Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kramp i underarmarna

  • rasmus_w

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 22:55

    Superatlet? Knappast, men så sällan som det blåser så stannar jag på vattnet så länge jag bara kan när det väl kommer vind och är därför mån om att underhålla min uthållighet. På den tiden när jag kunde segla sex timmar på raken var jag väldigt flitig med att ta långa cykelturer och det verkar ha funkat för mig. Fråga nån som kände mig när jag var linsurfare, jag cyklade ut till tvärskogsudde, surfade i 4-5 timmar och cyklade sen hem. Ibland råkade surfandet sammanfalla med att skolan ordnade fest och då kunde det hända att jag avslutade dagen med några timmar på dansgolvet.

    Syreupptagningsförmåga rockar. Man hinner med så mycket mer kul om man har grym kondis.

  • joth

    Medlem
    23 mars, 2007 vid 06:45

    @surfslusken 371696 wrote:

    Jo visst e de bra o dricka ordentligt före o under surfpasset. Men den här tiden på året när man kör me den riktigt täta dräkten (ännu värre me torrdräkt) kan man ju inte pissa! De funkar ju inte o ligga i vattnet vaska ur de där varma sköna me vinterdräkten. Eller e de här bara ett problem för oss äldre “prostata gubbar”???

    Det är nog ett problem för oss gubbar helt klart men när kommer våtdräkten med gylf??? Jag har tom funderat på att klippa upp och sy dit en flärp som kan stängas med kardborre. Tror inte att det skulle vara så svårt egentligen.

    En flärp på insidan och en på utsidan som tätar. Det måste ju inte vara 5mm neopren på båda sidorna utan något tunnare.

    Men visst det kanske inte är så snyggt men vem är snygg i våtdräkt egentligen…

  • sumo

    Medlem
    23 mars, 2007 vid 20:22

    Kollade på nätet för ett tag sedan,hittade då något som heter palm harness.
    Köpte på mig några som jag har liggandes.Har ej testat dessa ännu.Detta kan ju vara en lösning på ditt problem.om någon är intresserad så finns något par till salu.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 mars, 2007 vid 22:57

    @joth 371809 wrote:

    Det är nog ett problem för oss gubbar helt klart men när kommer våtdräkten med gylf??? Jag har tom funderat på att klippa upp och sy dit en flärp som kan stängas med kardborre. Tror inte att det skulle vara så svårt egentligen.

    Annars har jag för mig att nån kissnödig surfare för länge sen uppfann ett enkelt sätt att uträtta det där behovet direkt från brädan. Bodydrag brukar det kallas.

  • rookie

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 10:02

    Det sägs att 9 av 10 surfare som blir attackerade av haj har kissat i våtdräkten. Dock framgår det inte vad som är orsakan och verkan.

    Men jag lyfter ett varningens finger.

  • rasmus_w

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 13:32

    @rookie 372020 wrote:

    Det sägs att 9 av 10 surfare som blir attackerade av haj har kissat i våtdräkten. Dock framgår det inte vad som är orsakan och verkan.

    Men jag lyfter ett varningens finger.

    Ska tänka på saken nästa gång jag ger mig ut på mälaren.

  • filipl

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 15:18

    Jag kom på en sak som faktiskt bör kunna hjälpa.

    Under de sista två månaderna har jag (för första gången) tagit Kreatin som kosttillskott när jag styrketräningen.

    Jag har märkt tidigare, och märkte särskilt tydligt igår, när jag för första gången tog hela dagsdosen före träningen istället för uppdelat på hälften före och hälften efter träningen, att återhämtningen mellan seten, och även mellan de enstaka repetitionerna, förbättrades markant.

    Kreatin före ett “hårt” windsurfingpass borde ge snabbare återhämtning av trötta underarmar och jag skall ta och prova det.

  • rasmus_w

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 15:39

    Dock ska påpas att ungefär 20% av alla inte märker någon som helst effekt av kreatin. troligen handlar det om att deras kroppar producerar allt kreatin de behöver.

  • jarp

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 16:09

    Montera en stång i vardagsrumstaket, greppa, kolla in ett par csi-avsnit… voila…mjölksyreträning!

    Som stilla återfallsseglare har jag ett mine av när man segla utan sele…..hur fåglarna nu det gick till….

  • Oregistrerade

    Gäst
    24 mars, 2007 vid 16:45

    Kramp i underarmarna.
    Några får det lättare än andra. Vanligst är me3d handskar och trång dräkt på underarmen.

    Men: Har du mkt lätt att få kramp så kan det bero på att en nerv, N. Radialis som sträcker sig från nervplexus (plexus cervicalis) och ner till handledet kan komma i klämm. Nerven inerverar (ger elektriska signal) till armen/ underarmen och handens sträckmuskler. Omedelbart nedanför armbågens insida går nerven i en kanal eller (spricka) mellan muskler som böjer (flektion) underarmen. Vid påfrästning t. ex statisk arbete blir dessa muskler trötta och sveller något, därefter blir dett enuu trångare och det blirkompression på nerven. Detta fenomen är velkänd och kan inte tränas bort med mer och starkare muskler (stora muskler: trångare kanal).
    Detta kan iprinsipp gälla för flera nerver och muskelgrupper.
    Hur undvika:Vet ei, men undvik hanskar och trång dräkt, även helt upp på axel/överarmsnivå.
    JJ

  • gammelsurfen_

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 17:25
    filipl;371642 wrote:
    Jag märker nästan alltid när jag windsurfar att den svaga länken är just underarmarna, där jag ofta får kramp.

    Är det någon som har något undergörande tips på hur man skall minska kramp i underarmarna, både vid vinter- och sommarsegling?

    Det jag själv kommer på är följande.

    1. Rätt intrimmade prylar (sittseletamp, bomhöjd etc)

    2. Smal bomdiameter

    3. Rätt handskar vid vintersegling

    4. Styrketräning, det är särskilt här som jag undrar om någon har något användbart träningstips!

    Själv styrketränar jag två-tre ggr per vecka och de övningar som jag tror har effekt på underarmarna är främst dragövningar, där mjölksyra byggs upp i underarmarna efter ett par repetitioner, “underarmscurls” med handflatan upp resp ned samt dynamisk och statisk träning med “handklämma”.

    Har någon något ytterligare tips på vad man kan göra för att motverka underarmskramp?

    Ska du träna underarmarna ska du köra detta: Du har en pinne med ett rep som sitter fats i den. snöret ska vara så långt att när du håller armarna rakt ut ska den vikt du hänger i snöret vara vid marken. sedan är det bara att att börjar rulla upp snöret runt pinnen med båda händerna (fortfarande med raka armar). Detta ger dig garanterat starkare underarmar..

  • rasmus_w

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 23:35

    @gammelsurfen_ 372077 wrote:

    Ska du träna underarmarna ska du köra detta: Du har en pinne med ett rep som sitter fats i den. snöret ska vara så långt att när du håller armarna rakt ut ska den vikt du hänger i snöret vara vid marken. sedan är det bara att att börjar rulla upp snöret runt pinnen med båda händerna (fortfarande med raka armar). Detta ger dig garanterat starkare underarmar..

    Nu är det i och får sig framförallt statisk underarmstyrka man behöver och det tycker jag man tränar bättre genom att hålla i en toktung skivstång eller hänga sin kroppstyngd i fingerspetsarna.

    Att öva sig i att segla utan hängsele är också en bra metod, som dessutom för det goda med sig att man vet att man kan ta sig hem även om hängselen skulle paja. Robby Naish seglade nån gång ett slalomrace med knäckt bom genom att ha en hand om masten och en hand vid uthalsöljetten men det får nog sägas vara överkurs.

  • Oregistrerade

    Gäst
    28 mars, 2007 vid 15:40

    @jarp 372058 wrote:

    Montera en stång i vardagsrumstaket, greppa, kolla in ett par csi-avsnit… voila…mjölksyreträning!

    Som stilla återfallsseglare har jag ett mine av när man segla utan sele…..hur fåglarna nu det gick till….

    haha ja men bommar av trä va bra vettu!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kramp i underarmarna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.