Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Längd på hängseletampar – varför längre?

  • Längd på hängseletampar – varför längre?

    Publicerad av Oregistrerad på 18 juni, 2007 vid 19:51

    Det verkar som man kör med kortare hängseletampar numera.
    Har surfat sedan 94, med ett par års uppehåll runt 2001-2002.

    Tidigare körde folk med allt kortare tampar, vilket även jag började göra då och gör det även idag.

    Jag kör med 20-22 inch, vilket många hävdar ger en felaktig stance, även på en slalombräda.

    Enligt Guy Cribb kör världseliten med mellan 26-30 inch, och man börjar ju undra varför och om man skulle börja köra med längre kanske och vad det skulle ge?

    Har hört att den “nyare” typen av korta, breda slalombrädor kräver en annorlunda stance och att man därför använder längre tampar.

    Så till min fråga…
    Vad vinner man på att köra med längre tampar? På vilket sätt förändras stancen till det bättre. Någon som vet??
    Vad kör ni snabbare killar för längder?

    rasmus_w svarade 16 år, 11 månader sedan 15 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • getwet

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 20:18

    Man efterstravar att fa ned trycket pa bradan sa mycket som mojligt, darfor blir kroppshallningen som ett V, eller som speedjanne en gang for langesedan utryckte det, som ocksa ar djavligt bra…..strackta vrister och raka ben.
    For att fa till den kroppshallningen kravs langa tampar ooch jag har sjalv tvingat mig till att kora langre och langre. Tidigare var det oldschool i langd och placering men jag vande mig vid nya placeringar.
    Mina tampar ar justerbara sa jag vet inte riktigt langden, men det ar iaf latt 26+ jag anvander mig av.
    Anledningen till langden ar att fa upp riggen samt fa in kroppshallningen sa trycket hamnar pa brada och fena.
    Pa en vanlig brada o rigg ar trycket helt annorlunda, langt ifran samma fentryck samt att lagga riggen bakat.

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 juni, 2007 vid 23:12

    Tack för bra svar!

    Det blir att ta i från tårna nästa gång man köper tampar så man får fart på skiten.

    Förändras belastningen mellan fram/bakben genom detta också?

  • jester

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 06:06

    Tänk dock på att där inte finns några regler att följa i detta ämne. Bara för att det funkar med långa tampar för vissa, så fungerar det kanske inte alls för andra. Oftast är det så (iaf på den nivå jag och många med mig befinner sig på) att den längd som är skönast oxå är snabbast. Själv kör jag med 24″ utom till 9.0 där jag kör 26″ (vilket mest beror på att dom justerbara tampar jag har på den bommen bara glider ut till maxlängd hela tiden…)

    Men det kan öäven vara vettigt att laborera med längden på linorna, såklart.

  • tobhed

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 13:43
    Jester;391233 wrote:
    Tänk dock på att där inte finns några regler att följa i detta ämne. Bara för att det funkar med långa tampar för vissa, så fungerar det kanske inte alls för andra. Oftast är det så (iaf på den nivå jag och många med mig befinner sig på) att den längd som är skönast oxå är snabbast. Själv kör jag med 24″ utom till 9.0 där jag kör 26″ (vilket mest beror på att dom justerbara tampar jag har på den bommen bara glider ut till maxlängd hela tiden…)

    Men det kan öäven vara vettigt att laborera med längden på linorna, såklart.

    …och i filmen “Faster” så framkom det också att vissa kör med långa och andra med korta tampar så det finns absolut inget som säger att det ska gå fortare med långa tampar just för dig. Säger som Jesper, känns det bra som kommer det också att gå fortare

  • jester

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 14:08

    Längden på linorna är ju till viss del beroende på kroppsvikt och teknik osv oxå. Jag kommer undan med kortare linor då jag är såpass tung och kompakt. Kan därmed stå nära riggen. Inbillar mig att min teknik liknar Dave Whites en aning, även om jag (naturligtvis) inte är lika duktig som han är.

    Så min rekommendation är att köpa justerbara tampar (några som fungerar, då alltså… :)) så du inte blir fast med något som inte fungerar för dig. När du sedan bestämt dig för rätt längd så kan du ju köpa fasta tampar…

  • getwet

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 16:02

    Aven om det nu kanns bekvamt och naturligt for vissa med korta tampar, typ 20-22, sa blir det i vilket fall som helst fel i ett slalom stance. For korta tampar genererar alltid fel armlangd tillexempel, vilket man ganska ofta ser. Korta tampar ger ocksa ofta for mycket vinkel pa seglet mot lovart, vilket ocksa ar mycket vanligt.
    Men jag haller fullstandigt med att langden ar mycket individuell. Men om man kikar pa dom som gar riktigt fort i slalom och speed sa ar deras stance relativt snarlik varandra, aven om nu tampen skiljer i langd. Mig veterligen kor val alla med en rak mastarm och latt bojd skotarm for att kunna flexa.

    Att sedan Jester kor med korta tampar beror bara pa att hans armar inte racker sa langt:wink:

  • jester

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 16:24

    Att sedan Jester kor med korta tampar beror bara pa att hans armar inte racker sa langt

    Precis, man är ju ingen gorilla, heller… 😀

  • storner

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 17:46

    Kevin Pritchard svarar på din fråga på starboard forumet. Se länk.
    http://www.star-board.com/forum/viewthread.php?forum_id=8&thread_id=21292

  • Oregistrerad

    Gäst
    19 juni, 2007 vid 20:03

    Tack killar,

    Bra och användbar info.
    Det fanns visst dålig erfarenhet av vissa justerbara tampar… Vilka skall man köpa som fungerar?

    /Magnus

  • swe131

    Medlem
    20 juni, 2007 vid 08:13

    Långa tampar ger en mer upprätt rigg. Masten är mer vertikal mot vatten ytan, ger större segel yta samt mer mastfots tryck.
    Långa tampar ger bättre kontroll. Du står längre från riggen och kastfallskänslan är inte lika stor.

    Efter en hel del testande har jag i år betydligt längre tampar än förra året och det känns mycket bättre.

    North sails har ett par som funkar riktigt bra, kostar 399:-

    Har testat flera olika modeller genom åren och dessa är i mitt tycke de bästa.

    Lätta att justera och glider inte, ända nackdelen är att beslaget är i metall och inte funkar ok i saltvatten då det blir korrosion på det om man inte sköljer av dem.

  • swe-496

    Medlem
    20 juni, 2007 vid 13:29

    Eller vindsurfing.se´s justerbara funkar kanon.
    Kör bara med dessa. Har haft de jag har nu i 2 säsonger och de funkar fortfarande bra.

    Jag kan varmt rekommendera dem.

  • rasmus_w

    Medlem
    20 juni, 2007 vid 13:44

    Är det bara jag som gärna vill ha dem så korta som det går och lite till på kryss, framför allt i svagare vindar, men så långa som möjligt och lite till på slör?

  • jester

    Medlem
    20 juni, 2007 vid 21:30
    Rasmus_W;391508 wrote:
    Är det bara jag som gärna vill ha dem så korta som det går och lite till på kryss, framför allt i svagare vindar, men så långa som möjligt och lite till på slör?

    Varför tror du att det finns justerbara tampar? Inte i första hand för att testa vilken längd som är bäst för en iaf, utan just för att trimma prylarna beroende på vind osv…

    Bom höjden påvrekar ju naturligtvis längden på linorna oxå, btw…

  • jester

    Medlem
    20 juni, 2007 vid 21:37

    Spanade runt lite o hittade dessa: http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=17&pid=249

    Har inte sett en lösning med cleat förut. Känns iaf som om den borde vara enkel att justera, eller? Men gäller ju att passa så man inte dunkar den i brädan…

  • surfen

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 05:12

    @Jester 391607 wrote:

    Spanade runt lite o hittade dessa: http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=17&pid=249

    Har inte sett en lösning med cleat förut. Känns iaf som om den borde vara enkel att justera, eller? Men gäller ju att passa så man inte dunkar den i brädan…

    Kör själv med dessa, http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=17&pid=67 är nu ingen tunviktare 77kg så justeringarna sitter där man vill ha det, tror inte att dom glider till tyngre personer heller. Går hur lätt som helst att justera när man behöver det på vattnet.
    //Surfen

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Längd på hängseletampar – varför längre?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.