Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Läjet idag!

  • Läjet idag!

    Publicerad av warolin på 14 december, 2011 vid 07:29

    Någon som ska ner och köra i Läjet idag? Vore trevligt med lite sällskap….alltid roligare när man är några stycken! Tänkte sticka ut redan nu på förmiddagen, eventuellt kan de bli tidig eftermiddag.

    Någon?

    rrd svarade 12 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • jonas_l

    Medlem
    14 december, 2011 vid 07:57

    Jag kommer ner om ca 1,5 timme.
    Syns på vattnet!

    //Jonas

  • warolin

    Medlem
    14 december, 2011 vid 08:00

    Sweeeeeet! Ses där! :laugh:

  • warolin

    Medlem
    14 december, 2011 vid 13:54

    Det var ingen rolig morgon/förmiddag i Läjet idag. :frown:
    Jag åkte ner, och möttes av två stycken killar som precis hade kört färdigt. De hade kört 4.2 och jag tyckte de sa att de började bli överriggade, så då bestämmer jag mig för att köra 4.0:an.
    Nu när det börjar bli lite kallare i vattnet så tänkte jag vara lite bekväm, och drog på mig min torrdräkt ovanpå våtdräkten, så funkar våtdräkten som underställ. Glad i hågen riggar jag mina grejer, solen tittar fram mellan molnen och vinden ligger på riktigt bra!
    Jag sticker ut, känner mig lite stel i torrdräkt och får inte riktigt till vattenstarten. Till slut kommer jag iväg, och ganska snabbt faller jag när jag ska landa ett hopp. Grejerna spolas iväg och jag försöker simma efter, men märker att jag kommer INGENSTANS. Jag kämpar som en tok, simmar och vevar med mina armar och sparkar med fötterna, men ser att jag verkligen inte kommer någonstans. Efter en stund får jag lite panik, men tänker att det var tur att jag tog på mig torrdräkten, för nu kommer jag att dras ut till havs ingen kommer se mig.
    Jag börjar göra signaler om att jag är i nöd, men ingen verkar se mig. Jag försöker ta hjälp av vågorna att spolas in, och det hjälper lite grann. Till slut så känner jag att jag bottnar, och försöker krampaktigt ta tag i botten och trycka mig inåt. Jag känner att det är väldigt strömt och att detta kan bli väldigt svårt!
    Efter uppskattningsvis 15 minuters kämpande kommer jag in mot stranden och där väntar Jonas som sett att mina grejer spolats in till stranden längre ner, och blivit orolig. Jag var ok, men helt utmattad! Jag börjar dra av mig torrdräkten, för att sen åka ner en bit mot kiosken i Läjet och hämta mina grejer, och möts av två personer varav en står och pratar i telefon med brandkåren! Han frågar mig genast om det är mina grejer, och “ja, det är det”, svarar jag. “De verkar som att ägaren till grejerna kom nu, och han verkar oskadd. Faran över”, säger han i luren.
    Jag packar sen ihop mina grejer, och drar iväg till Läjet, som även Jonas gjorde. Det såg bättre ut där, var några stycken ute så man behövde inte vara ensam som jag var i Läjet. Fick några bra åk där, som kompensation för den lite hemska upplevelse jag fick i Läjet. Jag blev uppriktigt rädd. Har aldrig känt en sån stark ström förut.

  • pedersen

    Medlem
    14 december, 2011 vid 14:28

    Skönt att det gick bra där. Riktigt läskigt när man känner hur liten man är i förhållande till havets krafter. Orken tryter snabbt när det är kallt och man blir klumpig om man byltar på sig mycket kläder. Marginalerna blir mindre helt enkelt.

  • rrd

    Medlem
    14 december, 2011 vid 15:45

    Jag såg brandkåren svänga in förbi Södra Näs och undrade vart dom var på väg, trodde också att det var vattnet som var målet. Det var ju skönt att allt ordnade sig.

    Jag seglade ensam nästan hela tiden i drygt 2 timmar med 4.2 i Lejet från 12, riktigt fin vinkel o fina vågor i bra storlek. Rekord i antal surfdagar nånsin för min del i Sverige och kanske en av dom sista dagarna 2011…

  • safesurfer

    Medlem
    14 december, 2011 vid 15:47

    Tack för inlägget nyttig läsning och roligt att see att någon på stranden var uppmärksam.

  • warolin

    Medlem
    14 december, 2011 vid 15:55

    Ja, jag kände mig inte särskilt stor där ute i vattnet. Fick upp alla möjliga olika scenarion i huvudet!
    Våg efter våg kom och spolade över mig med och jag blev rejält andfådd.
    Jag har nog fått rekordmånga dagar på vattnet i år med! Startade säsongen 5/3, då isen knappt försvunnit i Apelviken. Det låg stora is-flak inne i viken, men körde man lite längre ut gick det fint!
    Jasså, brandkåren hade kommit så långt ändå? :blush: Jag trodde att de inte hade kommit iväg, eftersom killen jag stötte på var i telefon med dem och avvärjde det hela.
    Kul att ni gillade inlägget. Man får tänka sig för när man är ute o seglar, speciellt på vintertid. Kylan kan vara dödlig! Nu var det nog sista dagen för i år iaf.
    Tack för detta, 2011! 😀

  • jonas_l

    Medlem
    14 december, 2011 vid 20:23

    Jo, jag ska villigt erkänna att jag fick en sten i magen när jag rullade in och såg ett ensamt windsurf-kit i vattnet i ett i övrigt tomt Läjet. Och det var en enorm lättnad när jag såg att du var OK.

    Vi fick ju iallafall lite åkning i rätt hemtrevliga förhållanden i Apel sen. Så det var ju skönt att allt slutade bra i dubbel bemärkelse 🙂

  • jumper

    Medlem
    14 december, 2011 vid 22:18

    Får man fråga var i Läjet du kände den strömmen?
    Skönt att höra att allt gick bra sen, inte kul när man får panik ute i vattnet så!

  • doc

    Medlem
    14 december, 2011 vid 22:31

    Senast jag SUPade i Lejet var det en ström utåt längs piren på säkert 3-4 knop. Bara att sätta sig i vindskuggan av piren och åka utåt. Att simma i den är ingen idé. Hamnar man i motsvarande ström oavsett plats är det ofta smart att simma åt sidan istället för mot strömmen. Då kan man komma ut ur den och glida med vågorna in istället.

  • rrd

    Medlem
    15 december, 2011 vid 11:43

    Det var faktisk ganska kraftig ström i Lejet igår, med svenska mått mätt. Kan kanske bero på ett ovanligt högt vattenstånd som gick tillbaka också, och förhållandevis stora vågor som gick ner sakta. Vi sidorna i en vik är oftast strömmen starkast, sk Rip Curls, där tar man strömmen ut m bräda. Som Doc säger ska man simma ut sidledes från strömmen eller hänga med tills den avtar.

    När man dyker (SCUBA/med tuber) känner man mycket på strömmar och hur man jobbar med strömmar.

    Det viktiga om man hamnar i en jobbig situation ensam på vattnet är att försöka att ta det coolt och behålla lugnet o vänta ut situationen och resonera med sig själv om ett bra alternativ. Lätt att säga men kan vara bra att träna på lite i bland.

    Tex när man inte kommer tillbaka in i viken man gick ut ifrån vid en vindvridning eller droppad vind, pajad utrustning eller värst av allt, en fysisk skada och mörkret kommer…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Läjet idag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.