Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Köra utan lastförskjutningsskydd?

  • Köra utan lastförskjutningsskydd?

    Publicerad av jopi på 4 augusti, 2009 vid 09:55

    Tjena. Någon som har koll på vad som händer om man åker dit med sin LB-reggade buss utan lastförskjutningsskyddet?
    Har hört något om att man bara åker på en ombesiktning, kan det stämma?

    skotten svarade 14 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • jocke-g

    Medlem
    4 augusti, 2009 vid 20:50

    Ingen aning men det var enkelt att regga om den till campingbil och då slipper man det kravet på lastgaller. Men om du behöver ett så har jag ett till salu WV T4.

    Jag har hört att det ska vara ganska dyrt att åka dit för det men inget som jag har bekräftat bara “hört”.

    Jocke

  • jopi

    Medlem
    4 augusti, 2009 vid 21:19

    LB reggning och galler har jag nu. Husbilsreggning medför lite andra krav som jag inte vill/kan uppfylla istället.

  • svenne

    Medlem
    4 augusti, 2009 vid 21:43

    Olovligt fordon. Körförbud, kanske böter och definitivt ombesiktning. Been there. 🙂

  • jopi

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 06:47

    Ok, tack för infon Svenne. Låter som jag inte vågar chansa då…

  • svenne

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 07:26

    Du kan ju alltid spela oförståendes. Kör du, så stor chans är det inte.

  • jopi

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 07:30

    Sant, men jag är rätt mesig av mig när det gäller sådant här 🙂
    Har iofs kört LB reggad bil i totalt 7 år och aldrig blivit kontrollerad, så håller med, risken är nog minimal.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 10:58

    Spela oförstående kan alltid funka. Har själv kört min M22 (1,5 ton) på släp efter en Volvo S60 på ett släp avsett för en lättare båt. Det gick turligt nog bra.

  • gnutten

    Medlem
    8 augusti, 2009 vid 10:00

    Jag har blivit stoppad i nykterhetskontroll utan något galler/vägg på min LB. När jag öppnade där bak (givetvis hade jag plånboken liggandes där), var polsinens enda kommentar: vad fint du har byggt… 🙂 jag kanske hade tur

  • sebbe87

    Medlem
    8 augusti, 2009 vid 19:56

    Det är ju väldigt många som plockar bort det direkt efter besiktningen, tror inte risken är så stor.

  • freddandson

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 20:57

    intressantare är kanske att ta reda på vad försäkringen säger den dag du smäller. DET kan bli mycke dyrare. om bilen inte uppfyller kraven för LB reg är det inte säkert att försäkringen för LB gäller.

  • jopi

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 14:18
    freddandson;565156 wrote:
    intressantare är kanske att ta reda på vad försäkringen säger den dag du smäller. DET kan bli mycke dyrare. om bilen inte uppfyller kraven för LB reg är det inte säkert att försäkringen för LB gäller.

    Hmm, sant. Hur ska man ställa den frågan utan att röja sina intentioner 🙂

  • blueride

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 14:50
    Svenne;564185 wrote:
    Olovligt fordon. Körförbud, kanske böter och definitivt ombesiktning. Been there. 🙂

    Hej hopp,

    det värsta som kan hända är att du får ombesiktiga.

    försäkringen gäller som vanligt.

    /marcus

  • hanko

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 21:12

    Nog kan “vi” slå på en ordningsbot oxå men vanligast med en ombesiktning a 300 spänn. Nog med obehag. Och när det gäller alla (i stort sett) brott….UPPSÅT krävs…

  • jopi

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 16:15

    Hänkö, du är alltså polis, kanske rent ut av trafikpolis?
    Det som stör mig är att det är nästan lika många varianter som svar ovan, men det kanske är så att det är ingen exakt vetenskap. Marcus, hur säker är du på försäkringsbiten?

  • hanko

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 21:01
    jopi;565888 wrote:
    Hänkö, du är alltså polis, kanske rent ut av trafikpolis?
    Det som stör mig är att det är nästan lika många varianter som svar ovan, men det kanske är så att det är ingen exakt vetenskap. Marcus, hur säker är du på försäkringsbiten?

    När det gäller försäkringsbiten kan jag väl bara säga att det kan bli bekymmer om det typ sker en olycka och “lasten” far framåt och skadar något/någon. Då kan ju försäkringsbolagen ha synpunkter på om lastförskjutningsskyddet saknas eller var nedfällt.

    Det en del som jag har konfronterat problemet med (obs…non-surfers) är att man teoretiskt har 1 månad på sig att besikta om man har gjort om fordonet. Däremot ska man ju såklart inte använda fordonet då.

    Exempelvis de förare som kör med LB-reggat utan lastförskjutningsskydd kan säga att de tänkt omregistrera fordonet. Som skrivet i tidigare inlägg…inte helt solklara tolkningar. Denna var ytterliggare en. Det är ju iallafall inte så stor skillnad i skatt nuförtiden med exempelvis en LB-reggad 745:a och en normal. Dessutom har ju fordonskatten för dessa bilar (dieselvarianterna typ MB 200)höjts sedan ett par år.

    Lycka till i regelvidrigheterna hehe..! Storebror ser Er !!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Köra utan lastförskjutningsskydd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.