Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ländryggsproblem- Välja sele?????

  • Ländryggsproblem- Välja sele?????

    Publicerad av miata på 17 juli, 2006 vid 18:12

    Hej på er.
    Är på G att börja windsurfa igen efter ca. 10 års uppehåll. Problemet är att min rygg är lite krasslig. Kan någon tipsa om en riktigt skön Hängsele för ryggen. Jag surfar Wave och Bump and Jump men det spelar ingen roll om det är en midje eller sittsele bara den är skön för ryggen.

    // Du är aldrig för gammal för att surfa:grin:

    surferboy svarade 17 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • kris

    Medlem
    17 juli, 2006 vid 18:33

    Kolla denna tråden: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=38768

    Väldigt olika vad folk tycker, ingen rygg är ju den andra lik heller.
    Min ländrygg är heller inte kry och för mig fungerar stabil midjesele, gärna med chestprotector som man känner sig rejält inpackad 🙂

    Annars har jag en gammal ART-sele som är en kombination av sitt & bröst, den går hela vägen upp med axelband och har ledade plattor bakpå som stabiliserar. Grymt skön fast lite för tung och klumpig. Finfin för att ligga och bränna men det har man ju inget tålamod med längre *s* Du får nog pröva dig fram – lycka till!

  • miata

    Medlem
    17 juli, 2006 vid 19:13

    Jag vill gärna ha märke + modell på dom som ni rekomenderar:smile:
    Prova är svårt, man bör ju köra med dom för att veta.

  • rabbit

    Medlem
    17 juli, 2006 vid 21:01

    Om du har klassiska “rygg-skotts”-symptom dvs smärta vid flexion av lumbar-regionen så kan jag varmt rekommendera kombinationen vulkan-gördel för värme samt midjesele.
    Jag kör NP “freewave” från 2003 men jag tror att alla tillverkare producerar kvalitets selar och den som passar dig bäst är den du bör köpa…

    -peace

  • the_novice

    Medlem
    17 juli, 2006 vid 21:05

    Bland midjeselar kan jag helt klart rekommendera PatLove TMF contour (finns på SP). Oavsett sele så är det bäst är att prova genom att provhänga selen i en lina i butiken. Sele kan man lätt köpa en storlek mindre, banden är i regel rätt så långa men har man istället en lite för stor sele så går dem i botten och selen sitter för löst.

  • rillestark

    Medlem
    17 juli, 2006 vid 21:27

    Hej!

    Jag rekommenderar att du också köper en nedhalsvev istället för att dra det med ryggen! För mig betydde det en enorm skillnad. Den rörelsen är inte alls nyttig för ryggen.

    Frid.
    /Richard

  • Oregistrerad

    Gäst
    19 juli, 2006 vid 08:36

    Glöm inte att träna upp ryggen… Oftast gäller det magmusklerna och sk. core träning. Vill inte vara tjatig men detta är alldeles för underskattat “recept” mot vanlig ryggvärk.

  • per-j

    Medlem
    19 juli, 2006 vid 19:27

    Håller med föregående inlägg för tre år sedan fick jag sluta surfa pg av
    rygg problemen.
    Efter att styrketränat i tre år klarar jag segla formula plus att
    mina konstanta ryggproblem är borta, dock tog det ett år innan ryggen
    blev bra nog att surfa igen.
    Jag kör med midjesele NP freewave även i Formula
    Lycka till

    Per

  • surferboy

    Medlem
    20 juli, 2006 vid 08:30

    Jag fick ett dubbelt diskbrock för snart 4 år sedan och har de senaste 2 åren kunnat segla igen. För mig har sittsele varit enda möjliga modellen att köra med då man i huvudsak arbetar med benen och belastar ryggen så lite som möjligt.
    Den bästa modellen som jag hittat är North Kitebording Sofa Surfer som ser ut som en midjesele med fördelen av att man har ett strechband med karborre som man fäster runt magen. Kroken sitter sedan fast i en platta som ligger ovanpå karborrebandet och sedan har du en sittsele påsydd. I ryggen är selen uppblåsbar vilket gör att den smiter åt även i svanken.

    Kolla bild här: http://www.north-sails.com/products/detail.asp?iProductID=909

  • surferboy

    Medlem
    20 juli, 2006 vid 08:35

    Nedhalsvev? Använd Norths Power XT eller XTR mastförlängare istället. För 2007 kommer XTR vara utbytt mot en kraftigare konstruktion där röret är kraftigare för att fungera med de värsta formulaseglen samt längre handtag. “Hjulet” är även omgjort för att undvika att tampen glider i hjulet vid hög belastning.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ländryggsproblem- Välja sele?????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.