide guarantee, men alla har inte den möjligheten, det krävs ju en rätt så omfattande organisation.

    Jag menar köper du en kamera på eBay inte fan går du till elgiganten för garanti ärende……

    Vi snackar alltså garanti nu inte slitage grejer, vi måste skilja på detta i denna tråd.

    Sen är jag rätt så övertygad om att de flesta kitebutiker i Sverige VILL hjälpa så mycket de kan!

  • ristarpen

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 11:20

    Är man återförsäljare för ett märke som har wwg så får man ta det men det ska inte kosta butiken något. Jobbar själv i en branch där det handlas mycket på nätet mm.
    En vara som är köpt på plats får självkart snabbare service om det är möjligt. dok en som är köpt på nätet då skickas det tillbaka till generalagenten för reparation som ibland kan ta 4-6 veckor. Så själklart går det att spara några kronor på näthandel. Men är det smidigt när något händer???

  • regfellow

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 16:46

    De stora på nätet skickar nytt direkt om det är mindre grejor, slitdelar osv. och om man skickar bilder Större saker får man skicka in och så skickar de nytt direkt.

    Min erfarenhet är att butiker(de är generellt så små i Sverige) blandar in generalagent även med mindre grejor, så det tar längre tid…

    Tycker dock att man skall sponsra de som sliter om man har råd…

  • r1k

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 07:29

    @SkånePaul 712853 wrote:

    Så du menar att de svenska butikerna ska sköta garantiåtgärder på kites de inte sålt????

    Det är ju så klart en självklarhet om just det märket erbjuder world wide guarantee, men alla har inte den möjligheten, det krävs ju en rätt så omfattande organisation.

    Jag menar köper du en kamera på eBay inte fan går du till elgiganten för garanti ärende……

    Vi snackar alltså garanti nu inte slitage grejer, vi måste skilja på detta i denna tråd.

    Sen är jag rätt så övertygad om att de flesta kitebutiker i Sverige VILL hjälpa så mycket de kan!

    Menade du mig eller? Nu har du missförstått.

    Jag tog givetvis mitt exempel där jag hade handlat av den lokala handlaren. Och det var en order på över 35 papp som vi hade köpt. Tycker man borde kunna lösa saker då. Men som sagt även där gick slingshot in och skickade prylar istället.

  • ruzzbug

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 08:57

    Hade inte en aning att den lokala butiken får ta hand om garantiärendena kostnadsfritt. Men detta måste man väl godkänna och även få något tillbaka från tillverkaren? Annars kan man ju lägga hur mycket tid som helst på det.

    Självklart är jag medveten om att det blir mycket mer strul om något skulle gå sönder. För min del hade det blivit ett test för att se vad man fick, och om det skulle hända något med den så fick man ta det då. Förmodligen få hjälp av någon som kan, men självklart betala. Hade inte haft en tanke på att lämna in på garanti hos en lokal butik.

    Å andra sidan hade man ju då kunnat köpa kite från alibaba (chansa =)) och om något skulle hända så kan man skicka direkt till slingshot i USA och då få snabb hjälp. Eller?

    Fast nu är det ingen ide för nu blev det köp från lokal butik (Slingshot RPM 12 2013). Mycket trevlig =)

  • milkman

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 21:20

    @r1k 712840 wrote:

    Har haft garantiärende hos svensk handlare förr. Då hade jag köpt allting från honom. Det sades att jag skulle få hjälp men det blev en tråkig historia. En förhalning som pågick ett halvår tills jag tröttnade.

    Så nej tack, jag betalar inte svindyrt för sämre service när jag kan köpa billigare och få utmärkt support utomlands. Det är inga problem 2013.

    För att försöka försvara industrin här i Sverige så har det lite med vart man vänder sig att göra också.
    För att ta oss som exempel. Vi är naturligtvis inte felfria dock.. Men Oftast löser vi garantiärenden på ett par dagar.
    Jag känner inte till något missat något ärende där vi inte givit besked tydligt historiskt.
    Vi har 90% utav alla våra reservdelar hemma för omedelbar leverans. Samma sak gäller prylarna, handlar man hos oss kommer dom oftast direkt.
    Tyvärr har inte alla samma service, ibland i utbyte mot ett “lägre” pris. Men det betyder inte att du får dålig service bara för att det är från Svenska handlare, många här är sjukt seriösa och har fantastisk service. Till det kan du lägga demos, teamåkare som kan hjälpa och möjlighet att byta om det blir fel etc. Det erbjuds inte utomlands.
    Lokala handlare fungerar också som “guider” som hjälper folk att bete sig rätt, vara på rätt plats, eller till och med tala med lokala instanser för att göra sporten både tryggare för alla och bättre accepterad. För det ligger i deras intresse att det fungerar.

    Vill inte säga att man måste sponsra detta. Bara att det känns tråkigt ifall en tråkig upplevelse får tala för oss alla 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa kite på alibaba.com

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.