Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köptankar :D nybörjare

  • Köptankar :D nybörjare

    Publicerad av kesoone på 14 september, 2009 vid 19:37

    🙂
    Jag står i valket och kvalet… nytt eller bättre begagnat.
    Har blivit såååå sugen att ge mig ut och lära mig surfa “på riktigt” inte bara på farsans gamla pråm från 1980. MEN vad köpa?

    Allt nytt landar kring 15000 och uppåt vilket känns gränsfall på mycket pengar sådär att börja med.

    Hur som helst verkar begagnat marknaden fattig och halvgalen när det gäller vindsurfprylar….:confused2:

    Ett alternativ jag spanat in är goya fxr 125L med Challenger Liquido 6.2, 2008, AL360 Alubom, mastfot, mast för 15000.
    Något att ha för en som vill lära sig “surfa på riktigt” och börja med lite hopp/trick???

    Har sett några intressanta begagnade men de ligger på 145L och uppåt, känns som de kommer att bli tråkiga och tunga snabbt.

    tack på förhand!

    kesoone svarade 14 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • carl-r

    Medlem
    14 september, 2009 vid 19:59

    Vad väger du och var seglar du? 🙂

  • kesoone

    Medlem
    14 september, 2009 vid 20:01

    190cm lång
    76kg lätt
    seglar i första hand mellan stockholm och norrtälje (bor i åkersberga)

  • pgvirtual

    Medlem
    14 september, 2009 vid 20:17

    Goya + Challenger låter ungeför rätt. Sannolikt får du senare komplementera med ett litet större segel.

  • carl-r

    Medlem
    14 september, 2009 vid 22:06

    Håller med PGVirtual till 100%.

  • kesoone

    Medlem
    15 september, 2009 vid 04:20

    Kul med snabba svar, tack för det. När ni säger ungefär rätt blir jag nyfiken på vad som skulle kunna vara mer rätt 🙂
    Större / mindre / annan bräda? Brädan känns mest central sen som ni säger kan man bygga på med fler segel mm.

  • Knatte

    Gäst
    15 september, 2009 vid 04:46

    Detta måste väl klassas in som lämplig bräda att börja med:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/25042/cat/12
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/25010/cat/12

    Kanske lite på gränsen men varför inte: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/25067/cat/12
    Ett kompklett paket: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/25074/cat/29

    Sedan behöver du ett segel på omkring 7.0 -8.0 kvm så får du surfa en del..

  • stefan_gbg

    Medlem
    15 september, 2009 vid 05:58

    Jag tycker nog ett 7-8m2 är lite stort om man skall lära sig surfa, jag rekommenderar nog ett 5,5 – 6m2. Det blir lättare att lära sig både vattenstart och gipp.

  • carl-r

    Medlem
    15 september, 2009 vid 06:11

    Stefan, det blåser mindre på östkusten och dessutom hade han redan kommit över första tröskeln med farsans pråm. 6.0 behöver man ju tokigt med vind för. Jag tar typ ut min 6.0 5-6 ggr per år. 5.0 en eller två…

  • carl-r

    Medlem
    15 september, 2009 vid 06:15
    kesoone;576071 wrote:
    Kul med snabba svar, tack för det. När ni säger ungefär rätt blir jag nyfiken på vad som skulle kunna vara mer rätt 🙂
    Större / mindre / annan bräda? Brädan känns mest central sen som ni säger kan man bygga på med fler segel mm.

    Det vet man inte förrän man har kört på den ett tag och bildat sig en egen uppfattning. Inom windsurfing är personliga preferenser viktiga. 🙂
    Brädor kan man köpa på sig hur mycket som helst, och en bräda i den storleken går väldigt fort på begagnatmarknaden om man vill bli av med den. Ang. storlek så tycker jag varken större eller mindre.

  • kinghippo

    Medlem
    15 september, 2009 vid 07:52

    Jag tror inte du behöver vara rädd för att 145L är för stort, dom är bra mycket vingligare än en pråm med centerbord. Planar du redan i stropparna kan du satsa på något mindre direkt.

    Ett tips är att satsa på minst två segel för många dagar på vattnet. Kanske 7-8 + 5.5-6?

  • bicless

    Medlem
    15 september, 2009 vid 13:43

    Hej

    Fick precis in en Mistral Vision från 2002 som kanske kan passa dig. Den är rätt bra som steg 2 bräda, 77 bred så rätt stabil och hyfsat modern shape. Dock inget man hoppar med då den är för stor men bra mellannivå och grymt mycket smidigare än en 80 tals pråm. Har även passande ny rigg med segel.
    Du får beg bräda med ny mistral rigg, segel 6,5kvm, mast, bom, mastfot, upphal, linor för 7500:-, kan även byta ut segelet andra nya eller beggade i andra storlekar om det önskas. Vi har exempelvis beggade mellan 5,5-7kvm. maila info@surfspot.se om du har några funderingar.

    Mvh

    Bicless

  • streamside

    Medlem
    15 september, 2009 vid 15:29

    Jag köpte min första bräda tidigare i sommar. Det blev slutligen en Starboard Go 129 liter med ett 5.4 segel.

    Efter att ha seglat ett dussintal gånger märker jag att jag blivit mer och mer kräsen med vädret och endast går ut när det blåser mer. Om jag skulle gjort om köpet skulle jag köpt ett större segel alternativt försökt fixa extra segel som är större.

    Någon som har ett större segel att tipsa om till en Starboard Go 129 liter?

    Streamside

  • rasmus_w

    Medlem
    15 september, 2009 vid 16:06

    6.5 eller 7.0 borde väl vara ett lagom hopp uppåt i storlek. Jag skulle nästan vilja påstå att Go 129 är för stor för ett 5.4. Med fullt drag i det seglet blir din Go en ganska svårseglad bräda.

  • carl-r

    Medlem
    15 september, 2009 vid 16:29
    Streamside;576222 wrote:
    Jag köpte min första bräda tidigare i sommar. Det blev slutligen en Starboard Go 129 liter med ett 5.4 segel.

    Efter att ha seglat ett dussintal gånger märker jag att jag blivit mer och mer kräsen med vädret och endast går ut när det blåser mer. Om jag skulle gjort om köpet skulle jag köpt ett större segel alternativt försökt fixa extra segel som är större.

    Någon som har ett större segel att tipsa om till en Starboard Go 129 liter?

    Streamside

    Vilka vindar skall det vara till?
    Och vad väger du?
    Hur lång fena har du?

  • streamside

    Medlem
    16 september, 2009 vid 09:01

    Hallå igen,

    Vid 8-9m/s eller mer tycker jag att mitt 5.4m/s går bra (än så länge!). Det större seglet kommer jag använda när det blåser mindre än 8-9 m/s och skulle gärna vill kunna köra det med så lite vind som möjligt.

    Jag kör mest med sjögräsfenan Tekknosport Lessacher 280:

    http://www.onwater.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=2555&category_id=18&option=com_virtuemart&Itemid=36

    Har även en Drake Freeride Drive 460, vilken jag använder sällan.

    Jag klockar in på något kilo över 70.

    Idag har jag en 430 mast. Är det möjligt/rekomenderat att köra ett större segel på den masten?

    Streamside

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köptankar :D nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.