Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga lattor?

  • Laga lattor?

    Publicerad av safesurfer på 28 juni, 2010 vid 07:30

    Jag har tre lattor som är spruckna längstmed, fibrerna har släppt från varandra typ delaminerade, vilket gjort lattan mjukare. Funderar på att använda epoxy för att limma ihop dem och kanske linda ett lager glasfiber runt men det finns en risk att lattan blir för styv och går av istället för att flexa sedan. Det blir en väldigt stor limm yta så det borde bli ganska starkt.
    Låter det som en bra idee eller finns det bättre sätt?
    Tacksam för hjälp.

    safesurfer svarade 13 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • nilslars

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 10:16

    ok första inlägget här .. precis beställt hem nya lattor till två segel gick på ca 500 kr per segel så om du är fäst vid dit segel och vill att de skall behålla samma egenskaper som det haft när du köpte de så köp nya lattor. Alternativet kan vara att köpa något gammalt liknande utslitet segel för en billigt penning ta lattorna och såga till dem så att de passar ditt segel, blir jobbigare att få till om lattorna är ihåliga men de går… Aldrig limmat ihop några lattor som du beskriver men jag tog lattor ifrån ett gammalt slitet formulasegel och satte i ett freeridesegel men de blev för styvt, seglet fungerade väldigt dåligt i lättare vindar.

  • jesse

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 12:00

    Jag skulle nog göra ett försök med krympslang. Finns att köpa på Biltema Clas Ohlson etc. Ta en slang som är precis tillräckligt stor för att kunna trä på lattan och värm med en tändare. Ta flera lager om det skulle behövas. Har inte provat detta själv men borde funka ett tag i alla fall och det kostar inte många spänn plus att det är enkelt att ta bort om det inte skulle fungera.

  • safesurfer

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 12:33

    Kanske ska tillägga att det är ett racesegel med tublattor i flera sektioner. Jag misstänker att det är rätt dyra lattor om man köper nya men att man kanske kan lämna in till surfers och så byter de bara den sista sektionen på lattan vilket inte borde vara allt för dyrt. Krympslang tror jag är på tok för svagt för ett cambersegel.
    Men tack för föslagen.

  • mick

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 15:27
  • safesurfer

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 07:41

    Lysande länk, tack så mycket!
    Jag har massa lattor liggande och det skulle nog fungera bra att bar byta sista trasiga sektionen som ser likadan ut som främre sektionen på vågsegellattorna, men det kan vara svårt att få loss den trasiga delen eftersom den är limmad i tubdelen på lattan. Då måste jag nog borra bort den. Jag testar nog den enklaste lösningen att bara lamineraihop den delmainerade lattan och lägga en tunn glasfiberväv runt. Håller inte det byter jag främre sektionen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga lattor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.