Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättare att lära sig vattenstart på liten bräda???

  • Lättare att lära sig vattenstart på liten bräda???

    Publicerad av pjamting på 24 juni, 2012 vid 17:35

    Hej!
    har lite problem med vattenstarten, är det lättare att lära sig med en mindre bräda????
    Jag har idag en JP funster 145L och väger 80 pannor.

    mvh Peter

    pgvirtual svarade 11 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • planing

    Medlem
    24 juni, 2012 vid 19:41

    Ja, jag tror att det är lättare på mindre bräda. Dels så är det lättare att lägga rätt grejorna, och så är det lättare att komma upp i.o.m. att en mindre bräda ligger lägre i vattnet. Och så sjunker den ner ytterligare när du lägger upp benet på den.

  • Aquario

    Medlem
    24 juni, 2012 vid 21:08

    Jag gick från en JP X-Cite Ride på 130 liter till en JP Freestyle på 100 liter, och upplever att den lilla brädan är lättare att placera i rätt startposition, sedan planar den upp så mycket snabbare när man väl är på väg i rätt riktning. En mindre bräda är dessutom lite krångligare att dra rigg på, vilket motiverar att träna mer på vattenstarten.

  • carlito74

    Medlem
    24 juni, 2012 vid 21:17

    Det borde inte vara några problem med den bräda du har. Det som jag upplever verkligen gör skillnad i hur lätt/svårt det är att vattenstarta är riggens storlek, dels för att cleara seglet och få upp det ur vattnet blir så mkt lättare när riggen är mindre, dels för att det också är mycket lättare att balansera och parera när du fått upp riggen och väntar på rätt ögonblick att launcha. Mao – försök träna så mkt du kan när det blåser på rejält och du kör med liten rigg. Tänk också på att aktivt använda det ben som du låter hänga i vattnet som roder, för att styra brädan och balansera riggen.

  • svenne

    Medlem
    24 juni, 2012 vid 22:33

    Tänk på att sätta upp foten rätt också. Mitt på brädan med utsidan av foten neråt så att du “rullar” upp på foten. Sätter du i hälen först trycker du bara iväg brädan.
    Inte så petigt på en liten bräda. På en stor bräda gör det enorm skillnad.

  • sailortrash

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 07:42

    mindre bräda är inte lättare, det som spelar roll är riggen storlek eller bomhöjd. stor bräda är mkt enklare att lära sig på, sen när man kan går det smidigare med en mindre. men om man nöter ska man hellre ha lite yta att tappa balansen på när man väl kommer upp och då tycker jag din bräda verkar perfekt.

    men det beror på riggen…allt större än 6.5 kan vara svårt att få upp ur vattnet även i rätt hård vind, och uppåt 7.5 kan det hända att man (jag) hellre håller i masten än i bommen med främre handen för att jag inte når upp till bommen..ju större riggen är desstor svårare blir det att nå brädan med foten också. då är det bra med stor bräda.

    hett tipps: kör med flytväst så sparar du ngra Kwh…

  • claes6

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 13:24

    Håller med sailortrash. Tror inte att det är lättare på en mindre bräda eftersom de rör sig mer i vattnet. Och lika mycket lättare som de är att styra, lika mycket svårare kan de nog vara just eftersom de inte är stilla (och dessutom gärna lovar medan du håller på med riggen). Lärde mig själv på en bräda i ungefär din storlek, och i början är det så mycket annat man tänker på så det kan vara skönt om brädan är hyfsat stabil.

  • erree

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 17:32

    Lättare på liten bräda, då du efter ett tag inser att dra rigg är poänglöst och inte kommer att funka 😀 Då plaskar du omkring tills seglet lyfter dig ur vattnet! Enklaste sättet att lära sig vattenstart :cool2:

  • sailortrash

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 08:14

    vattenstart är ungefär som beachstart, fast enklare faktiskt när det blåser mkt. har man bara vatten upp till halva låren blir det sånt jävla ryck, är hela kroppen i vattnet så dras man upp hängande i riggen och börjar plana direkt om man har raka armar. om du vill öva själva “starten” så är det bara att knata ner till brösthöjd, lyfta upp seglet och ligga och driva med ett ben på brädan tills du kommer i rätt läge och dras upp. tricket är att dra brädan mot kroppen (böj in knäet) samtidigt som du sträcker ut främre armen så vinden kommer in i seglet, och sen hålla armarna utsträckta medans du dras upp.
    när man inte bottnar är det knepiga att få upp seglet, och sen – vattentrampande – styra brädan genom att justera trycket på mastfoten via bommen, kanske till och med flippa seglet osv…allt handlar om teknik, man blir lätt utröttad om man gör saker i fel ordning.

    har man en stor bräda med tamp kan man ju bara kravla upp när man tröttnar eller tappar för mkt höjd. på små brädor när vinden är byig eller mojnar sitter man i skiten..

  • rasmus_w

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 07:29

    Liten bräda sjunker ner en aning, det gör det absolut enklare att vattenstarta om man är en aning underriggad. Med bra drag i seglet blir det nog inga större skillnader. Riktigt små brädor är extremfall, då kan man trycka ner tailen såpass att man knappt behöver lyfta sig, man kliver bara på och gungar framåt. Fast jag kan räkna upp rätt många skäl till att en så liten bräda ändå inte är väldigt lätt att lära sig vattenstarta på…

  • cajan

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 08:25

    Kör lite vattenstart på land..!
    Efter att ni har riggat seglet så lägg er ner på backen, låt seglet dra upp er. Ta och vänd det så ni tar på båda sidor
    Bra träning, innan man går ut i vattnet 😉

  • sailortrash

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 09:50
    Rasmus_W;692011 wrote:
    Riktigt små brädor är extremfall, då kan man trycka ner tailen såpass att man knappt behöver lyfta sig, man kliver bara på och gungar framåt. Fast jag kan räkna upp rätt många skäl till att en så liten bräda ändå inte är väldigt lätt att lära sig vattenstarta på…

    då snackar vi brädor 90 l och mindre…det tar ett tag innan man ens kan segla på sådana brädor…slå genom att knata runt mast är ju tillexempel uteslutet och spikar man inte gippen så tvärstannar brädan i plattläns..

    fortsätt med din stora tycker jag. stick ut dagarna när de blåser 10 m/s+, så vinden inte blir ett hinder för inlärning..

  • rasmus_w

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 19:01
    sailortrash;692025 wrote:
    då snackar vi brädor 90 l och mindre…det tar ett tag innan man ens kan segla på sådana brädor…slå genom att knata runt mast är ju tillexempel uteslutet och spikar man inte gippen så tvärstannar brädan i plattläns..

    fortsätt med din stora tycker jag. stick ut dagarna när de blåser 10 m/s+, så vinden inte blir ett hinder för inlärning..

    Ja, jag tror jag nämnde att jag inte tror en så liten bräda är bra att lära sig vattenstart på. Fast 10 m/s+ på en 145:a är väl också att ta i. Visst är det möjligt, men det är också rätt brutalt. I de vindarna skulle jag rekommendera att man åtminstone går ner till 100-110 liter.

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  • pgvirtual

    Medlem
    29 juni, 2012 vid 08:37

    Din 145 liter bräda är ingen ursäkt eller hinder. Det gäller bara att träna in tekniken! Sailortrash beskrev rätt väl vad du skall koncentrera dig på. Det vanligaste felet är säkert att sparka iväg brädan med bakfoten, istället för att stiga upp på den (dra den under dig samtidigt som du sträcker dig uppåt, inte utåt).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättare att lära sig vattenstart på liten bräda???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.