Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing längden på hängselelinor?

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    7 oktober, 2003 vid 12:38

    eh..
    varför vill man få mera vattenlinje,Lasse.K?

    Som Vododockan sa: vid överriggade sitsar, fram med mastfot, ner med bom..precis som jag skrev innan..inte nödvändigt vis behöver man göra båda delarna..
    Men sänker du bomen..sänker man trycket till främredelen av brädan(mastfoten får mera tryck), därav mera vattenlinje..lungnare gång.

    Mastfot bak, mindre vattenlinje, tidgare planing.

    Bom upp,mindre tryck till mastfoten, tidigare planing, mera höjd i hoppen..

    det e va ja tror grin.gif

  • boman

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 13:13

    Mera vatten linje= bättre Pop på brädan, hört av Lars P “free your mind” filmen smile.gif

  • lars_k

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 13:23

    Det är som du skriver, fast helt tvärtom, Rambo… =)

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    7 oktober, 2003 vid 13:29

    hö??
    spelar ingen roll om ni så knäcker min bräda, jag har rätt fan nu blir man lite fundersam,
    Har oxå “FreeYoureMind”..skall sätta på skiten o kika lite..då kanske jag kan erkänna något grin.gif

    Möjligt att jag fått det om bakfoten..
    Men i’l b back cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 13:56

    Håller inte med Lars_K riktigt, jag vill ha det såhär:

    Mycket vind:
    Flytta fram mastfoten, bak fenan, bak med fotstropparna för att få lång vattenlinje.

    Mindre vind:
    Flytta bak mastfoten, fram fenan, fram med fotstropparna.

    En god grundregel angående placering av fenan/stropparna är att den “tjockaste” delen på fenan skall ligga i linje med bakre delen av bakstroppen.

  • andreas-t

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 14:02

    Längre vattenlinje -> högre fart i deplacerande (icke-planande) tillstånd. Jämför t.ex. med kanoter eller gamla div II brädor. Det finns en teoretisk maxfart för deplacerande farkoster, som bl.a. är beroende av längden på vattenlinjen.

    /Andreas

  • lars_k

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 14:10

    Hahaha. Riktigt kul. Kör du så kan jag bara säga lycka till =)

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    7 oktober, 2003 vid 14:14

    håller med Lars.p o inte Lars.k wink.gif

    som Lars.p säger: Just keep in mind, that a longer waterline is good for Rugh Conditions
    And a shorter waterline is good for flat water, and makes the bard more radical in the moves..and in lighter winds.

    High boom is good for lighter winds, you get a free earlier planing..and gives you more air in the djumps.

    Low bom is good in overpowerd situations, also in gybes and in buttomturn,

    Footstraps forward: Good for heavyweights,and rough conidtions, chophop beginners???

    Footstraps back: ,shorter warerline,lightweight,flat water,
    big wide board

    Fenan bak: Tar bättre höjd,snabbare

    Fenan fram: minskar spinout, skarpare svängar.

    No matter how many tips we come up with, there is only one ho can tell what is good for you..and that is you!

  • lars_k

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 14:17

    Jaha, och vad är det i det som Lars P säjer som motsäger mitt resonemang då?

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    7 oktober, 2003 vid 14:20

    Hööru du,Lars.k
    det skall jag tala om för dig..
    va vet jag? grin.gif
    va e det som talar imot mitt?

    har inte gjort en jämnförelse ännu..men va spelar det för roll..
    Det han säger på slutet e viktigt

    Men o kunne de grunregler som han babblar upp kan ju vara en bra vädledning..sedan som han säger:

    Det är bara du själv som kan avgöra va som e bra för dig.

  • endy

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 14:21

    läs kongo läs

    Just keep in mind, that a longer waterline is good for Rugh Conditions
    And a shorter waterline is good for flat water, and makes the bard more radical in the moves..and in lighter winds.

    Alltså mastfot fram längre vattenlinje mer vind, mastfot bak kortare vattenlinje lättare vind

    Så fattar jag det iaf….jag vet inte vad jag ska tro iofs…svårt det där

    Jag gör iaf enligt ovanstående och tycker det funkar bra…

  • lars_k

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 14:28

    Angående hög bom som ger tidigare planing så kan du ju tänka dej att draget i hängselelinan blir mer vertikal. Dvs du hänger mer i riggen, vilket ökar trycket mot mastfoten. Och går mer vikt till mastfoten går mindre till dina fötter. Mer vikt fördelas till mitten på brädan där mest volym och bredd finns och brädan ligger planare i vattnet. Du får lång vattenlinje och planar tidigare. Enkelt va?

  • surfen

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 14:31

    Lite vind,
    Höj bommen något,för lite tidigare planing. Tänk på att trycket ökar bak på fenan om du höjer bom! Brädan känns vinglig spin-out känslig, nos pekar upp när du kommer i planing.

    Mycke vind,
    Sänk bommen något, tar bort tryck från fenan brädan rigg känns stabilare + att du tar bättre höjd när du planar bräda ligger rakare i vattnet med mindre våtyta.

    Viktigt.. Höja sänka bom +- 2-3 cm från normal läge mer behövs inte.

    Mastfot fram, mera vattenlinje tar bättre höjd går långsammare trycket på aktern ökar, känns vinglig lättare spin-out, nos pekar uppåt när det planar.

    Mastfot bak, hårdare vind, reser riggen uppåt mindre tryck på fena.

    Fena fram, om det går att justera, lättare att styra ,göra manövrar i vågen, tar sämre höjd känns vingligt när det går undan, (känsligare under foten).

    Fena bak, stabilare vid högre farter, tar bättre höjd.

    Stroppar fram, vågridning lättare att fotstyra/hoppa.

    Stroppar bak, speed, kan bli lite spin-out känslig tar bättre höjd.

    När du speedar/freeride så sätter man mastfoten där underliket kommer så nära brädan som möjligt när du ligger och planar, framåt för at täppa till underliket, bakåt för att öppna underliket mot brädan.

    Detta är generella teorier för surfing, så man ställer i det så det passar sin egen surfstil wink.gif

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    7 oktober, 2003 vid 14:36

    Inte enlitg Lars.P wink.gif
    Bifogar en bild så du förstår va han menar.

  • lars_k

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 14:40

    Haha. Snygga bilder. Är du säker på att du tolkar honom rätt? Skulle tro att han menar tvärtom wink.gif

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing längden på hängselelinor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.