Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga bräda – hur göra?

  • Laga bräda – hur göra?

    Publicerad av johan-b på 27 september, 2008 vid 15:56

    Inget gott som inte för något ont med sig… Efter några timmars härligt sufrande idag fick jag se att min bräda spruckit upp i nosen, efter att letat både i forumet här och på internet är jag osäker på hur jag ska gå till väga.
    Som ses i bilden verkar det som fogen mellan topp och botten på brädan släppt, hur ska jag gå till väga för att reparera detta? Jag hade tänkt att först torka ur brädan några dagar och sedan försöka limma samman med epoxi eller polyester, men är osäker på om det räcker. Måste jag dessutom pressa samman kanterna för att undvika spänningar?
    Sprickan är ca. 3-4 cm. Brädan är en BIC Techno.
    Jag är tacksam för alla tips och ideer

    tagt svarade 15 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • simpa

    Medlem
    27 september, 2008 vid 16:02

    Svenne has it!

  • svenne

    Medlem
    27 september, 2008 vid 17:16

    Använd inte polyester, långsam epoxi är grejen.
    Behåll brädan stående som den är. Försök att ställ brädan så att sprickan är något sånär horisontell så lägger sig epoxin jämnt. Om du kan klämma ihop halvorna med handkraft så bör du klämma ihop de under lamineringen också.

    Slipa bort färgen men inte fiberlagren under. Slipa ett område som är minsta två centimeter runt sprickan, gärna mer.
    Först börjar du med att “fylla” sprickan med epoxi. Låt det sjunka ner en stund, runt en kvart, och sen klämmer du ihop halvorna lagom mycket. Använd tvingar eller limklämmor (knäktar), lägg en träskiva mellan så att du inte får klämskador.
    Lägg på ett eller två lager fiber ovanpå. Massera in epoxin i fibern.
    Och nu kommer det härliga småskade/budgetvakuumknepet: Lägg på en plastfolie över hela området och massera ut luftbubblorna med en glasspinne eller fingret. När alla bubblor är borta låter du brädan vara till minst ett dygn senare.
    Dygnet senare: Plocka bort tvingar och folie, slipa ytan jämn och lägg (eventuellt) på färg.

  • johan-b

    Medlem
    28 september, 2008 vid 16:10

    Strålande! Tack Svenne för ett bra och snabbt svar.

  • tagt

    Medlem
    29 september, 2008 vid 16:17

    Hej, jag har fått en liknande kross skada på min nya bräda,surt. Jag köpte precis Marine Epoxy (märke plastic padding), enligt bruksanvisningen så ska man kunna fylla, foga, limma och täta upp glasfiberplast etc med den.

    Räker det med att jag slipar ner skadan och sedan fyller upp med ME, sedan slipar av och sen kanske målar över detta? eller måste jag på med glasfiber väv utanpå epoxyn?

    Känns som om det skulle bli ett rätt tjockt lager om jag ska på med glasfiber väv också.

    Var köper man och vilken typ av färg kan man köra på efter lagningen? brädan är vit.
    Fredrik

  • janne_b

    Medlem
    29 september, 2008 vid 19:12

    Hej.
    Gör som Svenne sade, men ta och tejpa istället utanpå gladpacken, hårt med bred maskeringstejp, så får du grymt fint laminat och dessutom jämt och fint så att finishjobbet blir enklare sedan…
    /J

  • tagt

    Medlem
    29 september, 2008 vid 19:54

    @janne_b 503659 wrote:

    Hej.
    Gör som Svenne sade, men ta och tejpa istället utanpå gladpacken, hårt med bred maskeringstejp, så får du grymt fint laminat och dessutom jämt och fint så att finishjobbet blir enklare sedan…
    /J

    Frågan är om jag kan använda den epoxyn som jag köp?
    Den som svenne beskriver verkar vara mer flytande i konsistensen, medan den jag köpt är mer som spackel (tror jag, eller har jag fel?)

    Om ja, är det då bara att köpa lite glasfiber väv och lägga i det andra lagret med Marin epoxy, och sen köra gladpack+tejp på?
    /F

  • ingen

    Medlem
    29 september, 2008 vid 21:06

    Tagt,

    Eftersom Svenne inte har svarat än så kan du ju alltid läsa de här trådarna så länge.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=58680
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=56341

    Jag har köpt ett epoxi kit från hjertmans, tycker det fungerar fint att laga med, finns motsvarande på watski m fl.
    http://www.hjertmans.se/
    artikel nr: 4598-102

    Vad jag förstår så har du köpt spackel. Det fungerar inte så bra med väv, eller inte alls kan man säga.

    Nu är det snart dags att flytta denna tråden till rätt ställe på forumet.

    Svenne kan säkert fylla i med hundra tips som är bättre, fast det går ju att använda sök funktionen och sök ord epoxi tex, eller varför inte epoxy:smile:

  • svenne

    Medlem
    29 september, 2008 vid 21:52
    Ingen;503693 wrote:
    fast det går ju att använda sök funktionen och sök ord epoxi tex, eller varför inte epoxy:smile:

    Du har ju redan gett det ultimata svaret. 😉

  • tagt

    Medlem
    30 september, 2008 vid 11:44

    @Ingen 503693 wrote:

    Tagt,

    Eftersom Svenne inte har svarat än så kan du ju alltid läsa de här trådarna så länge.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=58680
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=56341

    Jag har köpt ett epoxi kit från hjertmans, tycker det fungerar fint att laga med, finns motsvarande på watski m fl.
    http://www.hjertmans.se/
    artikel nr: 4598-102

    Vad jag förstår så har du köpt spackel. Det fungerar inte så bra med väv, eller inte alls kan man säga.

    Nu är det snart dags att flytta denna tråden till rätt ställe på forumet.

    Svenne kan säkert fylla i med hundra tips som är bättre, fast det går ju att använda sök funktionen och sök ord epoxi tex, eller varför inte epoxy:smile:

    Tack för svaren, verkar som jag får skippa spacklet och gå på något av epoxzzy-kitten som rekommenderas.
    Köpte ME från ClasOhlsson eftersom det var enklast att hitta…=)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga bräda – hur göra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.