Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lasta grejerna på taket!?

  • Lasta grejerna på taket!?

    Publicerad av anonym-anvandare på 26 januari, 2005 vid 13:49

    Hellgren startade en intressant tråd på sin, från början kallade, “Hur pallar ni”. Lastning på biltaket. Det går ju alltid, men det tar en jäkla stund…iaf för mig. Finns det nåt slags tillbehör man lätt kan få tag på…eller kanske nån av konfens alla hemmameckare har nåt tips för att fästa master etc på ett bra, snabbt sätt??
    //Perra

    anonym-anvandare svarade 19 år, 2 månader sedan 16 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • tropic

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 13:50

    Hoppsan…glömde logga in
    /Perra

  • jonasp

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 14:00

    Mina master har alltid åkt inne i bilen eller i en segel-mastväska. Bommarna är oftast i bilen men kan ligga mellan brädan o segelbagen. En kombi klarar att ha alla riggdelar i bilen förutsatt att de är under 10-9. 9:a e det största jag har haft i min bil.

    Att det tar tid att packa bilen förstår jag inte riktigt. Klart har man några brädor o ska köra långt på motor väg så kan man ju lägga ner lite extra tid men till den lokala spoten räcker det för mig att lyfta upp grejorna och spänna två remmar(en om jag bara har brädan på taket.)

    Vissa har plaströr som de lägger in masterna i – fult men funkar säkert bra. Själv tänkte jag nog köpa en prolimit sessionbag till våren. Har inte kollat på den live än, e det nån som kört med den? synpunkter?

  • surfen

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 14:25

    Surf hemma allt skit inne i bilen, lastning 5 minuter. Semester takräcke på, brädor och master på taket, lastning 5 minuter resten ligger kvar i bilen wink.gif

  • robin

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 14:54

    Jag håller med om att det tar tid att sätta dit takräcken och spänna fast alltihopa. Det är därför jag har en 245:a smirk.gif

    Det bästa tipset är definitivt att ha räckena på för jämnan. Förr i tiden gick det också att köpa fästanordningar för masten, de finns kanske fortfarande. Annars gäller det att ha en metod som är optimerad så man inte behöver spänna så många band. Dessutom gäller det att ha lagom långa band så man inte behöver ödsla tid på att skarva.

  • canoya

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 15:26

    Jag köpte en begagnad släpkärra när jag tröttnade på att lasta allt på takräcket. Jag byggde en hardtop med dörrar baktill och två våningars tvärliggare av gamla takräcken för att slippa ha alla grejer i en hög. Nu har jag allt lastat och klart i kärran som står i garaget. Bara att kroka på och köra. Jag skulle tippa att man sparar mellan en halvtimme och en timme varje gång man är ute, lite beroende på hur bra ordning man hade på grejerna innan. Då brukade jag lasta 3 brädor (Formula, 120 l freeride och vågis), 5 master, 4 bommar, en segelbag med 5 segel, två lösa formulasegel som är för långa för bagen, en väska med våtdräkt och sånt, en väska med fenor, mastförlängare, mastfötter och lite verktyg och reservdelar. OK, det är sällan man använder 3 brädor på en dag, men jag hatar att stå på stranden och inte ha med rätt bräda för att man inte orkade lasta och vinden ökade eller minskade oväntat.

    Med kärran kan jag dessutom få med mig nybörjarbräda för fru och barn. (Ja, jag fick faktiskt med hustrun ut några gånger i somras!) På semestern hyrde vi stuga på Öland och då var det perfekt att kunna lasta in grill, solstolar och badleksaker till barnen. I bilen blev det ju snabbt fullt ändå.

    Har man möjlighet att ställa kärran i garage kan jag rekomendera detta!

  • drakglenn

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 15:43

    Jag kan bara inte låta bli att svara här wink.gif

    Har uppnått “Nirvana” när det gäller den här frågan….
    jag vevar ner surftakboxen med allt i, låser den och kör iväg på en minut…..

    Endast finish & höghastighetstest kvar wink.gif

    //Glenn – som har konfens längsta tråd om det här problemet.

  • krullo

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 16:40

    Glenn, kan du inte ta en bild på din skapelse? Låter som att det inte är en vanlig skidbox direkt, utan en härlig hemmakonstruktion som måste beskådas.

  • johan_m

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 17:30

    Thule säljer originaltillbehör för fastsättning av mast och vindsurfingbräda på taket. Dock tror jag dom är rätt dyra men å andra sidan så är de ju kvalitet. Själv kör jag med vanliga takräcken och spännband eller innuti bilen, beror på vilken bil jag har.

    Har jag dom på takräcke så har jag köpt vaddering som man har runt rör i vanliga fall och satt på så att det skall vara mjukare. Segel och master kör jag dock jämt innuti bilen.

    //johan

  • stinger

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 18:11

    Jag kör Thule-tillbehör: Stora brädan, segelpåsen, lilla brädan, två spännremmar. Mast(er) i masthållare. Bommar, låda med tillbehör samt rygga med kaffetermos i kombin.

  • woodleaflay

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 19:05

    Angående Nirvana så kan jag ju inte låta bli:
    Jag riggar hemma i trädgården och går ner med grejjerna till hemmaspoten eller så tar jag dem på en kärra med en gummirem om…

  • henke-larsson

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 21:14

    Hmm, jag måste bara rekommendera surfbox.de!!
    Jag köpte en surfbox därifrån… segel, master och bommar + våtdräkt och tillbehör får plats i boxen. Brädan/brädorna spänner man fast ovanpå boxen!
    Genialiskt och supersmidigt!
    /Henke

  • drakglenn

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 21:47

    Svar till:


    Glenn, kan du inte ta en bild på din skapelse?

    [/ QUOTE ]

    Okej Krullo, här kommer bild på bygget smirk.gif

  • styret

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 22:46

    ähhh. in med skiten i bilen bara. tar max tie minuter för mej, oftast fem. men nomralt sett står den alltid packad.

    bor iofs typ ute i skogen i haga parks-fagorna så det är inte så stor stöldrisk vilket det kanske kan vara om man bor mer centralt, men vad är mer centralt än haga föresten?

  • tropic

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 23:36

    Hmm, ingen som vet var man kan få tag i surfbox.de-grejer, eller nåt liknande, begagnat? Verkar ju grymt smidigt…men dyrt!
    /Perra

  • rasmus_w

    Medlem
    27 januari, 2005 vid 01:32

    Största problemet tycker jag är att brädorna är så himla breda numer. Det är knappt så segelbagen får plats bedvid lättvindsbrädan, dessutom väger segelbagen bly när den ska upp på taket, eftersom den innehåller 3.5, 4.5, 5.0, 5.7, 6.6, 7.8 och 9.7, tre master, två mastförlängare, fyra fenor osv. osv. Det brukar vara svettigt att få upp allt på taket.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lasta grejerna på taket!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.