Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kramp i underarmarna

  • Kramp i underarmarna

    Publicerad av filipl på 22 mars, 2007 vid 12:40

    Jag märker nästan alltid när jag windsurfar att den svaga länken är just underarmarna, där jag ofta får kramp.

    Är det någon som har något undergörande tips på hur man skall minska kramp i underarmarna, både vid vinter- och sommarsegling?

    Det jag själv kommer på är följande.

    1. Rätt intrimmade prylar (sittseletamp, bomhöjd etc)

    2. Smal bomdiameter

    3. Rätt handskar vid vintersegling

    4. Styrketräning, det är särskilt här som jag undrar om någon har något användbart träningstips!

    Själv styrketränar jag två-tre ggr per vecka och de övningar som jag tror har effekt på underarmarna är främst dragövningar, där mjölksyra byggs upp i underarmarna efter ett par repetitioner, “underarmscurls” med handflatan upp resp ned samt dynamisk och statisk träning med “handklämma”.

    Har någon något ytterligare tips på vad man kan göra för att motverka underarmskramp?

    Oregistrerade svarade 17 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • jopi

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 12:47

    Tror det handlar mycket om att segla avslappnat och kunna släppa bommen med en hand då och då för att “skaka loss”.

  • surfmanj

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 12:56

    om jag förståt det rätt så är det så att man får kramp i armarna pga just handskarna! dräckten och handskarna skapar ett tryck på underarmen som gör att blodet inte kan pasera tillräkligt bra, detta gör att man får kramp.. för du får det väll inte på sommaren?

    mitt tips är att klippa ett litet jack i handskarna fungerade för mig!

  • filipl

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 12:57

    Något som jag tycker mig ha märkt, men jag kan ha misstagit mig, är att även om våtdräkten klämmer åt bara lite grann vid handleden, så ökar det tendensen att få kramp.

    Har ni andra också upplevt det?

    Är det någon som har något tips på hur man kan töja ut en våtdräkt t ex vid handleden? Jag har själv provat att trä våtdräktsärmen över en flaska och låta den sitta där ett par dygn, men det verkar inte hjälpa.

  • Oregistrerade

    Gäst
    22 mars, 2007 vid 13:36

    Hei, tror jeg har et par tips vedr dette:
    HAr selv hatt problemet tidligere.
    Godt med væske i kroppen er med på å minske muligheten for krampe.
    Musklene trenger energi underveis og min teori er at om væsken /energi mangler kan det gå over til krampe. Og med væske i kroppen mener jeg drikke av vann god tid før surfen..ikke bare rett før en går på. MEn rett før en skal gå på kan en kan drikke passe mengder m sportsdrikk og evt ta pauser innimellom og drikke sportsdrikk. En kan evt avslutte dagen m noe protein shake rett etter surfingen. Om du seiler lenge en dag kan en og fylle på m proteiner underveis..på den måten er en kanskje bedre rustet neste gang en surfer. Men men må ikke overdrive heller.
    Men tipset til Jopi er kanskje det aller beste…og du har mye å hente på det.
    Tenk underveis i surfen hvor hardt du holder i bommen. Min erfaring er at jeg har holdt mye hardt i bommen selv når jeg ikke trenger. Når du gjør manøver vattenstartar etc holder en kanskje hardt, men når du surfer rett frem kan en holde løst. Som feks betyr at om en er i bølger må en holde hardt oftere og blir fortere sliten evt krampe. Og når det gjelder vinter/vår surf m kaldt i vannet..bidrar jo og evt hansker til krampe, men det er og det kalde vannet og kroppens arbeide m å holde varmen som gjør at muskulaturen blir fortere sliten og en får fortere kramp.
    Hilsen Nordmann

  • svenne

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 13:39

    Jag har gjort en liten empirisk bildstudie i vintras i gamla surfblaskor. Ganska många av pro-seglarna håller bommen mycket längre in i handen än jag själv, dvs de har bommen i handflatan istället för att hänga i fingrarna.

    Vad det gäller träning så är klättring ett extremt bra komplement till surf, underarmarna får ordentligt med smisk. 🙂

  • k-man-2

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 14:39

    rejält med vätska är nog bra ja…

    har också läst att “övertumsgrepp” (tummen på ovansidan av bommen) ska förebygga kramp

  • wind-lover

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 16:47

    @k.man 371668 wrote:

    rejält med vätska är nog bra ja…

    Jo, dricka är alltid bra!… Men jag kan känna att när jag är fullt uppe i surfet och dricker emellanåt att jag mår illa och får ont i magen av att man är igång så mycket… och det är ju lite jobbigt om man inte dricker heller… –störigt– 😉

  • davo

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 16:56

    Till och från jobbet och när jag är ute o reser sitter jag o klämmer på en sån där handfjäder. Grym träning som jag är helt övertygad kommer vara ett bra bidrag. Mumma för underarmarna o händerna!

  • surfslusken

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 17:08

    @wind-lover 371694 wrote:

    Jo, dricka är alltid bra!… Men jag kan känna att när jag är fullt uppe i surfet och dricker emellanåt att jag mår illa och får ont i magen av att man är igång så mycket… och det är ju lite jobbigt om man inte dricker heller… –störigt– 😉

    Jo visst e de bra o dricka ordentligt före o under surfpasset. Men den här tiden på året när man kör me den riktigt täta dräkten (ännu värre me torrdräkt) kan man ju inte pissa! De funkar ju inte o ligga i vattnet vaska ur de där varma sköna me vinterdräkten. Eller e de här bara ett problem för oss äldre “prostata gubbar”???

  • rasmus_w

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 17:31

    Vi vindsurfare tycks älska att hålla på och fundera ut diverse fiffiga övningar för att träna underarmarna men vi glömmer ofta det självklara: Att låta det vara en del av en vanliga träningen.

    Mitt förslag är att styrketräna, punkt slut. Det finns massor av styrketräningsövningar som utförs med armarna hängandes utmed kroppen och en skivstång i händerna. För det mesta är det inte armövningar alls men armarna får ändå jobba som fan.

    Nägra exempel: Raka marklyft. Skivstång hängandes i armarna, lätt böjda knän och axlarna bak. Luta överkroppen framåt och var noga med att hålla ryggen helt rak och inte släppa fram axlarna. Låt stången stryka längs med benen tills den snuddar marken, vänd sen uppåt. Övningen är till för att träna rygg, rumpa och baksida lår, men jag garanterar att de flesta inte är starka nog för att ge de musklerna en omgång på det viset. De flesta är helt enkelt för svaga i händer och underarmar för att orka hålla i en tillräckligt tung stång tillräckligt länge. Inte förrän jag började köra med 80 kilo på stången började jag märka att andra muskler än underarmarna jobbade.

    Vanliga marklyft: Som raka marklyft fast man böjer knäna när man lutar överkroppen framåt. I princip styrketräningsversionen av korrekt lyftteknik. Om man nånsin behöver lyfta nåt tungt, typ en flyttkartong full med böcker eller så, så är antagligen ett marklyft rätt sätt att göra det.

    Chins. Säger sig självt. Att hänga i en stång och lyfta sin egen kroppsvikt tills hakan är över stången är tung för greppet och att göra många chins kräver grym greppstyrka.

    Det finns överlag en anledning till att byggare fuskar och använder dragremmar för att slippa vara begränsade av greppstyrkan när de vill träna andra muskler. Som vindsurfare kanman dra nytta av det och bli greppstarka som fan och samtidigt få nyttig träning av rygg och ben.

  • wind-lover

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 17:31

    @surfslusken 371696 wrote:

    Jo visst e de bra o dricka ordentligt före o under surfpasset. Men den här tiden på året när man kör me den riktigt täta dräkten (ännu värre me torrdräkt) kan man ju inte pissa! De funkar ju inte o ligga i vattnet vaska ur de där varma sköna me vinterdräkten. Eller e de här bara ett problem för oss äldre “prostata gubbar”???

    hahaha mysigt!! tror också de e mest problem för er gubbar 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 17:54

    Jag tror det beror på att slusken inte jobbar sig varm när han surfar. Jag har aldrig nånsin blivit pissnödig medan jag varit ute och surfat, man brukar inte bli det när man svettas rejält.

  • surfslusken

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 21:03

    @Rasmus_W 371710 wrote:

    Jag tror det beror på att slusken inte jobbar sig varm när han surfar. Jag har aldrig nånsin blivit pissnödig medan jag varit ute och surfat, man brukar inte bli det när man svettas rejält.

    VA???? Aldrig blivit pissnödig när du surfat??? Kör du max halv timmes pass?Eller e du en sån där som heller aldrig pissat i dräkten, aldrig besökt en porrsite på nätet, aldrig fantiserat om nån annan när du idkat älskog med tjejen, aldrig mätt snazen osv osv.

  • rasmus_w

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 21:15

    Jag har kört sex timmar på raken med fullt drag i 3.5:an nere på Gran Canaria och jag blev inte pissnödig då heller. Däremot drack jag tokmycket vatten när jag väl klev iland och sen drack jag öl hela kvällen och halva natten.

    De flesta av de där andra sakerna har jag gjort, tror jag. Är lite osäker på det där med piss i dräkten och det där med fantiserandet men det berr väl mest på att jag inte memorerar allt jag gör.

  • calle_b

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 22:38

    Är det kallare i vattnet blir man mer pissnödig, samt att det extra pumpet av att se fina förhållanden gör en (mig) pissnödig. Har dock lyckats hålla min nya ProLimit-dräkt pissfri, i ca 6 månader. Får se hur länge det håller 🙂

    Rasmus. 6 h me 3.5 låter hårigt. Tävlar du, eller vad är du för superatlet egentligen?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kramp i underarmarna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.