Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Lättaste sättet att laga krosskador?

  • Lättaste sättet att laga krosskador?

    Publicerad av gustav-s på 6 juli, 2006 vid 21:03

    Har en mistral super razor 03:a som jag har röjt ganska bra på båda sidor om nosen. Skadorna har uppkommit genom kastfall vilket resulterat i att kolfiberlagert har krossats. Brädan ser fortfarande hel ut men när man klämmer med tummen på dessa partier så är det ganska mjukt (det ska inte ha kommit in något vatten eftersom ytan är hel).

    Jag skar upp på ena sidan och spacklade upp med epoxi och microballonger och sedan la jag 2 lager väv på det och sedan epoxi igen. Denna procedur tog väldigt mycket tid och känns väldigt jobbig att behöva göra på den andra sidan oxå.

    Min fråga är hur man lagar detta på ett enklare sätt? Räcker det med att man slipar ner genom kolfiberlagret till det första lagret skum (divinylcell?) eller vad det heter och sedan lägger ett lager väv eller två? Eller måste jag skära upp skadan djupare om divinylcellen oxå tagit skada?

    Eller ska man bara skita i det å vänta tills brädan får en ordentlig skada? Ett kastfall till på samma ställe borde spräcka brädan så det känns bäst å ta tag i det när man ändå håller på.

    /Gustav

    oaxen svarade 17 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • oaxen

    Medlem
    7 juli, 2006 vid 07:12

    Välkommen i klubben!

    Som LinSurfs brädkrossare #1 har jag lagat mina tre brädor flera gånger om.

    Även om nosens laminat inte ser öppet ut kan man få in vatten genom någon, för ögat osynlig, microspricka.

    Om divinycellen spruckit brukar det vara bra att byta ut denna.

    Om man, som jag, inte vakumlaminerar så är ett tips att alltid sträcka ut en stretchig plastpåse, Stadiums funkar bra, över lamineringen. Gör man detta rätt är det enkelt att gnugga bort alla luftbubblor och dessutom är det enklare att gå igång med slipjobbet när lamineringen är helt slät efter härdning.

    Ett för mig ovärderligt hjälpmedel är slipmaskinen med liten trekantig slipyta.

    Kolla även in Eva-M Hollmanns informativa bilder. http://www.boardlady.com/

    / Patrik

  • gustav-s

    Medlem
    7 juli, 2006 vid 08:28

    Men om divinycellen inte är sprucken, räcker det då med att bara slipa ner det krossade kolfiberlagret och lägga på ny väv?

  • oscar

    Medlem
    7 juli, 2006 vid 08:35

    Jag tycker att det räcker så länge den inte tagit in vatten. Jag har ofta pillat bort för mkt i min iver att kolla om skummet är blöt, skapar bara mer arbete. Man kan ju borra ett litet hål, sticka ner lite papper och kolla om det blir fuktigt.

  • oaxen

    Medlem
    7 juli, 2006 vid 08:45

    Om d-cellen är hel slipar du bara en grund “grop” maskar runt om, laminerar, slipar igenom det som ligger ovanpå maskeringstejpen, finslipar, lackar/målar(tvåkomponents!) – KLART!

    Om du klipper till dina glasfiberbitar så att de bara överlappar några millimeter på maskeringstejpen så spar du en hel del slipande.

    / P

  • jeppo_f

    Medlem
    7 juli, 2006 vid 08:54
    Oåxen wrote:
    Om man, som jag, inte vakumlaminerar så är ett tips att alltid sträcka ut en stretchig plastpåse, Stadiums funkar bra, över lamineringen. Gör man detta rätt är det enkelt att gnugga bort alla luftbubblor och dessutom är det enklare att gå igång med slipjobbet när lamineringen är helt slät efter härdning.

    Saknar man en stadium-påse funkar plastfolie lika bra. Då ser man dessutom alla luftbubblor, så det blir jäkligt lätt att gnugga bort dom. Det besparar riktigt mycket slipjobb! Om man inte är så noga med utseendet på brädan funkar det bra att köra med den utan att slipa. Det blir ett bra vinterpyssel att ta fram brädan och slipa och lacka säsongens skador.

    /jeppo

  • adde

    Medlem
    7 juli, 2006 vid 09:04

    Packtejp! Då får man bättre press på lagning också. sen kan man dra lite gaffa över om man vill ha bättre press.

    /adde (peppar peppar, har inte lagat nått på länge nu)

  • oaxen

    Medlem
    7 juli, 2006 vid 10:55
    adde wrote:
    Packtejp! Då får man bättre press på lagning också. sen kan man dra lite gaffa över om man vill ha bättre press.

    /adde (peppar peppar, har inte lagat nått på länge nu)

    Jag tycker att packtejp ger för mycket “rynkor” och “veck” att slipa. Plastfolie tycker jag är för stretchigt, ger för lite tryck på lamineringen.

    Stadiumpåsen ser man igenom när den applicerats.

    / Patrik

  • jeppo_f

    Medlem
    7 juli, 2006 vid 11:24
    Oåxen wrote:
    Jag tycker att packtejp ger för mycket “rynkor” och “veck” att slipa. Plastfolie tycker jag är för stretchigt, ger för lite tryck på lamineringen.

    Ahh! En konnässör, på min ära! 🙂

    Jag får testa stadiumpåse nästa gång…

    /j

  • rasmus_w

    Medlem
    7 juli, 2006 vid 13:34
    Oåxen wrote:
    Jag tycker att packtejp ger för mycket “rynkor” och “veck” att slipa. Plastfolie tycker jag är för stretchigt, ger för lite tryck på lamineringen.

    Det är skillnad på plastfolie och plastfolie. Snackar vi gladpavk och liknande som man täcker över mat med så fattar jag inte hur man ska kunna använda den utan att slita sönder den. Får man däremot tag på en rulle “pallplast”, som man packar lastpallar med, så kan man nog dra lika hårt som när man drar nedhalet på ett Stealth 5.0 om man har lust, pallplast är stark så in i h-e!

  • oscar

    Medlem
    9 juli, 2006 vid 17:54

    Ytterligare en sida med lite bra tips på reparationer.

    http://www.teamairborn.co.uk

  • oaxen

    Medlem
    9 juli, 2006 vid 19:37
    Jeppo_F wrote:
    Oåxen wrote:
    Jag tycker att packtejp ger för mycket “rynkor” och “veck” att slipa. Plastfolie tycker jag är för stretchigt, ger för lite tryck på lamineringen.

    Ahh! En konnässör, på min ära! 🙂

    Jag får testa stadiumpåse nästa gång…

    /j

    Men, det ska vara den som är orange! ; )

    / Patrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Lättaste sättet att laga krosskador?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.