Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Längd på hängseltampar?

  • kinetic

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 17:40

    De flesta kör nog vario-tampar skulle jag gissa. Längden varierar nog oxå, jag brukar justera längden beroende på vindstyrka, brukar faktiska korta de när det blåser mer, dvs tvärsemot rekommendationer från “de som vet”. Det viktiga med tamparna är att de passar dig, sen att andra kör med annan setup kan kvitta, alla har olika “stil”

  • platon

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 17:47

    NP Vario men inställda på 30″.

  • tbsurf

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 18:02

    kört vario några år men är nu tillbaka på fasta 24

  • andersbq

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 18:07

    Längden på linorna beror på 2 faktorer för samma seglare.
    Bommens bredd (mellan rören)
    Sitt- eller midjesele.
    Har man en smal vågbom och sittsele = lååååååånga linor
    racebom och sittsele = kortare linor
    racebom och midjesele = korta linor

  • bicless

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 18:43

    Intressant att veta är att ingen jäkla leverantör mäter lika. Jag har jämfört 4 märken och alla 30″ linor är olika långa, diffar ungefär 1-2 “. Så dubbelkolla om du är petig med längden.

  • gegga

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 18:49

    Jag har iallafall byt från vario till fast 26”=66 cm
    samma längd på båda bommarna från 4.5-9.5m2
    bekvämt blev det!

  • tobhed

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 18:58

    Har testat de flesta längder, men är nu tillbaka på fasta 26″ (Neil Pryde) och det känns bra för mig. Kör sittsele och bommen ganska högt upp, linorna sitter tätt ihop och ganska långt bak på bommen. Men percis som någon sa här innan så finns det inget som är rätt eller fel – det är känslan helt enkelt.

  • jester

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 19:19

    24″ NP fasta, låg bom och sittsele

  • carl-r

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 19:59

    Jag har pat love 26″ men jag upplever att jag hamnar för lågt. Får ofta baken i vattnet.
    Bommen i mitten eller övre halvan. Tamparna en hand isär ungefär. Ibland 2 händer.
    Från vad jag kan tolka här ovan så har jag inte ovanligt långa tampar som det verkar.
    Skumt…
    Annars är jag jättenöjd med känslan i seglingen just nu och är väldigt tacksam för tipsen jag fick i förra tråden. Kan det vara nåt i sättet man står på som gör att tamparna känns för långa? Eller är det bara dags att ta ett större segel kanske..?

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 23:22

    I början på 90-talet hade jag ganska låg bom med rätt långa linor och fram till mitten på 90-talet sänkte jag bommen alltmer och linorna blev längre. runt -95 hade jag 34″-linor och bommen väldigt lågt. Helst seglade jag smala slalombrädor med lite för stora bladefenor och la hela seglets kraft på bakfoten (trycket var nästan rakt i sidled) och hade jag inte mjölksyra i underbenet så skotade jag in lite till.

    Sen ett år så kunde jag plötsligt inte segla alls med det trimmet och kortade linorna rejält. Åtta år gick utan surf, sen kortade jag av linorna mer och mer, körde ett par 20-24″ variolinor och bommen högt. På kryss kortade jag ner linorna till 20 och på slör förlängde jag till max. De senaste åren har jag börjat förlänga igen och på min lilla bom sitter ett par NP 30-34″-linor (NP måste ha en lång linjal, allt som kommer från NP är längre), förlängda till ungefär 33″. Fast numer sitter bommen högt. På formulabommen sitter ett par 24-30″tampar, men jag funderar på att byta till längre.

  • marcus

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 14:57

    Överlag brukar de flesta speedare köra med ganska långa hängseletampar.
    30″ är vanligt. I perfekta förhållanden med lagom tryck i seglet mm så fungerar
    det bra med kortare men för övrigt så upplever jag att det är fördel med långa tampar -för att kunna hänga ut riktigt och inte tvingas ge efter/ resa sig i vindbyar.
    Tex Dunkerbeck hänger ut väldigt mkt, har långa tampar, o håller seglet väldigt stilla även i byig vind (att han sen inte seglar lika fort i år är en annan historia …han seglar ju inte North längre 🙂

  • safesurfer

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 15:10

    Jag kör 32″ simmer vilket kändes konstig i början. Nu när jag har höjt bommen och vant mig känns det bra. Skulle jag köpa idag hade jag köpt 30″. Jag är 195cm lång och kör ibland sittsele och ibland midje. Jag tror att det är en fördel med hög bom eftersom det borde ge bättre kraft kontroll på riggen.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 15:59

    Hur är det med bredden då? Jag har hört att speedare och slalomseglare brukar ha större avstånd mellan fästena än freestylare och vågseglare. Dunken ser ju t.ex. ut att ha nästan axelbrett mellan fästena på de flesta bilder och Buzianis sa i nån intervju att han tyckte det blev för instabilt att segla slalom med fästena lika tätt ihop som när man vågseglar.

    Själv brukade jag ofta förr finjustera skotningen genom att flytta kroken längs tampen, man skotar ju ut lite om man flyttar den framåt och in om man flyttar den bakåt.

  • carl-r

    Medlem
    29 augusti, 2009 vid 18:43

    När jag körde idag så märkte jag att ju rakare ben jag har ju bättre verkar tamparna och hängselen funka. När jag böjer på benen för att vara mjuk mot choppet blir det klart mer baken i vattnet och hänga med armarna för att ta sig upp.
    Hur “hårda” är ni mot choppet? There is no spoon?

  • kapten-k

    Medlem
    1 september, 2009 vid 20:50

    chopp?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Längd på hängseltampar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.