Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lagning starboard 158

  • Lagning starboard 158

    Publicerad av swerouge på 16 oktober, 2011 vid 16:28

    Min starboard 158 har några ställen där den är nött på undersidan. Undrar om någon vet hur pass skadligt det är för brädan det är att materialet under plasten som i det här fallet är trä lyser igenom och i vissa fall är helt synligt? Suger brädan åt sig vatten?

    herr-pelegrin svarade 11 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 08:37

    Du kan göra så här – Gå in på Starboards eget forum och skaffa Dig en id där. Sedan kan Du ställa frågor direkt till deras experter. Förhoppningsvis får Du snabbt svar.

  • the_novice

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 18:20

    Det skall vara tunnt med färg (för viktens skull) och det gör inget om det lyser igenom lite grann. För att vara säker på detta så kan du kolla på brädan efter en segling, om det finns träfibrer som inte bildar en slät yta så kan de ha tagit upp vatten lite granna lokalt men det går inte in i brädan. Det är i så fall bara att låta brädan torka och sedan mätta det utsatta trät med lite lamineringsepoxy.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 21:21

    Jag undrar hur man lackat Starboardbrädorna och är mycket tveksam till den tunna färgen. På min Isonic carbon 127 2011 har färg fallit av utan åverkan. Mindre sprickor i ytlagret kan tyda på mer släpp. Carbon-ytan under är inte direkt slät varvid skiten måste slipas och målas, trots att den bara är använd några gånger.

  • the_novice

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 07:28

    F158 är ifrån 2004 (om jag kommer ihåg rätt) och den var en av de första riktigt breda och korta brädorna. Man gjorde dessutom allt för att hålla nere vikten. Att en 7 år gammal race-bräda kan behöva lite översyn är inte så konstigt…

    Om du däremot har problem med en helt ny bräda så kan det ju vara ett ärende för reklamation. Tycker absolut att du skall höra med dem du har köpt brädan av innan du lagar något själv.

  • swerouge

    Medlem
    25 oktober, 2011 vid 19:25

    Okej. Det återstår att se om den suger åt sig något. ska prova den först till våren har jag tänkt. Tack för tipsen.

  • alken

    Medlem
    26 oktober, 2011 vid 22:17

    Har också en starboard 158, Min ovansida består snart till mer än 50% av marinepoxi, de flesta av de lagade skadorna har uppstått spontant utan någon särskild orsak typ kastfall. Jag har försökt förhindra att fukt kommer in genom att använda 2komponents epoxilim som jag fyller smetar ut över en något större yta än sprickan och sen vid behov slipar ner. Har kört med det i 2 säsonger, verkar inte ha sugit åt sig någon mer fukt där en den som kom in när skadan uppstod, vilket kan ses som färgförändring i trät där. Skadorna här var dock ganska rejäla men välavgränsade sprickor, vet inte hur din botten ser ut.

    Som jag har förstått det så är 158an ökänd för att vara skör. Min undersida har dock inte en skråma konstigt nog. bara ovansidan av däcket, i synnerhet närmast masten. Funderar om de skadorna uppkommit genom att upphalslinan klämts mellan däck och mast, känns som det borde vara för lite våld men jag har som sagt hört från flera håll att 158an är skör. Är din ovansida hel?

  • swerouge

    Medlem
    28 oktober, 2011 vid 10:51

    Ovansidan är hel förutom en 5 cm lång lagning som kom till efter att mastfotsförlängaren gick av (enligt förra ägaren).

  • tsurf

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 17:48
    Herr Pelegrin;673539 wrote:
    Jag undrar hur man lackat Starboardbrädorna och är mycket tveksam till den tunna färgen. På min Isonic carbon 127 2011 har färg fallit av utan åverkan. Mindre sprickor i ytlagret kan tyda på mer släpp. Carbon-ytan under är inte direkt slät varvid skiten måste slipas och målas, trots att den bara är använd några gånger.

    Hur går det med din Starboard bräda hållet den fortf?
    Är du nöjd mef brädan?

  • mysticpearl

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 19:16

    Kan passa på och fråga om min starboard 50L speed bräda.
    Har sett undertill att det är ytterst smala sprickor i träet ser det ut som, känner man med handen över så känner man sprickorna. Ser ut som långa strimmor väldigt smala känns knappt med nageln, finns några stycken på undersidan.
    Kan detta ta in vatten i brädan?
    Upptäckte detta efter att jag fick tvärstopp då nosen skärde ner i vattnet.
    tror att sprickorna vidgar sig lite när den varit i vattnet ett tag.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 juni, 2012 vid 06:56

    TSURF – Vad gäller Isonic Carbon 127 2011 så har jag lagat en nosspricka (efter kastfall) med epoxy (Biltema) och glasfiberväv och två mycket små hål med epoxylim (Biltema). Där färgen föll av har jag bara slipat lätt och sprayat med grå billig färg (Biltema).

    Min inställning till plankan är att jag jag motvilligt tvingas hantera den oändligt mycket försiktigare än alla andra brädor jag haft. Grundinställningen är annars att plankor är bruks- och inte muséeföremål.

    Annars är brädan toppen. Den planar snabbt och känns mycket lätt i vattnet. Jag försöker i olika sammanhang framföra de fördelar som är förknippade med breda brädor. 127:an med sin bredd på 85 cm är ett utmärkt exempel om man vill ha kul i 5-10 m/s!

  • tsurf

    Medlem
    8 juni, 2012 vid 21:45
    Herr Pelegrin;690576 wrote:
    TSURF – Vad gäller Isonic Carbon 127 2011 så har jag lagat en nosspricka (efter kastfall) med epoxy (Biltema) och glasfiberväv och två mycket små hål med epoxylim (Biltema). Där färgen föll av har jag bara slipat lätt och sprayat med grå billig färg (Biltema).

    Min inställning till plankan är att jag jag motvilligt tvingas hantera den oändligt mycket försiktigare än alla andra brädor jag haft. Grundinställningen är annars att plankor är bruks- och inte muséeföremål.

    Annars är brädan toppen. Den planar snabbt och känns mycket lätt i vattnet. Jag försöker i olika sammanhang framföra de fördelar som är förknippade med breda brädor. 127:an med sin bredd på 85 cm är ett utmärkt exempel om man vill ha kul i 5-10 m/s!

    Just nu finns det en 127l till salu på Surfzone. Ska man slå till! Behövet en bräda till sjöbrisen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 juni, 2012 vid 21:54

    Priset är nog ok. Den blir säkert såld om Du inte slår till. Jag har för mig att jag gav 9.500 i oktober för en 2011:a från Danmark. Den här ligger ju dessutom ute tidigt på säsongen, så lite mer kan det vara värt för en sommar i planing.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lagning starboard 158

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.