Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvindssegel?

  • Lättvindssegel?

    Publicerad av simhud på 14 juni, 2012 vid 20:19

    Bor i Stockholm, sommarstuga vid Mälaren. Antalet dagar med fabulös vind när man har TID att segla känns få och funderar därför på t.ex. en JP SLW alt. Ultrasonic.

    Men man behöver ju segel också, väger runt 95 och siktar in mig på 9 m2 +.

    Har tagit bort t.ex. NP Helium ur ekvationen, i övrigt spelar märket inte så stor roll.

    Gärna 490 mast, cambers verkar man få leva med…

    Vad kör ni andra?

    gregerkj svarade 11 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • jocke87

    Medlem
    14 juni, 2012 vid 20:42
    Simhud;691098 wrote:
    Bor i Stockholm, sommarstuga vid Mälaren. Antalet dagar med fabulös vind när man har TID att segla känns få och funderar därför på t.ex. en JP SLW alt. Ultrasonic.

    Men man behöver ju segel också, väger runt 95 och siktar in mig på 9 m2 +.

    Har tagit bort t.ex. NP Helium ur ekvationen, i övrigt spelar märket inte så stor roll.

    Gärna 490 mast, cambers verkar man få leva med…

    Vad kör ni andra?

    Gunsails Cannoball 9,6 kör jag till min JP Slw. Funkar riktigt bra planar vid 5ms och går till en 490mast

  • jr555se

    Medlem
    14 juni, 2012 vid 20:53

    Du är helt rätt ute..Bred och lätt bräda..
    mitt största segel är 8.5 bionic sl på 490 mast och det funkade idag riktigt bra, men hade gärna haft ngra kvm till..(typ 11-12kvm) väger numer 86kg, (från 106kg, tjohoo) =)

    ett 9.5 lättvinds kanske? Varför inte H2?
    så stort som bara går och passar masten och Camber(2-3st) är ett måste enl. min mening för lättvind.

    orkade inte vänta på vindby när jag mätte vid stranden på munkholmen, men 3m/s i grund och kanske 5-6m/s Max i byarna och tungfotad/osmidig, funkade faktiskt bra att amatörpumpa upp i plan och haka i o åka men det va ofta på håret att det gick.. =D

    -johan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 juni, 2012 vid 20:58

    I och med att Du väger 95 så tycker jag Du har rätt inställning att gå över 9 kvm.

  • bicless

    Medlem
    14 juni, 2012 vid 21:23

    När det gäller lättvind så tycker jag du skall Testa Sailloft traction 8,5 eller 9,5. Det har 100% fokus på planing och lättvind. 2012 mer än någonsin. Jag har 8,5 för test.

    Här finns massa fina recentioner av 2011 och 2012 är ännu bättre på just lättvind. http://www.surfspot.se/review/product/list/id/2486/

    Bicless

  • gregerkj

    Medlem
    15 juni, 2012 vid 13:46

    Satsa på ett 9.5 på 490 Mast.

    Själv 85 kg och Sailworks NX 9,65

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvindssegel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.