Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Längd på hängseletampar – varför längre?

  • fredrik-ygge

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 07:25

    @surfen 391625 wrote:

    Kör själv med dessa, http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=17&pid=67 är nu ingen tunviktare 77kg så justeringarna sitter där man vill ha det, tror inte att dom glider till tyngre personer heller. Går hur lätt som helst att justera när man behöver det på vattnet.
    //Surfen

    Kör också med dem, men är inte lika nöjd. Justeringen sitter där man satt dem och de är rätt lätta att justera, men tycker de har förmåga att “skruva sig” och kan vara svåra att kroka i.

    Har också försökt följa rådet att köra med riktigt långa tampar, men det går värdelöst för mig. Tycker att jag får för mycket tryck i sidled och får lätt spin-out. Fattar att det är en tekniksak och att jag är halvkass. Frågan är om man ändå skall hålla kvar vid det och försöka förbättra tekniken eller bara ge upp och köra det som känns bekvämt just nu. Sedan är ju stance som många skriver väldigt individuellt. Erik Larsson t.ex. ser ut att köra väldigt korta och tätt placerade, mot alla nya rön. Och det går ju rätt snabbt för honom ändå …

  • tobhed

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 08:20

    Stämmer, Erik kör med 24 tampar har jag för mig och vi har “retat” honom en del för detta. Men som du säger, han går som en raket trots detta… Trivs man bra och tycker att det känns bra när man kör så tror jag att detta är det viktigaste, vad som hade hänt om Erik hade bytt till 30 istället för 24 och tränat in sig på dessa kan vi ju bara spekulera i.

  • jester

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 08:49

    Hmmmm… ingen som retar mig för mina 24:or… Ingen som vågat, kanske?

  • imported_mickeo

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 09:57

    Tjena grabbar.
    I senaste numret av Windsurfing fins det en bra artikel med Naish,Mica,Kevin och Matt och där snackar dom alla om vikten av att ha långa hängseletampar och Robby har ett par sidor om Speed och det verkar som om dom är helt eniga att långa tampar ska det vara 30+.
    Mvh
    MickeÖ SWE707
    Ha en bra midsomar och må det blåsa på er.
    Nu drar jag till Tarifa.:smile:

  • svenne

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 10:12

    Jag är pygmé (174 cm) och har 28…

  • rasmus_w

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 14:20

    @fredrik.ygge 391656 wrote:

    Har också försökt följa rådet att köra med riktigt långa tampar, men det går värdelöst för mig. Tycker att jag får för mycket tryck i sidled och får lätt spin-out. Fattar att det är en tekniksak och att jag är halvkass. Frågan är om man ändå skall hålla kvar vid det och försöka förbättra tekniken eller bara ge upp och köra det som känns bekvämt just nu. Sedan är ju stance som många skriver väldigt individuellt. Erik Larsson t.ex. ser ut att köra väldigt korta och tätt placerade, mot alla nya rön. Och det går ju rätt snabbt för honom ändå …

    Jag har kört rätt korta tampar de senaste åren men provade ett gammalt kit jag seglade mycket med i början av 90-talet: Tiga 275 acr, TP Slalomlite 5.7 och gammal ful fena full med hack. Tamparna var också oförändrade sen -94 eller så. Visst var det riktigt svårseglat ett tag, spinout hela tiden och jag kände mig duktig när jag lyckades blåsa ifrån nybörjarna som stod och drog rigg på meterbreda seglande ryamattor. Efterhand gav det sig och det var helt klart ansträngande segling, det gick att få brädan att gå hyfsat fort så länge ingen var ute på en modern slalombräda och visade vad riktig fart innebär…

    För mig var knepet just att trycka för allt jag var värd i sidled med bakfoten och framförallt låta underbenen jobba hårt. När den brännande känslan i underbenets framsida blev outhärdlig tog jag det som en signal att det var dags att gippa och låta andra benet jobba.

    Men fan vad tung och trög den kändes, tigan var ju den första bräda jag provade som kändes riktigt snabb. Tiden springer definitivt ifrån en del brädor…

  • kinetic

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 16:46

    Rasmus_W: Testa din gamla Tiga med ett modernt full-on race segel, det blir en jäkla skillnad…Kör själv en gammal -94:a med ett -06:a race rigg o det funkar kalas. Säkerligen inte lika snabb bräda som en modern slalom men när jag var i Klagshamn senast “slörade” jag på bra mot någon annan med nån ny slalombräda o vad det såg ut att vara ett MS TR3, men inte fan skiljde det mycket i fart, o skiljde det något så var det till min fördel isf för jag tog definitivt in på honom….Förvisso kan de mycket väl va att den andra körde “halvskotat” men jag tyckte inte det såg ut så…
    Gamla “slalomspjut” är snabba än idag, speciellt med en up-to-date rigg….
    Gällande hängseltampar har ja ingen aning om hur långa mina är men de är definitvt inte korta.

  • faster

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 19:29

    @Jester 391675 wrote:

    Hmmmm… ingen som retar mig för mina 24:or… Ingen som vågat, kanske?

    Även jag kör med 24, skulle haft 30 så hade jag kört 40 knop!

  • trefyrafyra

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 20:22

    Jag seglar med 22 linor till 5.5 och 6.0 (lite i kortaste laget) 24 linor 6,5-7,6.
    Trivs med att segla med korta linor (tycker att jag får bättre kontroll)tror inte jag skulle segla snabbare med längre linor .
    Hängselen och kroken har en viss betydelse.

  • surfan

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 21:03

    seglar med 66cm funkar fin fint!!

  • rasmus_w

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 23:37

    @kinetic 391779 wrote:

    Rasmus_W: Testa din gamla Tiga med ett modernt full-on race segel, det blir en jäkla skillnad…Kör själv en gammal -94:a med ett -06:a race rigg o det funkar kalas. Säkerligen inte lika snabb bräda som en modern slalom men när jag var i Klagshamn senast “slörade” jag på bra mot någon annan med nån ny slalombräda o vad det såg ut att vara ett MS TR3, men inte fan skiljde det mycket i fart, o skiljde det något så var det till min fördel isf för jag tog definitivt in på honom….Förvisso kan de mycket väl va att den andra körde “halvskotat” men jag tyckte inte det såg ut så…
    Gamla “slalomspjut” är snabba än idag, speciellt med en up-to-date rigg….
    Gällande hängseltampar har ja ingen aning om hur långa mina är men de är definitvt inte korta.

    Jo det kan nog hända att det hade gått fortare med en racerigg, men jag är inte säker. Min gamla RRD (från -95) är väldigt enkel att hålla bra fart med, även med den tidens raceriggar. Å andra sidan minns jag redan när jag skaffade RRD:n att jag noterade att den kunde köra i åttor kring tigorna, flera kompisar hade likadana tigor.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Längd på hängseletampar – varför längre?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.