• Publicerad av dirtytrix på 5 juni, 2012 vid 07:19

    Hallå surfers!

    Nu ska jag komplettera min utr. med ett ytterligare segel. Väger 86kg och ska göra min andra sommar på brädan i år.. Upplevde att mitt nybörjarkit var bra grejer att börja på och risken för att ge sig ut överriggad var minimal förra sommaren.. Söker nu ett större segel för att få till fler dagar på sjön i år.

    Medveten om att jag bör ha en garderob med segel men tar bara ett steg i år.
    Hur stort segel bör jag satsa på? Funderat på 7.5-8.0 men känner mig lite osäker..
    Har ni några bra tips att dela med er av?
    Seglet ska fungera med övriga prylar. Seglas i stockholm och vid enstaka tillfällen på Öland.

    Nuvarande utr:
    Fanatic Shark 150L
    Gaastra 460 30%
    Gaastra Pilot 6.5
    Local Spirit x50 bom

    dr-masse svarade 11 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 07:36

    Med 86 kg och 150-litersbräda så tycker jag Du ska köpa så stort segel som Du tror Du klarar av. Om Du inte vill gå upp ända till 9.0 så kör på så mycket över 8.0 som Du kan tänka Dig. Då får Du många fina dagar i planing och kommer inte att ångra Dig.

  • dr-masse

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 08:37

    Du har ju en Gaastra 460 mast, så varför inte ett Gaastra Matrix 8.0?

    Dock skulle jag rekommendera att uppgradera masten för bättre prestanda.

    I övrigt håller jag med Pelegrin, minst 8.0 och gärna större. Men över 8.0 blir det förmodligen både ny mast (490) och bom (längre) som gäller.

  • mortadelo

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 11:27

    Sailloft Traction 8,5.

    Bra kvalle
    Grymt bottendrag
    Lätt å riggga

    Har den i alla storlekarna men 8,5an är den som seglats allra mest. Är super nöjd.
    /Migge
    http://www.surfspot.se/review/product/list/id/2486/category/121/

  • mahi

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 16:07

    Om du har ett 6.5 tycker jag du skall satsa på ca 8.0.
    Jag kör mitt 7.6/7.8 ca 80% av min seglingstid. Grymt register på de storlekarna, framförallt om du har lite cambers i seglet.

  • dirtytrix

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 09:46

    Tackar för tipsen, har lite att kolla på nu..

    Vad tror ni om Simmer V-Max 2012 7,9?

  • bicless

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 13:44

    Det tror jag blir bra, ibland kan mindre seglel plana tidigare. Mitt sailloft traction 7,5 planar tidigare än en del 8,0 och även viss 8,5 jag provat. v-max verkar oclså ha bottendragsfokus som traction men har inte testat det.

    Tänk på att fullracesegel ofta inte planar tidigt utan har bra toppregister så hittar du ett sånt så måste du gå upp en eller 2 storlekar.

    Bicless

  • dr-masse

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 07:05

    Simmer V-max blir nog bra, men då gäller en ny mast oxå.

    Som sagt, vill du använda den mast du har, välj ett Gaastra segel. Tycker jag.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.