Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindsbräda!

  • Lättvindsbräda!

    Publicerad av nikke på 10 juni, 2015 vid 07:42

    Letar efter en kitebräda för väldigt vindfattiga dagar. Är Flysurfer Flydoor det bästa alternativet eller finns det något annat lika bra alternativ?

    fox svarade 8 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • sala

    Medlem
    10 juni, 2015 vid 16:59

    Hörde att denna var ett säkert kort http://boardclub.se/kite/kitebrador/glide

  • pripps

    Medlem
    10 juni, 2015 vid 17:01

    @NIKKE 733721 wrote:

    Letar efter en kitebräda för väldigt vindfattiga dagar. Är Flysurfer Flydoor det bästa alternativet eller finns det något annat lika bra alternativ?

    Köp en vågbräda 🙂
    /Tommy

  • milkman

    Medlem
    11 juni, 2015 vid 19:27

    Yo.

    Nobile har två alternativ. deras Carpet, och XTR. Den senare är till skillnad från fyrkantiga dörrar rolig att köra och du offrar max en halv m/s i botten.

    Det kan också vara idé att se över dina vanliga brädor också. Kanske har du en bräda som suger sjukt mycket kraft.

    MVH
    Jens

  • pjoter

    Medlem
    12 juni, 2015 vid 08:38

    Fast Jens, vad som är kul beror väl på vad brädan ska användas till? 🙂

    Vad vill du ha ut av din bräda? Bara köra tidigt på plattvatten, leka strapless, träna unhooked, köra vågor utomlands med twintip, race? Att välja bräda är som att välja kite, det beror på vad du ska ha den till.

    Jag skulle inte rekommendera en vanlig vågbräda som lättvindsbräda. De brädor jag tycker är bra i våra vågor är inte särskilt lättdrivna. Är det vågor och strapless du är sugen på även i lättvinden skulle jag definitivt skaffa en skimboard gjord för vågor med outline och rocker för vågor, de funkar också riktigt bra till kite pga bra bett i railsen.

    Vill du köra race och ha något som höjdar helt sjukt är det en dörrliknande sak du ska ha. Flydoor är sjukt bra men finns säkert konkurenter som är helt ok också. Dessa brädor ger också en bra pop och funkar finfint på sliders.

    till allround och choppy skulle jag satsa på något med bulligare outline och mer rocker typ SU-2 Bigfoot. Helt ok pop och lekbarhet och du tappar inte så mkt i dessa vatten (förutom höjdtagning). I plattvatten däremot hänger de inte alls med dörrar. Dessa brädor behöver oftast fenor för att funka bra vilket gör dem sämre på sliders och kickers, men funkar såklart där med.

    Nu är detta brädor jag själv säljer och har koll på så det finns såklart massa andra alternativ också. Men det är stooooor skillnad på brädor och ingen är bra på allt.

  • mikepunisher

    Medlem
    12 juni, 2015 vid 08:38

    Flydoor i väldigt vindfattiga dagar är nog det som gäller. Men som Milkman skriver, så kan det vara ett alternativ att gå på en “roligare” bräda och offra en halv m/s typ. Flysurfer har en modell Radical som finns i XL och det är en sådan jag kör. Jämfört med en flydoor är denna bräda roligare att köra men dock inte en specifik lättvindsbräda. Jag tycker den gör jobbet bra, men som du skriver så vill du köra i väldigt vindfattiga dagar så går det inte att jämföra med en flydoor i större modell. 🙂
    Beror som sagt på vad du är ute efter.

    Kör själv vågbräda också och skulle säga att den modell jag har inte funkar som en lättvindsbräda. 🙂 Kör en 5´8 Mitu så den är inte så stor, och den blir kul att köra vid lite mer vind än man kan tro. Finns ju även här lättvindsbrädor att köpa och själv skulle jag helt klart gå på en sådan om jag ville ha en specifik lättvindsbräda. Typ en F-one Fish eller liknande… Är ju så mycket roligare och cruisa runt strapless än på en stor twin tip. 🙂

    /Mik

  • nikke

    Medlem
    15 juni, 2015 vid 21:57

    Tack för alla svar! 🙂 Ska ha brädan för allt under 9 m/s sedan windsurfar jag men funderade om någon bräda kan konkurrera med Flydoor när det endast gäller ut och köra vid väldigt lätta vindar? Något lättvindstest för kitebrädor kanske finns?

  • luthor

    Medlem
    16 juni, 2015 vid 10:02

    Kanske du får några svar här?

    https://www.youtube.com/watch?v=IwLMnKc1ndY

  • dreamer

    Medlem
    20 juli, 2015 vid 06:33

    Racebrädan är överlägsen allt annat förutom möjligen foilbräda om du vill kunna köra så tidigt som möjligt. Inget för hopp o lek men vill du kunna ligga o köra med fullplaning från 4-5 m/s så är det grejen

  • fox

    Medlem
    24 juli, 2015 vid 18:55

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindsbräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.