Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing längden på hängselelinor?

  • längden på hängselelinor?

    Publicerad av feg på 6 oktober, 2003 vid 18:32

    Jag kollade på “High-TV” sändningarna från Pozo (de som Lars_K har lagt upp på ftp:n; tackar!) med Vidar Jensen (N-44) och Jonas Ceballos (E-??) finalheat.

    Kommentatorerna diskuterade längden på någon av seglarnas hängselelinor varvid den ene av dem sa att man får mer power av långa hängselelinor.

    Stämmer detta och i så fall förklara hur det kommer sig och hur långa linorna ska vara för maximal kraft.
    Jag är även intresserad av kommentarer angående hur “stancen” påverkas av att köra med extremt långa hänselelinor och när, alltså vid vilken typ av segling det är bra att köra med långa linor.

    Tack Lasse_K för att du la upp filmerna från “High-TV”

    /feg

    JOHN_J_RAMBO svarade 20 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • nordgren

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 19:04

    Det är väll att man får en mer upprät rigg om man har längre linor, så då blir det lite med effektiv segelyta.

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    6 oktober, 2003 vid 19:55

    Jag kör på mina 18..19..eller så e dem 20?..
    Inte sådan fetkoll..men dem är korta vilketfall,
    tyckte det var mycket skönare me korta..haft/har 22 o 24 oxå.
    menmen…tror det är individuelt, en smaksak..
    Kan ju bero på armlängden osv..även segel sizen.
    När jag kör me 7.5m2 seglet har jag längre linor för att kunne bredda ut dem mera. gut o ha är man tar sig en lång croose.
    Du blev nog inte smartare utav detta..men d e min stil.

  • johan

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 09:48

    Peter Hart skrev om bla detta i någon av dom senaste surf tidningarna (kommer ej ihåg). Men det handlade då om inställningar för Wave/Freestyle. Där jag tolkade huvud poängen med långa linor var för att man skulle kunna vara kvar i stopparna men ändå kunna hämta in vinden genom att få fram riggen och bibehålla planingen utan att kliva ur stropparna. + en del andra fördelar som att kunna kroka i och ur bekvämare. Jag tror mao att det främst gäller wave/freestyle.
    Jag kör själv bara wave/freestyle och har nyligen bytt från 22 till 26 (28 var slut) och det var stor skillnad till det bättre. (tack för tipset Henrik O)

    Johan

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    7 oktober, 2003 vid 09:58

    Måste fråga va det va som blev bättre?

    Nu har jag iofs vant mig vid mina korta o det käns som det är korta som gäller för mid del, prövade i förrveckan o byta tillbaka till mina 22, men fan! det funka inte..körde en stund för o ge det lite kännsla..men det kändes knasigt(ovana) bytte tillbaka till mina korta o kännde mig som superman grin.gif

    När jag hade dem längre slog jag typ i arslet i vattnet..kände mig aldeles för långt ifrån riggen.
    När jag körde me dem korta efter åt va det en tryggare kännsla att vara så nära o riggen o dess position.
    Men iofs när du sedan hoppar ikrokad o kanske inte landar perfekt o forfarande e ikrokad har man inte mycket spel innan man hakar me framåtlutet i vattnet..

    Men skirv gärna lite va det va som var bättre o skillnaden du märkte o fasta vid.

  • voodoo

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 10:04

    när man byter till längre tampar är det viktigt att flytta upp bommen HÖGT, det är det som gör under för seglingen inte tamparna wink.gif

  • nordgren

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 10:16

    Sen har det ju _väldigt_ mycket med hängsele att göra också, man har ju givetvis kortare tampar med midjesele än med en sittis.

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    7 oktober, 2003 vid 10:17

    hm..det var nog en viktig parantes som vi glömt.
    men jag nämde något me armlängd wink.gif

    Har prövat andras riggar o fått stå med armarna rakt upp..
    O tvärt om, när dem har testat min så har dom stått me armarna nere vid knäna…altså jag e en dvärg som inte har speciellt hög bom, där med kortare linor.

    o det där med hög bom, va ger det för egenskaper igentligen?
    Lite mera lyft i hoppen, tidigare planing(mindre tryck till mastfoten)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 10:50

    längden på tamnpar har inget att göra med vad för sorts sele du har. De är för att man ska få mer tryck neråt som man har längre linor som jag har förståttdet.

  • nordgren

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 11:32

    Men kom igen!!! Har man en sittsele så sitter kroken betydligt längre ner, har man samma bomhöjd så är det ju klart att man måste ha längre tampar med en sittsele!

  • lars_k

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 11:35

    På vågis, när det är taskigt drag och jag ska ut genom bryten, flyttar jag fram mastfoten max och kör med raka armar och håller fram masten framåt så mycket det går. Då räcker det att pumpa lite med bakhanden för att snabbt plana upp. Brukar vara urkrokad i detta läge, men man skulle kanske testa långa linor så man fortfarande kan vara ikrokad…
    Alltså mkt tryck på mastfoten för tidig planing, genom framlutning av riggen och långa linor är det som gäller, verkar det som.

  • johan

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 12:00

    Helt rätt. Jag har iofs ganska hög bom även med de kortare tamparna och då var det planing eller början till planing som gällde innan ikrokning, plus att när det tunnade ur så var det svårare att hämta in vinden i seglet. En polare till mig fick mer eller mindre en direkt order av Jonas på Pozo att förlänga tamparna. Han sa att dom flesta duktiga seglare kör med längre tampar nu. Men jag kan bara säga att för mig blev det bättre.

    Johan

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    7 oktober, 2003 vid 12:06

    Isåfall har jag nog fått en annan uppfattning om et wink.gif

    Mindre vind: högre bom, mastfot längre bak. (mindre vatten linje, tidigare planing, snävare i svängar osv..

    Hårdare vind: lägre bom, mastfot fram, för mera vettenlinje..ökad kontroll.

  • voodoo

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 12:10

    man flyttar bara ner bommen och fram med mastfoten när man är ordentligt överrigad, då får man en längre våt yta under brädan vilket gör att du slipper vandra omkring på fenan!

  • sj0gren

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 12:17

    cool.gif

  • lars_k

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 12:21

    Mindre vind:
    Flytta fram mastfoten, bak fenan, fram fotstropparna för att få lång vattenlinje. Ger tidig planing och bra höjdtagning.
    Mycket vind:
    Flytta bak mastfoten, fram fenan, bak fotstropparna för kort vattenlinje. Ger bra toppfart och kontroll. För långt bakflyttad mastfot kan dock ge instabilitet, som voodo skriver.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing längden på hängselelinor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.