Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Längd på variotop? Hot sails maui

  • Längd på variotop? Hot sails maui

    Publicerad av dendrite på 26 december, 2016 vid 18:20

    Har ett HSM smack 4.3 från 2010 som jag försöker rigga med 400 mast. Rekommenderad är 370 men det ska gå ända upp till 430 med variotop. Saken är den att variotopbandet inte går att förlänga och nu sticker masten inte ut mer än 1 dm, vilket gör att jag inte kan få tillräcklig twist i toppen när jag drar nerhalet. Tror ni man kan få tag på längre variotopband? Måste jag ha ett från HSM eller är det samma sorts varitop för alla segeltillverkare? Se bilder:
    https://i.imgur.com/00hF1dF.jpg
    https://i.imgur.com/xKBkLId.jpg

    View post on imgur.com

    ola-h svarade 7 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • bicless

    Medlem
    26 december, 2016 vid 21:01

    Jag skulle satsat på en kortare mast istället. 430 till 4,2 segel blir sällan bra. På nyare segel blir det superkasst och på äldre halvkasst. Men annars kan du säkert be en segelreparatör fixa längre band.

  • raggarn

    Medlem
    27 december, 2016 vid 10:18

    knyt en bit nedhalstamp i en ögla…precis som variotoppbandet och loopa den i seglet som variotoppbandet och sedan variotopbandet i nedhalstamp-öglan…….prova olika längder på öglan så hittar du säker rätt längd…….eller…???
    och vad är det för tampar som syns i seglet..??

    och 400mast måste väl funka i en 4,2 eller ? bicless ?

  • dendrite

    Medlem
    27 december, 2016 vid 14:43

    Tamparna som sitter i toppen tror jag är till för om man ska sätta i masttopspluggen utan någon variotopförlängning. Kollade på mina Ezzy segel och där är det en annan sorts variotop, men också en annan sorts masttopps-plug. Tänker jag fel om jag tycker det borde vara 30 cm mast som sticker upp när man kör 400 och rek är 370?

  • bicless

    Medlem
    27 december, 2016 vid 22:35

    Läste fel, tyckte du använde 430 mast. Tamptricket som ovan lät enkelt och billigt. Jag skulle prövat mig lite fram. Kanske testat ca 22-28cm utstick i toppen. Man vill ju ha seglet så nära brädan som möjligt men kunna dra tillräckligt nedhal.

  • surfen

    Medlem
    28 december, 2016 vid 06:29

    Prova denna enkelt å bra! Varför krångla till det?
    http://www.surfspot.se/masttopp-stopp-for-vario-tamp-eller-band.html

  • ola-h

    Medlem
    28 december, 2016 vid 14:56

    @dendrite 742568 wrote:

    Tamparna som sitter i toppen tror jag är till för om man ska sätta i masttopspluggen utan någon variotopförlängning. Kollade på mina Ezzy segel och där är det en annan sorts variotop, men också en annan sorts masttopps-plug. Tänker jag fel om jag tycker det borde vara 30 cm mast som sticker upp när man kör 400 och rek är 370?

    Helt rätt. På den modellen är det om jag minns rätt en tamp med en plastplupp runt i övre bakkant på mastfickan, och sedan sitter ett band med justeringsspänne till själva variotoppen. Rätt?
    Dessa variotoppar finns med olika bandlängd. Antagligen har du fått fel längd från början. Men om det ser ut som jag tror (det har varit lite olika mellan åren) så kan du skarva, snör-delen med en annan tamp och sedan dra remmen genom denna. Seglar du mycket kommer det bli lite extra slitage, men troligen håller det många år.

    Om det inte ser ut som jag tror, ta ett kort och posta.

    Däremot kommer inte seglet att tvista bättre om du får ned det längre på masten. Tvärtom, faktiskt. Det är snarare den längre masten som är för styv (och ju längre ned seglet hamnar, desto styvare blir den).

  • mag

    Medlem
    28 december, 2016 vid 18:33

    Det brukade väl även sitta ett metallspänne, i en bit rem, på vissa HSM? Men här syns inget metallspänne.
    Förläng med en bit vanlig kvalitetstamp som Ola föreslår.

  • dendrite

    Medlem
    28 december, 2016 vid 19:18

    Tack för alla tips! Ska testa att förlänga med olika längder nerhalstamp, men ska också testa alternativet att ha 0 cm variotop och då kortare mastförlängare för att se om jag lyckas få till twisten på seglet.

  • mag

    Medlem
    28 december, 2016 vid 21:22

    Du ska alltid ha kortast möjliga förlängare generellt på de flesta segel, om du inte vill ha styvare rigg.

  • hakuna

    Medlem
    29 december, 2016 vid 09:50
  • ola-h

    Medlem
    29 december, 2016 vid 13:30

    Var lite försiktig med remmar med spännen med vassa kanter som den Hakuna länkar bara. I alla fall om du seglar vågor. Ibland när man blir spolad och håller i masttoppen så rippas seglet ur händerna och minsta vassa kan kan ge skador.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Längd på variotop? Hot sails maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.