Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga småhål i våtdräkt?

  • Laga småhål i våtdräkt?

    Publicerad av argulander på 20 september, 2005 vid 17:11

    Har ju varit uppe förut förstås men är det någon som har ngt bra tips? Märkte idag vid Fituna att vattnet blivit kallare och noterar till min förtrytelse att att det läcker lite i grenen så att de ädlare delarna blir nedkylda. Vad limmar man bäst neopren med? Någon hade visst använt Sikaflex, funkar det bra? Speciellt svårt måste det väl vara att få det att funka i grenen, där dräkten rör sig mycket? Vill ju inte kassera den här dräkten som är ganska ny och tät för övrigt. MVH Klas

    argulander svarade 18 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • fredde_m

    Medlem
    20 september, 2005 vid 18:16

    Prova någon dykaffär, de har neoprenlim som är iktigt bra.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 2005 vid 18:28

    SP har en suverän tejp som man stryker fast från insidan.
    Lagade en 20 cm´s öppen reva.
    Håller utmärkt även 5 månaders senare.

  • judo-freddan

    Medlem
    20 september, 2005 vid 19:10

    Heter “aqua-neo-patch” tror jag. Köpte mitt på SP men hann inte laga dräkten förrän min surfbag med lagningsmaterialet vart snodd. Kollade på SPs hemsida idag men kunde inte hitta det. Hoppas det finns kvar.

    Kan tillägga att min dräkt precis som föregående talares var sönder i grenen och jag försökte laga det med neolim, Höll typ en kvart.. En reva på benet funkade dock bra med neolim.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 2005 vid 19:13

    Sikaflex funkar skitbra!

  • judo-freddan

    Medlem
    20 september, 2005 vid 19:19

    Duttar man i själva sårytorna bara eller smetar man ut det lite också? Finns det i svart? Annars lär det ju se ut som man varit med om en måsblitz.. smirk.gif

  • argulander

    Medlem
    20 september, 2005 vid 20:36

    Sikaflex lär finnas i svart, man kan använda det i nåten på teakdäck tex. Ska försöka med det finns i båttillbehörsaffärer. Jag antar att man kan lägga på relativt tjockt om det behövs eftersom det är mycket elastiskt. Vore ju ändå kul att höra lite mer detaljerat hur man gör från någon som använt det. MVH Klas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 2005 vid 20:48

    Jag hade liknande problem med min gamla våtdräkt, fick tips av en surfare som är gammal i gamet, jag sydde ihop dräckten med sytråd, sedan tog jag och la ett lager Liqvisol, som jag köpte på Claes Ohlson, som täckte ca 5 mm på varje sida om sömmen, håller förbannat bra och går inte sönder…. Gjorde detta för två år sedan och den läcker inte ännu.
    Lycka Till

  • _frippe_

    Medlem
    20 september, 2005 vid 20:59

    Liquisole funkar och är riktigt hållbart. Har lagningar på min dräkt som suttit där i 4 år. Lagningen blir dock lite stel/hård. I år har jag köpt ett riktigt neoprenlim på en dykaffär (Alpin & Dyksport på Sveavägen i Sthlm) och det blir mycket mjukare lagningar med den. Dock känns det som att lagningarna med Liquisole blir hållbarare.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 2005 vid 21:31

    Sikaflex finns i svart, köpte mitt på järnia. Kan tänka mig att det finns i flera andra byggvarubutiker med.

    Har bara använt detta på alla mina dräkter, har inte haft några problem alls vad gäller hållbarhet och täthet.
    behöver inte kleta på särskilt mycket, bara så det täcker själva revan och området däromkring.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 september, 2005 vid 00:07

    Största felet med sikaflex är att det är ett sånt där material som kladdar ner allt om man inte är försiktig. Har använt en del sikaflex i samband med att jag la nytt däck på en träbåt.

  • argulander

    Medlem
    21 september, 2005 vid 04:46

    Tack för tipsen, tänker nog pröva Sikaflex trots att det är kladdigt att arbeta med. (Just den egenskapen att det fäster på allt kanske är bra.) MVH Klas

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga småhål i våtdräkt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.