Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kroppsviktens betydelse för planingen

  • Kroppsviktens betydelse för planingen

    Publicerad av filipl på 24 mars, 2007 vid 15:28

    Eftersom jag håller på att gå ned i vikt (vägde förra sommaren ca 90 kg) och kommer i sommar att väga ca 80 kg, så har jag funderat lite över hur detta kommer att påverka förmågan att plana tidigt, med samma utrustning som tidigare.

    Det jag funderar över är bland annat följande.

    Jag seglar bland annat med en JP X-cite Ride 120 och ett Sailworks Retro 8.0.

    Om utrustningen är identisk, seglaren är identisk (samma färdighetsnivå etc), förutom att kroppsvikten är 10 kg mindre, hur mycket tidigare planar man då?

    Eller:

    Om man föreställer sig två enäggstvillingar, som är lika duktiga seglare och som kör på likadana brädor, hur pass mycket större segel bör den tvilling som väger 90 kg ha, jämfört med den som väger 80 kg, om de skall plana lika tidigt?

    Teoretiska frågeställningar, som det är lätt att förlora sig i när man känner att man inte fått segla tillräckligt mycket!

    philippos svarade 17 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 15:43

    Något tidigare kanske du planar med det är inte säkert. Däremot kommer du antagligen känna dig smidigare och lättrörligare på brädan och det kan mycket väl göra att din segling utvecklas och till och med blir snabbare på brädan än tidigare. Visst, i vissa förhållanden handlar fart mest om att hänga så många kilo som mäjligt i bommen men ofta är smidighet och lättrörlighet viktigare.

  • johnjrambo

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 17:43

    jag tippar på 5sek tidigare

  • argulander

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 18:38

    Kanske mer intressant att fråga sig hur mycket större segel respektive större bräda man behöver för att plana lika tidigt om man tex väger 10 kg mer. Det är ju uppenbart att det är så. (Sen finns det ju förstås de som är extremt duktiga, kan pumpa bra etc som kan gå igång med små grejor fast de är ganska tunga.) Min erfarenhet är att jag som väger ca 90 kg måste ta ett segel som är mer än en kvadrat större för att plana samtidigt med någon som väger 75 kg, dessutom behöver jag en något större bräda. Vindstyrkan är ju svår att mäta ute på vattnet, så det är svårt att ha som referens, det blir väldigt subjektivt. Jag har gått upp och ner i vikt en del och min känsla är ju att man planar betydligt lättare bara man kommer ner 5-6 kg, dessutom känns seglingen bättre det går lättare att gippa etc. Klas

  • filipl

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 19:25

    Det du (Argulander) säger stämmer ganska väl med en artikel som jag har för mig att jag läste i tyska Surf för ganska många år sedan, de hade där undersökt frågan på ett “tyskt”, vetenskapligt sett, och kommit fram bland annat till 10 kg seglarvikt krävde ca 1 kvm större segel för att plana lika tidigt.

    Detta stämmer ganska väl med min egen erfarenhet. För ett par år sedan hade jag en bräda på 109 liter (62 cm bred) och det var en rejäl skillnad i tidig planing när jag seglade på den och vägde runt 80 kg, och när jag senare vägde runt 90 kg.

    Det verkar som om, i alla fall beträffande brädor som har en volym så att de är på gränsen till att bli sinkers, kan ha ganska stor betydelse för tidig planing om brädan i praktiken är en sinker, eller om volymen är något större, så att brädan inte är en sinker.

  • philippos

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 19:44

    @jOHNjRAMBO 372083 wrote:

    jag tippar på 5sek tidigare

    Ha ha haa …humorpoäng till Rambo

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kroppsviktens betydelse för planingen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.