Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lagning längs railen

  • svenne

    Medlem
    1 oktober, 2011 vid 09:23
    hollister;671515 wrote:
    Nu har jag fått lagningssatsen och inväntar bara att brädan skall bli torr!

    Lagningsförfarandet känns under kontroll förutom det sista (rödmarkerade). Om jag lägger på ett fiberlager ovanpå det ursprungliga kommer det väl bli ojämnt.?? Hur ska jag kunna slipa slätt utan att nagga på något fiberlager??

    Förstår om brädan inte kommer bli i nyskick igen men är det såhär även proffsen gör som i princip lyckas återfå nyskick på brädorna??

    Jag skrev inte att du skulle slipa det i nivå med botten. Jag skrev att du skulle slipa det slätt, dvs precis samma sak som din slöjdlärare tvingade dig att göra med smörkniven. Och om du lägger ihop det med att jag också skrev att du skulle slipa ner till fibrerna minst två cm runtom, då är vi inte längre i nivå med botten. Eller hur?..

    För att vara extra petig, om du har en 160 grams twillväv bygger den cirka 0,35 mm vid 30 % fibergrad (vilket är vad du kommer att klara av på sin höjd). Så om du slipar mindre än det relativt bottenytan kommer du att behöva slipa av fibrer.

    Capice?

  • hollister

    Medlem
    1 oktober, 2011 vid 20:13

    Ok, Sweet!!

    Ingen kritik riktad mot någon jag kan vara lite trög ibland men jag är med på tänket nu…
    Ska se till att få brädan lagad så snart som möjligt 🙂

    Tack för hjälpen!

  • sailortrash

    Medlem
    1 oktober, 2011 vid 20:25

    Svenne: vad tar du för att fixa en bräda med en mjuk fläck? normalt brukar jag fixa själv men jag har inget verkstadsutryme och såg att du hade en fin workshop på ekerö….

  • sailortrash

    Medlem
    1 oktober, 2011 vid 20:26

    du kanske kan reda ut var man får tag på stora frigolitblock och kol-väv om man vill bygga egen bräda också?

  • svenne

    Medlem
    1 oktober, 2011 vid 22:55

    Frigolit kan du köpa på vilken byggfirma som helst. Kol har jag på löpmeter…

  • sailortrash

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 07:52

    stora frigolitblock hittar man inte i en vanlig bygghandel….inte större än 120×60 eller ngt sånt vad jag har sett

  • svenne

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 11:23

    Jag beställer allt skum hos bygghandeln. Ska du bara bygga en bräda kan du lika gärna köpa S80-skivor och limma ihop. Enda problemet med det är att det inte går att skära med värmetråd genom limfogen. Utöver det fungerar det hur bra som helst.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 12:29

    En fråga från en som byggt ett antal brädor i begynnelsens tid (före Vikingtiden) – Ganska snart var frigolit bannlyst (man brändes på bål) och nybyggare som önskade gå vidare med livet i behåll gick därmed över till mer kompakta cellkärnor, typ styrofoam. Är riskerna med att bygga i frigolit numer av den ringa graden att man skulle kunna säga att det är tillåtet?

  • raggarn

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 13:06

    Kolla här……..finns en hel del info : http://www.boardlady.com/anatomy.htm

  • svenne

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 14:13
    Herr Pelegrin;671649 wrote:
    En fråga från en som byggt ett antal brädor i begynnelsens tid (före Vikingtiden) – Ganska snart var frigolit bannlyst (man brändes på bål) och nybyggare som önskade gå vidare med livet i behåll gick därmed över till mer kompakta cellkärnor, typ styrofoam. Är riskerna med att bygga i frigolit numer av den ringa graden att man skulle kunna säga att det är tillåtet?

    A L L A brädor är byggda med EPS-kärna. Custom som produktion.
    Styrofaom, eller XPS som det egentligen heter, har sämre egenskaper för brädbygge.

    EDIT: Och om du kollar Raggarns länk till Boardlady så är alla exempel frigolit. Eller EPS då för fan.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 16:23

    Det är taget. Förr i tiden var frigoliten av så usel kvalitet att den var svår att shapa eftersom man lätt rev bort hela bitar med surfoam-raspen. Den första jag byggde var i frigolit.

    Förutom att den var mer lättjobbad så var styrofoamen även så pass styv i sig att man inte behövde lägga i vertikala stringers. Kul att frigoliten blivit bättre med åren. Därmed antar jag att brädbyggen blivit billigare.

    Boardladyn har beskådats i all sin skönhet!

    Mvh /Herr Pelegrin

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lagning längs railen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.